Over rokende mutsen, accufossielen en piepende pirelli's...

26 juli 2012 09:13 #1 door Two Plugs
Zo midden in het zomerseizoen werken heeft z’n voordelen: het is rustig op kantoor, en omdat je daardoor ook niet veel ‘zakelijk’ de straat op hoeft, het eindelijk zomer is mag het in een vlaag van milieubewustzijn & fiscaal voordeel aangeschafte Faabje (klinkt leuker als ‘Fabia’…) lkkr werkloos op het erf achter. Jawel, geen afspraken buiten kantoor, dus… Woon-werk-verkeer per motorfiets!

Nu denk je dat je met ‘Ruitenwisservloeistof-over-het-dak-sproeidende-automobilisten’ alles hebt gehad. U kent ze wel, lkkr op de snelweg met 100 of 120 km/h de inhoud van je ruitenwisservloeistofreservoir (mooi scrable woord) niet alleen over je voorruit legen, maar bovenal: over je dak heen. Bij de Varadero kan ik in dergelijke gevallen nog snel achter het ruitje wegduiken, maar… De XLV750 hééft geen ruitje. Zelfs niet iets wat er bij in de buurt komt. En ja, met dit mooie zomerweer rij ik óók op de snelweg met het vizier open. En viola, de kleverige massa rechtstreeks van onder de motorkap van de Opel Astra op mijn zonnebril. Vervloekend wensend dat ik vooral geen alcohol controle tegenkom want het spiritus-gehalte is bijzonder hoog. Alsof de vloeistof kan bevriezen met 28 graden Celsius…

Sinds vandaag heb ik er een vijand bij. De Rokende Muts. Die mag eigenlijk niet in haar grijze Suzuki Swift roken (gaat de bekleding zo van stinken hé, krijg je minder inruil) dus doet ze dat met het portierraam open. Das nog niet zo erg. Het wordt pas erg, als de Rokende Muts de as-toorts van haar menthol kankerstaaf af klopt. Niet in de asbak (die geur hé?), maar tegen de linker buitenspiegel. En idd, daar komt écht niet veel as af. Maar zelfs op een respectabele afstand, waait met 80 km/h de as zo, woei, onder je zonnebril in je ogen. Daar helpt zelfs het wegduiken achter het ruitje van de Varadero niet tegen.

Als indicatie dat ik achter de Rokende Muts rijdt, besluit ik me strategisch te verplaatsen zodat ik zichtbaar wordt in haar achteruitkijkspiegel. De koplamp van de Varadero is normaal vel genoeg om de Amsterdam Arena te verlichten en in de winter de straat te ontdooien, moet dus opvallen. Maar de Rokende Muts gebruikt haar achteruitkijkspiegel alleen maar om te controleren of haar kapsel nog goed zit, of om de uitgeveegde make-up te restaureren. Dus idd, een tweede asgolf wordt op mij losgelaten. Dit keer bereiken de microscopische asdeeltjes ook mijn neus. Reactie is alsof ik door een aswolk van de Pinotubo rijdt. Niezen in een helm zal voor buitenstaanders best amusant zijn. Groot licht en de stebel nautilus (das een hele dikke toeter) aan als dankbetoon. De Rokende Muts reageert…. Door haar licht aan te doen… Zucht.

Deze week staat Drenthe op z’n kop. De Drentse rijwielvierdaagse wordt namelijk gereden. Laat nu mijn standplaats – het wonderschone, maar vooral gezellige Diever – nu ook startplaats zijn. Het levert verkeerstechnisch een aantal interessante situaties op. We hebben namelijk een nieuw type verkeersdeelnemer: de Accufossiel. De accufossiel (let op, dit gaat hét nieuwe woord van 2012 worden!) beweegt zich per hippe E-bike maar verplaatst zich tussen de startlocaties per grijze golf (Golf Plus natuurlijk, de Seniorentransporter bij uitstek voor de welgestelde pensionado) met de E-bikes achter op het fietsenrek. Accufossielen rijden soms ook in een privaat aangeschafte Prius (of dergelijk vehikel) in een ultimate poging De Dag Des Oordeels te voorkomen. Gaat dus dubbel op.

In Diever geld een strikt 30 km/h regiem. Ben er gisteren achter gekomen, dat Accufossielen in een grijze Golf Plus in combinatie met dubbelhardgebakken rode straatklinkertjes en de anno-1983 trommel + enkele schijf op de XLV garant staan voor PP’s: Piepende Pirelli’s. Zelfs bij 30 km/h. Een Accufossiel heeft nml een afwijkend rijgedrag: op de E-bike zijn ze ‘king of the road’ (of, niet off!) en hebben ze buiten het natuurlijke biotoop (het fietspad) altijd en overal voorrang. In de Grijze Golf (plus) geld de wet van de Buigzaamheid voor de Echtgenote. Accufossielen kennen nml zowel mannetjes als vrouwtjes.

‘Befehl ist Befehl’. Dus als het vrouwtjesaccufossiel aan het mannetjesaccufossiel ordonneert ‘HIER links’ (ondanks het enorme bord ‘Parkeren Rijwielvierdaagse Rechtdoor’ is de reactie niet, zoals het hoort, spiegel-richtingaanwijzer-remmen-kijken-afslaan maar REM-afslaan-richtingaanwijzer. Remmetjes van de XLV zijn een beetje gedateerd – beestje viert immers volgend jaar haar 30ste verjaardag – en geven onder de meest gunstige omstandigheden een vertraging die in de buurt komt van 10% van de vertraging die je normaal uit een Transalp 700 of Varadero haalt, maar zo’n schattig trommelremmetje achter staat wel garant voor Piepende Pirelli’s en een keurige, rechte zwarte streep op de dubbelhardgebakken rode straatklinkertjes. Wie eerdaags Diever komt bezoeken… Let er maar op, ter hoogte van de Firezone benzinepomp vind je ‘m. Hij is circa een meter lang. De collega’s van openbare werken zullen me dankbaar zijn voor deze extra belijning.

Is die zomer dan allemaal kommer-en-kwel? Welnee. Laten we er van genieten. Volgende week is het weer vast weer bagger!

Met dé Groningse Transalpclubbrul,

Bernard 'Two Plugs' Stikfort.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2012 10:05 #2 door Oldtimer
Tja, wie legt er nou dubbel hardgebakken rode klinkertjes op een doorgaande weg.
Zal wel iets met cultuur te maken hebben gehad of oude dorps gezichten of zo. >:D

Geen rekening houdend met de vernieuwde leefwijze van de generatie die hierop waarschijnlijk nog met een houten tol en zweep de ledige uren doorbracht. En dan wordt de serene rust die een dergelijk dorpsgezicht dan weer wreed doorbroken door een oud stinkend voertuig dat vanwege de strengere emissie normen vandaag de dag een fikse aanslag pleegt op alles wat we met heel veel belastinggeld proberen te beschermen.

Maar goed Bernard, je hebt je punt streep  ;D ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

26 juli 2012 11:11 #3 door Two Plugs
;) :D ;D 8)

Ga je je cross-Alp ombouwen tot E-bike, Rien?  :))

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

26 juli 2012 11:32 #4 door Oldtimer
Ja, met zijwieltjes en een hoog stuur.  :-*

26 juli 2012 11:38 #5 door Two Plugs

Ja, met zijwieltjes en een hoog stuur.  :-*

Vergeet je het oranje vaantje achterop niet?  :))

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

26 juli 2012 11:58 #6 door Oldtimer
wij hadden zo'n davy crocket staartje.  Maar die is al aardig grijs :P

26 juli 2012 13:15 #7 door Two Plugs

wij hadden zo'n davy crocket staartje.  Maar die is al aardig grijs :P

Das wel een passende kleur... grijze golf enzo...  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

26 juli 2012 16:26 - 26 juli 2012 16:46 #8 door gert
Ha Bernard,

Ook hier in Oost Europa is het Accufossiel opgedoken.
Het gaat hier voornamelijk om vrouwelijke exemplaren die met een hoge snelheid de dorpen onveilig maken.
Je kunt het fossiel hier herkennen aan wapperende rokken en met als helm een hoofd doekje strak onder de kin vast geboden.
Er rijden hier fossielen op e-bikes zeker met 40k door de dorpen en je hoort die krengen niet eens aankomen.
Over voorrangs regels gesproken daarvan weten ze niet dat ze bestaan.
Je begrijpt dat je kunt wachten op brokken. Die nieuwe bikes gaan potverdrie nog harder dan een trabant en die maakte vroeger herrie genoeg.
Ik kijk tegenwoordig bij het oversteken heel goed uit voordat je het weet lig je onder zo,n fiets.

vanuit een warm Hongarije,

Gr, Gert ;D

26 juli 2012 16:49 #9 door Peter

Tja, wie legt er nou dubbel hardgebakken rode klinkertjes op een doorgaande weg.
Zal wel iets met cultuur te maken hebben gehad of oude dorps gezichten of zo.

Hier in het noorden waren ze vroeger wat zuiniger op het nageslacht dan in het land om en onder de rivieren. Dat blijkt niet alleen uit de bevindingen van de commissie Deetman, maar ook uit het plaveisel. Jullie gebruikte kinderkopjes, wij rode klinkers  ;).

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

26 juli 2012 22:57 #10 door mauppie
Accufossiel ;D
Dit is hier in Apeldoorn( grootste senioren dorp van het land trouwens) ook doorgedrongen alleen deze zijn al op die leeftijd dat het rijbewijs al is ingenomen, en die hem nog wel hebben zich in een Renault Senic verplaatsen waar de e-bike op een twinny load staat. Deze hebben vaak niet de kracht meer om de riempjes of de beugel vast te draaien zodat deze eraf flikkert als ze de snelweg opdraaien ( al 2x zien gebeuren vlak voor m'n neus)

Ik fiets van mijn werk naar huis, moet stoppen voor het stoplicht op de Arnhemse weg. Hoor ik achter me in paniek achter me ho,ho,ho, een oude man van +/- 80 jaar op een e-bike schiet zo de Arnhemse weg op, net tussen een stadsbus en een auto door. Deze had hem duidelijk niet onder controle.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

27 juli 2012 08:32 #11 door Peter

Deze had hem duidelijk niet onder controle.

Je ziet ze ook regelmatig in een dermate afwezige, comateuze of terminale fase op zo'n ding zitten dat ik dan rond kijk om te achterhalen waar de tiener met de afstandsbediening staat.

28 juli 2012 20:04 #12 door piet
mijn schoondochter heeft er ook eén
pas even proef mee gereden.ook een stukie ofroad
nou die heb voorwielaandrijving
ik werd in de bocht zowat onderuitgetrokken [in de zwaarste stand]
ik schrok ervan,was bijna omgevallen
best wel linke dinge voor een anebikebeet

30 juli 2012 08:48 #13 door Two Plugs
Anebikebeet... Geniaal!  ;D ;D ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

30 juli 2012 11:40 #14 door Sandra

Accufossiel ;D
Dit is hier in Apeldoorn( grootste senioren dorp van het land trouwens) ook doorgedrongen alleen deze zijn al op die leeftijd dat het rijbewijs al is ingenomen, en die hem nog wel hebben zich in een Renault Senic verplaatsen waar de e-bike op een twinny load staat. Deze hebben vaak niet de kracht meer om de riempjes of de beugel vast te draaien zodat deze eraf flikkert als ze de snelweg opdraaien ( al 2x zien gebeuren vlak voor m'n neus)

Ik fiets van mijn werk naar huis, moet stoppen voor het stoplicht op de Arnhemse weg. Hoor ik achter me in paniek achter me ho,ho,ho, een oude man van +/- 80 jaar op een e-bike schiet zo de Arnhemse weg op, net tussen een stadsbus en een auto door. Deze had hem duidelijk niet onder controle.

En die ouwe lui maar mopperen dat die motorrijders zo onverantwoord hard jagen!  ;D

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

01 aug 2012 13:10 #15 door Peter
Dat er kritiek bestaat op accufossielen ok, maar van onze Rien moeten ze afblijven!

'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'

http://www.nu.nl/politiek/2872594/oldtimer-weren-bebouwde-kom-extra-vervuiling.html

01 aug 2012 13:15 #16 door Oldtimer
Ik wist niet dat mijn Varadero zo rookte aan de achterkant.
Nou ja, we hebben een parkeerplaats net buiten de bebouwde kom.  :'( :'(

01 aug 2012 15:09 #17 door Two Plugs
Denk dat het komt door z'n nieuwe profielfoto, Peter...  ;D

"¡Ándale! ¡Ándale! ¡Arriba! ¡Arriba!" !!!  ;D :-*

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

01 aug 2012 19:18 #18 door Peter
Tja, cowboy Henkie tot daaraantoe, maar wat mij intrigeert is van wie die tropische hand op zijn schouder is.
Zeker niet van 'vrouw Henkie'!

01 aug 2012 20:23 #19 door Oldtimer

tropische hand

Je weet toch waar ik geweest ben. >:D >:D

Ik hou het nog een beetje geheim, maar ik kom een keertje uit de..............

01 aug 2012 21:42 #20 door Huib@1100

Je weet toch waar ik geweest ben. >:D >:D

Ik hou het nog een beetje geheim, maar ik kom een keertje uit de..............

5 december zeker....... surprise  >:D

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden