Ongeval: Schuiver op de Transalp

18 mrt 2016 14:13 - 18 mrt 2016 14:15 #1 door Janoe
Ongeval: Schuiver op de Transalp werd gestart door Janoe
Beste TCN-ers,

Gisterenmiddag heb ik voor het eerst een echt ongeval meegemaakt op mijn Transalp 650. Allereerst: ik mankeer niks, anders dan een licht pijnlijke voet. Maar ik kan hulp/advies van mede transalpers goed gebruiken.

What happend?
Tegen de middag was ik op weg van Den Haag naar Utrecht. Ter hoogte van Zoetermeer reed ik de file in en besloot binnendoor terug te rijden. Op de N209 was het druk, maar in ieder geval geen file en goede doorstroom. Ter hoogte van Benthuizen veranderde deze situatie plotseling. Terwijl het verkeer eerder met circa 70 km/u vloeiend doorreed, stond op ongeveer 500 meter van de rotonde mijn voorganger (Fiat 500) plotseling stil.

Fout 1: Ik had de situatie niet overzien en duidelijk te laat door. Het snelheidsverschil zal zo'n 40 tot 50 km/u uur geweest zijn. Ik had afstand gehouden van mijn voorganger (zo'n 30 m) maar ik had zijn remweg niet geregistreerd en schrok van de constatering dat ik op zijn achterbak afstevende. Hier komt het cruciale moment en fout 2: ik remde in een schrikreactie. Gevolg; voorrem blokkeerde en het voorwiel slipte. Fout 3: ik registreerde de slip te laat en kwam ten val. De motor viel op z'n rechterkant en bleef op de rechterrijbaan en kwam al schurend tot stilstand. Ik viel links langs de motor. Mijn pak (met bescherming!) ving de eerste klap op. Uit het parachutespringen weet ik nog dat doorrollen bij een harde val de schade kan beperken, dus ik heb me kleingemaakt en ben een keer of 4 doorgerold.

Wat was het gevolg?
Gevolg van de bovenstaande fouten; een eenzijdig ongeval. Een glijpartij met de motor met relatief beperkte snelheid. Ik had het nog nooit meegemaakt bij deze snelheid op de openbare weg. Ik heb eigenlijk nog nooit met een motor schade gereden in de 3 jaar dat ik nu (veel en regelmatig) rij. Dat was dus schrikken, maar het viel uiteindelijk mee.

Ik ben meteen opgestaan na de val. Ik had niks, anders dan een beetje een pijnlijke voet. Ik heb vrijwel meteen m'n duim opgestoken naar mijn volger - die was geschrokken en ik wilde haar duidelijk maken dat ik niets mankeerde. Ik heb daarna vrijwel meteen mijn motor opgetild en aan de kant van de weg gezet. 2 minuten later ben ik door een enorm behulpzame vrachtwagenchauffeur gelopen met een lift; we hebben de fiets in de truck gezet en hij heeft me afgezet bij het tankstation naast de rotonde. Daar ben ik even gaan zitten en heb de schade opgenomen. Het was naar mijn inzien vooral cosmetisch aan de motor. Het pak is op sommige naden gescheurd en een paar ritsen moeten worden vervangen. Mijn laarzen hebben stevige slijtage door de val -maar zijn te repareren.


Kapotte kuip: was al aan vervanging toe, maar nu noodzakelijk.


Ijzer gesleten: aan voetsteun achter, kofferrek, remhendel en valbeugel.




Nooit meer zonder kleding de weg op.. En ook niet zonder harde beschermers.[/i]

Nadat ik wat mensen heb geïnformeerd over de situatie had meegemaakt heb ik mijn spullen gepakt, de spiegels gesteld en gekeken naar de rij-staat van de fiets. Na een minuutje wat dingen te hebben geprobeerd in het naastliggende bedrijventerrein kwam ik tot de conclusie dat er weinig mis was; geen trekkend stuur, geen haperende motor, remmen of andere vitale zaken. Ik ben daarna op m'n gemak teruggereden naar Utrecht. Ook tijdens die 20 minuten terug heb ik geen bijzonderheden aan de fiets gevoeld.

En nu?
We hebben allemaal de noodstop geoefend. We weten allemaal de theorie van het remmen. Ik heb zelf voortgezette opleidingen gedaan en ook een keer met de motor geslipt (voor en achterband) op een cursus. Maar niets heeft me helaas kunnen weerhouden van een paniekreactie gisteren. Als ik beter had geremd (gedoseerd) of was uitgeweken -was er niets aan de hand geweest. Met ABS evenmin. Maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten. Feit is dat ik wel degelijk gevallen ben. Daar leer ik nu van.

Maar ik kan wel advies gebruiken; met name op het gebied van de fiets.
Hebben mensen dit meegemaakt? Wat doe je met zoiets?

Wat is gebruikelijke schade?
Hoe repareer je schuurschade?
Wat kost het vervangen van kuipdelen?
Kan het zijn dat de voorvork verbogen is?

Kortom: een ervaring die ik graag deel, meer ook om er advies over te krijgen.
Ik denk dat ik een lijstje moet gaan opmaken van zaken die ik moet vervangen..

@ Rob - Waarschijnlijk zijn er nu wel wat dingen bijgekomen voor de inspectie zaterdag. :( Wat mij betreft rij ik naar jou om te kijken hoe en wat -maar graag jouw advies!

Thanks,

Janoe

Honda Transalp XL650V6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2016 14:29 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp
Aller eerst wat klote, is ook altijd een dreun voor je ego

ik heb het helaas ook gehad, over het algemeen met lagere snelheden,

controleer even je remhendel op evt scheuren, mijn koppelings hendel is ooit direct afgebroken maar een gekwetste remhendel zou echt gevaarlijk zijn

de reparatie van je kuip is echt klote, je hebt een witte en daarmee geen originele motor, de kuipen die te koop komen zijn vaak ook beschadig er zijn hier veel tips te vinden als je zoekt op lego  :o

ik zelf heb het met polyester gedaan, dit werkt slecht omdat het te hard wordt, en als de kuip dan een beetje buigt(dat kan het materiaal namelijk gewoon) breekt je reparatie weer los.

en als je weer echt rijd... oefen de noodstop vaker, het kost echt training om je rem los te laten terwijl je moet stoppen

succes

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2016 15:27 #3 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp
das jammer maar zelf gelukkig oké das belangrijk  :)
dit  kan iedereen geburen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2016 17:09 #4 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp
Inderdaad eerst ff blij dat je er zelf bijna ongeschonden vanaf bent gekomen.
Als ik zo lees wat je is gebeurd, kom ik maar tot een conclusie , te weinig overzicht gehouden. Maar dat had je zelf ook al bedacht, dat moment van concentratie verlies is je duur komen te staan. Heeft mijn inziens niks met je remactie te maken in dit geval, je was gewoon te laat. ABS had je motor misschien nog overeind gehouden, maar as is verbrande turf... 8)
Diep adem halen en door... ;)

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2016 19:43 #5 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp
Akls je nog iemand zoekt die jou dat zaakje kan repareren en spuiten voor redelijk geld, stuur maar mail!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2016 19:44 #6 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp
En heel fijn dat het nog ''goed'' voor jou is afgelopen ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2016 19:45 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp

Akls je nog iemand zoekt die jou dat zaakje kan repareren en spuiten voor redelijk geld, stuur maar mail!

In Doetinchem

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2016 05:59 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ongeval: Schuiver op de Transalp
:-\ moet  we er nog iets aan toevoegen
je schade is een ander verhaal
nieuwe kuipdelen moet je gauw denken aan  minimaal 400 euri en zoals al opgemerkt spuit kosten

maak eerst maar eens de schade exact op  maw wat wil je zelf

plaats dan de oproep wat je nodig hebt.. neem een biertje en wacht even af

misschien valt het dan allemaal nog wel mee,

mvg waffie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden