Waar zijn de Transalp 650 rijders??

04 feb 2012 14:25 #1 door Gast
Waar zijn de Transalp 650 rijders?? werd gestart door Gast
Ik wandel door oude informatie (2011) heen en het valt me nu op dat er relatief weinig
TCN leden met een Transalp 650 zijn.
Die machine wordt al sinds 1999 gemaakt.. dus half zo lang als de 600
Je zou er toch een hoop meer verwachten dan?













Bijlagen:
Discussie gesloten.
04 feb 2012 20:31 #2 door Thinkfuture
Beantwoord door Thinkfuture in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Leuk om te zien zo'n diagram.

Maar nog leuker vindt ik de digitale transalper in je handtekening. Ik heb me meteen aangemeld als volger.

Briljant!

Marc
Discussie gesloten.
04 feb 2012 21:44 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??

een oldtimer club is?
(met wat verdwaalde Varadero rijders die nergens anders een 'thuis' hebben)

We gaan toch niet op de man spelen hoop ik  8) 8)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Discussie gesloten.
04 feb 2012 21:58 #4 door Rob
Beantwoord door Rob in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Gaaf Danny, die digitale transalper!! Eindelijk iets vooruitstrevends binnen onze oldtimer-club  ;)
Marien, nooit persoonlijk opvatten hoor, maar het klopt wel  ;D ;D

Alias raceneus..
Discussie gesloten.
04 feb 2012 22:04 - 04 feb 2012 22:37 #5 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Weet iemand hoeveel TA's verkocht zijn in NL....em hoeveel ervan nog in NL rondrijden?
Wellicht dat de verkoopcijfers de vraag deels beantwoord.
Discussie gesloten.
04 feb 2012 22:17 #6 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
misschien is de 650 minder geliefd omdat heel veel mensen last hadden van die rare hoeken in de tank, waar je knieën altijd ruzie mee hadden?
Discussie gesloten.
04 feb 2012 22:37 #7 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Ik ken genoeg 650 rijders die niet lid van de club zijn.

BMW R 1100 GS  1996
Discussie gesloten.
04 feb 2012 23:26 #8 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Ik persoonlijk vind de 650 het fijnste model.
Net als de 600 is het de minst storingsgevoelige clubmotor.


De 650 voelt net wat soepeler aan.


Met 1x een 600 en 2x een 650 kan ik aardig vergelijken.


Maar de in jouw diagram genoemde percentages laten iets anders zien dan ik zou verwachten.
De verklaring die ik kan bedenken is dat de 600 lang gereden wordt zonder problemen waardoor er geen reden is hem in te ruilen.
En als dat al gebeurt toert een volgende eigenaar er vrolijk op verder.
De 600 is gewoon niet kapot te krijgen.


Met dat in gedachten worden wij een heeeeeeeele oude oldtimerclub  ;D ;D ;D


Groet Hans
Discussie gesloten.
05 feb 2012 00:42 #9 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Klopt, de 650 is een lekker soepel machientje. Het lijkt of het gewicht ook wat lager zit.
Alleen vind ik em wat minder off-roaderig, net als de 700, beetje dames model.  ::)

Maar waarom nou minder? Ik denk dat er de laatste jaren gewoon veel mooie andere
merken worden aangeboden. De Alp 650 lijkt qua uiterlijk ook niet meer op de Alp 600.
Zelf had ik dat als ik zou stoppen met mijn Alp 600 dat ik zeker geen Alp 650 zou aanschaffen.
Mijn vrouw dus wel en voor mij een Twinnetje.


Discussie gesloten.
05 feb 2012 02:59 #10 door Nader
Beantwoord door Nader in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Mijn theorie hierover mannen:

Je wordt verliefd op de Transalp 600 en als het geld er is stap je over op de Africa Twin (maar de Alp blijft).
Je kiest niet voor de Transalp 700  omdat die te modern is ( als je modern wil rijden koop je een Triumph Tiger 800 XC) en oja er bestaat ook nog een Transalp 650....


Nothing but love...greets Dokterninja
Discussie gesloten.
05 feb 2012 07:38 #11 door gert
Beantwoord door gert in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
ook hier 2x 650 1 x 600 kan dus net als Hans redelijk vergelijken.

Voor ons is ook de 650 de soepelste machine van de twee.

Heb de twin geprobeerd en inderdaad je hebt een zwaardere motor met iets meer vermogen.
ik mis de souplesse bij de twin die heb ik op de 650 wel.
de 650 vind  ik wat gemoedelijker rijden wat ik persoonlijk erg prettig vind

de alp 600 gewoon een lekkere funbike waar weinig aan kapot kan en je lang plezier aan hebt.
die van ons is pas 20jr (net ingereden dus)

gr, gert ;D
Discussie gesloten.
05 feb 2012 15:06 #12 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Tja eenvoudig, de 600 kan erg goed tegen water  ::)
En ik vind de 600 nog steeds mooier als een 650.
En doorsparen voor een africa twin hoeft niet,
want kopen zal ik deze ook niet......
Een Varadero is niet uit het water te krijgen, dus
als er een andere komt zal het wel weer een 600 zijn.

Dat ie het nog lang moge doen, gewassen is ie net,
hij kan er weer ff tegen.

Groet,

Herman
Discussie gesloten.
05 feb 2012 15:38 #13 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Hier zit een "wannabee" 650 rijder , helaas laat het budget het nog niet toe  :-\
Discussie gesloten.
05 feb 2012 16:46 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Zelf 600, 650 en AT ervaring. Kan niet anders zeggen dat de 650 zeer lekker rijdt en ook erg betrouwbaar is. De reden dat ze minder verkocht zijn is, naar mijn idee, te wijten aan de vormgeving. De meeste mensen die een Allroad willen zoeken ook de bijbehorende 'ruige' looks. Ondanks dat de 650 op alle punten erg goed is, is het qua looks minder een echte Allroad om te zien. Maar ook dat is weer een mening en geen keiharde feiten of bewijzen..

Toch gok ik dat de looks de voorname reden zijn voor het minder aanwezig zijn van de 650's.

Liberté - Egalité - Fraternité
Discussie gesloten.
05 feb 2012 16:59 #15 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Op de kop af 4 jaar geleden mijn TA 650 gekocht (bouwjaar 2002) en er nog steeds heel tevreden mee. Ik vind 'm net qua afwerking net iets mooier dan de 600 (en idd iets minder geschikt voor offroad). Intussen best wel zin in een 700 (of wellicht een Varadero) maar als het zover komt zal het me moeite kosten om afscheid te nemen van de 650. Je raakt er aan gehecht  :'( .

groet,
Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy
Discussie gesloten.
05 feb 2012 18:40 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Hier ook stiekum een 650 rijder  :D maar dan in een 600 jasje  ;)

Ik denk dat de 650 destijds (en de 700 nu ook) ook meer concurrentie had dan de 600  :-\  De V-Strom bijvoorbeeld is errug goed verkocht natuurlijk.

Persoonlijk heb ik liever de 600, maar dan uitlsuitend vanwege de sleutelvriendelijkheid tov. van de 650.
Kwa looks is er m.i. niks mis met een 650  8)


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Discussie gesloten.
06 feb 2012 07:58 - 06 feb 2012 08:30 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
De 650 is eigenlijk ondergewaardeerd. De 650 heeft n.b. een veel betere vermogensontplooing dan de Africa Twin, het koppel (veel belangrijker als vermogen) is bv vergelijkbaar als de (zwaardere) Twin.

De 650 heeft eigenlijk maar een nadeel, zoals hierboven ook aangegeven... De langbenigen onder ons passen er idd niet op vanwege de voorgevormde benzinetank. Heb je met een 600, of 700, minder last van.

Voor de rest: oninteressant en ook niet representatief. Ik wacht liever de op de ALV voorgestelde ledenraadpleging van het bestuur af, erg nieuwsgierig wat daar uit gaat komen. 

We zijn inmiddels (al lang) een Honda ALLROAD club. De evolutie van de Transalp Club oude stijl is al begonnen met het toelaten van de Africa Twin, begin jaren '90 van de vorige eeuw. Het boeit me eerlijk gezegd geen biet op wat voor motoren mijn collega-leden hier rijden, zolang het maar een clubmotor is: XL600V, XL650V, XL700V, XRV650, XRV750, XLV750R, XL1000V. Wat overigens géén nadeel is. Het geeft heel mooi de veelzijdigheid aan van onze mooie TCN!  ;D

Wat een keuze!  ;D Waar heb je dat nog bij een exclusieve merk-type club?  ;)


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Discussie gesloten.
06 feb 2012 12:27 #18 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??

Toch gok ik dat de looks de voorname reden zijn voor het minder aanwezig zijn van de 650's.


Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind de 600 ook mooier. Dat gezegd hebbende kan ik niet anders dan heel tevreden zijn over mijn 650. Na wat aanpassingen is ie sleutelvriendelijker en meer offroad bestendig. En met 165.000 probleemloze kilometers achter de wielen over de kwaliteit niets dan lof! :)

Ik heb geen idee hoeveel er verkocht zijn, maar de 600 is al met al toch langer in productie geweest?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i
Discussie gesloten.
06 feb 2012 14:46 #19 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik vind de 600 ook mooier. Dat gezegd hebbende kan ik niet anders dan heel tevreden zijn over mijn 650. Na wat aanpassingen is ie sleutelvriendelijker en meer offroad bestendig. En met 165.000 probleemloze kilometers achter de wielen over de kwaliteit niets dan lof! :)

Ik heb geen idee hoeveel er verkocht zijn, maar de 600 is al met al toch langer in productie geweest?


Ja; de 600 is geintroduceerd in 1986 en pas in 2000 vervangen door de 650. Dus 14 jaar in productie!
De 650 liep (als ik het juist heb) van 2000-2007 en werd vervangen door de 700. Dus: de helft minder productiejaren als de 600.

Daarnaast was de Alp 600 in die tijd best wel uniek; er was niet veel concurrentie. Pas in de tweede helft van de jaren '90 verschenen er concurrenten die uit eenzelfde ruif probeerden te eten, waaronder de BMW F650 Fundero, Aprilia Pegaso en de Suzuki Freewind 650. De Kawasaki KLE500 stamt uit 1991, toen de Alp 600 z'n eerste grote modificatie onderging (schijfrem achter, gewijzigde dashboard, etc). Maar ondanks het feit dat die KLE500 uit dezelfde tijd komt, was 'ie veel minder populair. Andere allroads uit die tijd waren hoofdzakelijk ééncylinders.

De Alp 650 had in zijn tijd een hele stevige kluif aan de Suzuki Vstrom DL650 en vooral aan de BMW F650 GS (de opvolger van de BMW F650 Fundero)...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180
Discussie gesloten.
06 feb 2012 19:05 #20 door Biker000
Beantwoord door Biker000 in topic Waar zijn de Transalp 650 rijders??
Hier nog een langbeen die van de 600 naar een at is gegaan omdat de 650 geen goede zithouding had en je met de knieën over de uitsparing zat.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden