wielrenners en hun gedrag

02 nov 2015 23:22 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic wielrenners en hun gedrag
Pas maar op met dat toverwoord Harm  ;)

Hieronder een stukje van de site van de fietsersbond:

Juridische aspecten rond voorrang op rotondes
Gepubliceerd op 13-06-2009. Laatste update op 14-12-2012.
Het juridisch afdwingen van voorrang van fietsers op rotondes is niet zo eenvoudig, omdat de rechter niet gauw op de stoel van een gemeentebestuur gaat zitten. Bovendien is verwijzen naar de C.R.O.W.-aanbeveling niet toereikend, omdat deze aanbeveling geen juridische status heeft. Daarom is de Fietsersbond op zoek gegaan naar andere juridische argumenten. Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt, blijken die er te zijn. Het plaatsen van haaientanden leidt tot de bizarre situatie dat fietsers op de eerste helft van de oversteek voorrang hebben op auto's die de rotonde afrijden (want rechtdoor gaand verkeer gaat voor). Terwijl ze op de tweede helft geen voorrang hebben op verkeer dat de rotonde oprijdt. De Fietsersbond vindt dat een dergelijk bizarre voorrangsregeling zo onveilig is dat de rechter die moet verbieden.

Haaientanden
Voorrang wordt geregeld door het plaatsen van verkeersborden en het schilderen van haaientanden. Haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisend verkeer. De voorrang tussen rechtdoorgaand en afslaand verkeer op dezelfde weg wordt hierdoor nadrukkelijk niet geregeld. Daarvoor blijft de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' gelden. Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er evident sprake van kruisend verkeer en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus 'rechtdoor gaat voor'. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de auto die de rotonde verlaat kruisend verkeer.
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:

het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden). De Fietsersbond is van mening dat een dergelijke situatie voor de weggebruiker niet te begrijpen is en dat een dergelijke voorrangsregeling het verkeer onnodig in gevaar brengt.

Steun voor visie Fietsersbond
Binnen de juridische en verkeerskundige vakwereld bestaat er brede steun voor de visie van de Fietsersbond. Vandaar dat een C.R.O.W.-werkgroep in december 2002 met een aanvullende aanbeveling 126a gekomen is. Hierin staat onder meer de dringende aanbeveling om vormgeving en voorrangsregeling van een rotonde op elkaar aan te passen. Wanneer de wegbeheerder fietsers uit de voorrang wil halen, moet zij het fietspad minstens 10 meter uitbuigen, om bovengenoemde juridische problemen te voorkomen. Wanneer het fietspad op 5 meter of minder van de hoofdrijbaan ligt, moet volgens deze aanbeveling om dezelfde reden de fietser in de voorrang. Aanvullende C.R.O.W.-aanbeveling over rotondes (december 2002)


Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2015 23:44 #22 door Cas
Beantwoord door Cas in topic wielrenners en hun gedrag
Volgens dit verkeersbord moet voorrang worden verleend aan bestuurders op de kruisende weg, dus ook fietsers die de rotonde willen oprijden moeten wachten als er bestuurders op de rotonde hun pad kruisen, dat gebeurd in de praktijk echter nauwelijks of nooit.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2015 23:57 - 02 nov 2015 23:59 #23 door Cas
Beantwoord door Cas in topic wielrenners en hun gedrag
Het citaat van de fietsersbond:"geef voorrang aan kruisend verkeer" klopt niet. Je hoeft namelijk voetgangers niet voor te laten gaan, alleen bestuurders.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2015 06:36 #24 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic wielrenners en hun gedrag
Haha, had ik overheen gelezen Cas, maar je hebt gelijk, voorrang verlenen doen alléén bestuurders onderling en alléén op kruisende wegen!

Maar goed, waar het me hier even om ging is de onduidelijkheid waar je soms mee te maken krijgt ivm de afstand tussen fietspad en rijbaan. En dat je goed in de gaten moet houden dat voorrangsborden/haaientanden geen vervanging zijn voor de 'rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg' regel. Iets waar veel mensen zich in vergissen  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2015 11:09 #25 door Cas
Beantwoord door Cas in topic wielrenners en hun gedrag

Iets waar veel mensen zich in vergissen  :)


De bekende kreet: "maar er staan toch haaientanden!"

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden