Zelf motorheftafel bouwen?

30 jan 2012 21:43 - 14 dec 2014 12:42 #1 door The Headless Horseman
Zelf motorheftafel bouwen? werd gestart door The Headless Horseman

Ik heb hier ook een omgebouwd ziekenhuisbed als heftafel in gebruik.

De voordelen zijn:
- relatief goedkoop (ik heb het bed destijds via Willem (de W.) gekocht voor een schappelijke prijs)
  alle overbodige zooi d'r af gehaald, plaat 18mm betonplex er op gezaagd en klaar
- groooooooot oppervlak, van ong. 240x120cm. Is gelijk een mooie tafel om al je afgeschroefde spullies neer te leggen.
- zeeeer stabiel, ook met die dikke beier d'r op  ;)
- prima te verplaatsen door de garage heen, vanwege de grote zwenkwielen
- de maximale hefhoogte is 80 cm.

Nadeel:
- de minimale hoogte is ong. 40cm en da's best wel hoog om de motor er op te krijgen  :-\ Je moet 'm er echt op rijden (er naast lopen en dan mbv. de koppeling uiteraard). De Transalpen durf ik wel alléén, maar met de BMW vraag ik voor de zekerheid even hulp.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 22:00 #2 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Zelf motorheftafel bouwen?


- prima te verplaatsen door de garage heen, vanwege de grote zwenkwielen


Als je die Beier er op wil zetten (of die clubfiets) neem ik aan dat ie niet meer op zn wieltjes staat maar op zn hollandse pootjes ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 22:27 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Nee hoor, blijft gewoon op de zwenkwielen Huib  :)

Maar omdat de wielen niet op de uiterste hoeken zitten heeft íe bij de BMW wel de neiging om te kiepen bij het oprijden ja  :-\ dus dan zet ik er voor de zekerheid meestal wel een blokje hout onder  :D
Met de Alpen geen probleem, heftafel voor de garagedeur positioneren, motor er op rijden en dan de hele boel weer rechts achterin de garage manouvreren  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 22:39 #4 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Kijk eens op www.ziekenhuisbed.nl of diverse veilingsites. Meen me te herinneren dat pas geleden op bva auctions er wat bedden voorbij kwamen voor weinach, dus hoeft niet de hoofdprijs te zijn!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 07:35 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Het idee is idd niet eens zo 'S5'...  ;D Heb er al meer over gehoord.

De hoogte die René aangeeft, kán (met de nadruk op 'kan') een probleem geven. Stel dat je een garage of garagebox heeft zonder harde vloer, maar met betontegels, kun je overwegen om het frame 'verzonken' in de vloer aan te leggen.

Anders heb je een ander probleem... Dat is je vrije hoogte tov het plafond (tenzij je natuurlijk een mooie hoge kapschuur hebt)

Want idd 40cm oprijhoogte is best wel 'aanhangerniveau'...  :o

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 11:44 #6 door Frenkie H
Beantwoord door Frenkie H in topic Zelf motorheftafel bouwen?
goede links ik wil er eigenlijk een massagetafel van maken!

frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 11:53 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Verzonken in de vloer is voor mijn heftafel écht geen optie hoor Bernard  :-\ Daarvoor is het hoogteverschil (80-40= slechts 40cm) gewoon te weinig. Je komt dan maar 40cm vanaf de vloer en sta je nog altijd gebukt te sleutelen  :( Dan doe je er slimmer aan zo'n 'sjopper' liftje aan te schaffen.

Als je, zoals ik, het ding maar een paar keer per jaar gebruikt, voor het hobbysleutelen dus, dan is er prima te leven met de oprijhoogte.
Zou ik dagelijks meerdere motoren op- en af moeten zetten, dan zou ik liever een meer professionele hebben  :)

80cm maximale hoogte heb je imho zéker wel nodig hoor om prettig te kunnen sleutelen. Mocht je garage dan te laag zijn, dan zou je altijd nog even het ruitje er af kunnen halen natuurlijk.

Voorlopig ben ik iig best tevreden met het ding  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 12:11 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Dit is wel een leuk hobby-project!
Vanochtend al even met een kennis van mij gesproken, zijn zoon is hoofd technische dienst bij een ziekenhuis. Hij heeft ook wel interesse in een hoog-laag bed voor zijn sleutelwerk aan brommers en af en toe een oude Heinckel.

Je moet wel opletten dat je een echt ziekenhuisbed neemt, mijn pa had een hoog-laag bed van de thuiszorgwinkel die met een electromotortje en een rails omhoog en naar beneden ging. Dat is toch een stuk minder duurzaam dan electrisch-pneumatisch of electrisch-hydraulisch.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2012 16:39 #9 door Biker000

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 15:01 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Nou staat er toevallig bij dit bed geen prijs genoemd  :-\ maar als ik de prijzen bij andere bedden zie, dan zeg ik: absoluut ongeschikt  ;D

Voor dat geld zou ik liever een échte motor-heftafel aanschaffen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 16:57 #11 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Voor een bromfiets o.i.d. lijkt het mij een best goed idee.
Het bed zou dat makkelijk moeten kunnen dragen.
Gaat het echter over motorfietsen dan wordt het een ander verhaal.
Er zullen niet veel patiënten van +200 kilo in het ziekenhuis liggen.
Wanneer je dan alles bij elkaar optelt kun je denk ik ook voor een goedkoop model tafel gaan.
Weet je in ieder geval zeker dat die op het gewicht is berekend en zit er ook een veiligheid op die voorkomt dat de tafel naar beneden knalt.


En qua werkhoogte is het blad op 80 cm wel een minimum, als hij lager is gaat een groot deel van het voordeel van een heftafel verloren omdat je dan nog steeds vaak gebukt of geknield bezig bent.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 17:04 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Kwa draagvermogen valt het reuze mee hoor Hans  :D  Die van mij kan een stevige Duitser (+/- 270kg volgens de boekjes  ;)) best hebben  8)

Een vergrendeling zit er idd niet op nee  :-\ maar tot nu toe is íe nog nooit een milimetertje gezakt  :) en bij mij staan de motoren er soms maaaaaanden op, geen probleem.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2012 19:36 #13 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Zelf motorheftafel bouwen?
Ok, dat valt me idd mee.
In gedachten ga je toch uit van een bed.
Het zal wel komen door de ouderwetse degelijkheid waarmee vroeger dingen gebouwd zijn ;D


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden