Beste TCN-ers,
Gisterenmiddag heb ik voor het eerst een echt ongeval meegemaakt op mijn Transalp 650. Allereerst: ik mankeer niks, anders dan een licht pijnlijke voet. Maar ik kan hulp/advies van mede transalpers goed gebruiken.
What happend?
Tegen de middag was ik op weg van Den Haag naar Utrecht. Ter hoogte van Zoetermeer reed ik de file in en besloot binnendoor terug te rijden. Op de N209 was het druk, maar in ieder geval geen file en goede doorstroom. Ter hoogte van Benthuizen veranderde deze situatie plotseling. Terwijl het verkeer eerder met circa 70 km/u vloeiend doorreed, stond op ongeveer 500 meter van de rotonde mijn voorganger (Fiat 500) plotseling stil.
Fout 1: Ik had de situatie niet overzien en duidelijk te laat door. Het snelheidsverschil zal zo'n 40 tot 50 km/u uur geweest zijn. Ik had afstand gehouden van mijn voorganger (zo'n 30 m) maar ik had zijn remweg niet geregistreerd en schrok van de constatering dat ik op zijn achterbak afstevende. Hier komt het cruciale moment en fout 2: ik remde in een schrikreactie. Gevolg; voorrem blokkeerde en het voorwiel slipte. Fout 3: ik registreerde de slip te laat en kwam ten val. De motor viel op z'n rechterkant en bleef op de rechterrijbaan en kwam al schurend tot stilstand. Ik viel links langs de motor. Mijn pak (met bescherming!) ving de eerste klap op. Uit het parachutespringen weet ik nog dat doorrollen bij een harde val de schade kan beperken, dus ik heb me kleingemaakt en ben een keer of 4 doorgerold.
Wat was het gevolg?
Gevolg van de bovenstaande fouten; een eenzijdig ongeval. Een glijpartij met de motor met relatief beperkte snelheid. Ik had het nog nooit meegemaakt bij deze snelheid op de openbare weg. Ik heb eigenlijk nog nooit met een motor schade gereden in de 3 jaar dat ik nu (veel en regelmatig) rij. Dat was dus schrikken, maar het viel uiteindelijk mee.
Ik ben meteen opgestaan na de val. Ik had niks, anders dan een beetje een pijnlijke voet. Ik heb vrijwel meteen m'n duim opgestoken naar mijn volger - die was geschrokken en ik wilde haar duidelijk maken dat ik niets mankeerde. Ik heb daarna vrijwel meteen mijn motor opgetild en aan de kant van de weg gezet. 2 minuten later ben ik door een enorm behulpzame vrachtwagenchauffeur gelopen met een lift; we hebben de fiets in de truck gezet en hij heeft me afgezet bij het tankstation naast de rotonde. Daar ben ik even gaan zitten en heb de schade opgenomen. Het was naar mijn inzien vooral cosmetisch aan de motor. Het pak is op sommige naden gescheurd en een paar ritsen moeten worden vervangen. Mijn laarzen hebben stevige slijtage door de val -maar zijn te repareren.
Kapotte kuip: was al aan vervanging toe, maar nu noodzakelijk.
Ijzer gesleten: aan voetsteun achter, kofferrek, remhendel en valbeugel.
Nooit meer zonder kleding de weg op.. En ook niet zonder harde beschermers.[/i]
Nadat ik wat mensen heb geïnformeerd over de situatie had meegemaakt heb ik mijn spullen gepakt, de spiegels gesteld en gekeken naar de rij-staat van de fiets. Na een minuutje wat dingen te hebben geprobeerd in het naastliggende bedrijventerrein kwam ik tot de conclusie dat er weinig mis was; geen trekkend stuur, geen haperende motor, remmen of andere vitale zaken. Ik ben daarna op m'n gemak teruggereden naar Utrecht. Ook tijdens die 20 minuten terug heb ik geen bijzonderheden aan de fiets gevoeld.
En nu?
We hebben allemaal de noodstop geoefend. We weten allemaal de theorie van het remmen. Ik heb zelf voortgezette opleidingen gedaan en ook een keer met de motor geslipt (voor en achterband) op een cursus. Maar niets heeft me helaas kunnen weerhouden van een paniekreactie gisteren. Als ik beter had geremd (gedoseerd) of was uitgeweken -was er niets aan de hand geweest. Met ABS evenmin. Maar achteraf is natuurlijk makkelijk praten. Feit is dat ik wel degelijk gevallen ben. Daar leer ik nu van.
Maar ik kan wel advies gebruiken; met name op het gebied van de fiets.
Hebben mensen dit meegemaakt? Wat doe je met zoiets?
Wat is gebruikelijke schade?
Hoe repareer je schuurschade?
Wat kost het vervangen van kuipdelen?
Kan het zijn dat de voorvork verbogen is?
Kortom: een ervaring die ik graag deel, meer ook om er advies over te krijgen.
Ik denk dat ik een lijstje moet gaan opmaken van zaken die ik moet vervangen..
@ Rob - Waarschijnlijk zijn er nu wel wat dingen bijgekomen voor de inspectie zaterdag.
Wat mij betreft rij ik naar jou om te kijken hoe en wat -maar graag jouw advies!
Thanks,
Janoe