Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?

05 juni 2016 20:50 #21 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
I.p.v. je geld spenderen aan een nieuwe motor, vrije dagen bij kopen zodat je een minder snelle route naar huis kan nemen?

Even zonder gekheid, 2 africa twins is ook een beetje zonde, want dan staat er waarschijnlijk een te verstoffen.
Maar je net opgeknapte africa twin verkopen, daar ga je echt spijt van krijgen denk ik.

Welke je zou moeten kopen, slaap er nog een paar nachten over en rij (nog) eens op beide motoren. Dan komt de winnaar als het goed is vanzelf uit de bus.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 21:46 #22 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?

I.p.v. je geld spenderen aan een nieuwe motor, vrije dagen bij kopen zodat je een minder snelle route naar huis kan nemen?

Even zonder gekheid, 2 africa twins is ook een beetje zonde, want dan staat er waarschijnlijk een te verstoffen.
Maar je net opgeknapte africa twin verkopen, daar ga je echt spijt van krijgen denk ik.

Welke je zou moeten kopen, slaap er nog een paar nachten over en rij (nog) eens op beide motoren. Dan komt de winnaar als het goed is vanzelf uit de bus.



Zal er zeker nog een paar nachten over slapen.... Als het de nieuwe AT wordt dan slaap ik tot maart 2017 denk ik  :o

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 21:50 #23 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Zou zelf 1 at houden en er een varadero bij kopen. Zit er zelf ook aan te denken,om er een bike bij te nemen naast me at. Twijfel zelf tussen een varadero of dl 1000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 22:48 #24 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?


Zal er zeker nog een paar nachten over slapen.... Als het de nieuwe AT wordt dan slaap ik tot maart 2017 denk ik  :o

Is het niet een beetje vroeg voor een winterslaap?

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2016 22:18 #25 door Martin Visser
Beantwoord door Martin Visser in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Zeger kom de Varadero maar een keer lenen, kan je erna altijd nog beslissen.
Op de Vara zit een corbinzadel ...... Dus....
Gr, m

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2016 15:23 #26 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Ik snap je vraag naar iets meer vermogen zeker als je samen op 1 motor rijdt. Je moet ff verder denken dan alleen de aan rij route vv. Wat wil je verder beleven met je motor als je eenmaal op locatie bent. Toen de nieuwe AT er nog niet was heb ik ook over een Varadero nagedacht en maar nu met de nieuwe AT is die optie alweer van de baan.
Naast een dagje met de Dero van Martin rijden zou ik zeker eens een dag of weekend een nieuwe AT huren. Ik denk dat je daarna wel zal weten wat het gaat worden.
Succes  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2016 19:19 #27 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Afgelopen week ook een nieuwe AT gehuurd voor een dag. Zeker een aanrader om eens te doen.
Ik ben verkocht 8)


Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2016 19:30 #28 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Ik waardeer zeer dat iedereen meedenkt en mij wil helpen. Een Varadero gaat het inderdaad niet worden.
Al eerder is mij de vraag gesteld of ik het zeker weet om een goed lopende Twin weg te doen..., inderdaad waarom? Ik heb de pijlen gezet op een nieuwe Twin met een "oude" ernaast. Helaas heeft de belastingdienst de plannen vertraagt..., die hebben 1/3 van een nieuwe Twin in gepikt. Dus jaartje sparen maar weer.

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2016 18:50 #29 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Is maar net wat je gewend bent.
Als je van een rd07 afkomt is de nieuwe AT een geweldige verbetering. Als je van een 150pk fiets afkomt gaat het vermogen tegenvallen.

Het standaard ruitje is idd te laag, maar zelfs dan veel beter dan de bescherming op een rd07, en er kan ook gewoon een hogere op.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2016 19:05 #30 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?

@ Zeegie. Een Varadero gaat het niet worden zeg je. Het volgende gaf je aan in voorgaand commentaar:

"Even naar de andere kant van Duitsland rijden is met een Dero goed te doen en dat kom ik nu te kort. Lijkt me geweldig om meer vermogen te hebben. Maar dat zou ook met een nieuwe AT kunnen."

Denk je dat je bovenstaande met een nieuwe TA wel kan? Heb de nieuwe TA een 1 dag (300km) proefgereden. Het is een heel mooie motor maar om daar even snel km's mee te vreten op de autobahn is het niks.


Nou, nou... Is het niks..? Na 18 jaar AT (3 jaar rd04, 15 jaar rd07a) kan ik zeggen dat de nieuwe AT een geweldige vooruitgang is voor die afstanden. De afgelopen jaren best vaak 800 km op een dag gereden, zelfs over de 1000 km per dag.
Maar je hebt gelijk, ik heb aangeven meer vermogen te willen. Inmiddels hebben meerdere mensen om me heen, waar ik vaak mee gereden heb, sterk afgeraden een dero te kopen.
Ook mijn vrouwtje heeft aangeven NIET achterop te willen bij vere reizen.... Dat was even jammer. Wel motiveert ze me om te gaan voor de nieuwe AT. Ha ha motoren is hier het gesprek van dag... nogmaals: even door sparen.

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2016 20:58 #31 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Ik heb al weer 5 jaar geleden mijn AT ingeruild voor een 2003 Varadero en onlangs proefgereden op de nieuwe AT. Voor de lange afstanden is de dero zeker comfortabeler dan de oude AT, na een hele dag rijden kom je bijna uitgerust op je bestemming :-). Alleen mis ik nog wel dat deze niet geschikt is voor allroad ritten. De vraag is alleen of je dat op een gloednieuwe AT zou willen...  ::) :o
Het zou me trouwens verbazen als je op de '16 AT vermogen of koppel tekort zou komen (ook ten opzichte van een Varadero). Tijdens de proefrit met de nieuwe AT vond ik de vering prettiger dan de vrij stugge vering van de Varadero, het ruitje gaf wat minder gebulder en de motor is door zijn lagere zwaazrtepunt veel handelbaarder. Verder als je deze motoren naast elkaar zet is de '16 AT voor mij absoluut de winner!

Je gaf het zelf al aan, één oude AT laten staan en als je het geld (er voor over) hebt, voor de CRF1000L gaan!!  :D ;D

Succes,
Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2016 23:46 #32 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?

Handelbaar, de nieuwe At is veel handelbaarder dan de Dero. Lager zwaartepunt, minder kilo's dat merk je zeker. Nadeel hiervan is dat ik de nieuwe AT wel onrustiger vond bij 130km/u plus en meer windgevoelig. De Dero is een topzwaar ding dat een gigantische rechtuit stabiliteit heeft, snel bochtenwerk is hard werken..


Dan lees ik dat de nieuwe AT meer een fiets is voor motorrijders die doen waarvoor een motor is; spelen. Ik snap niet wat er nu leuk aan is om 120+ op een recht stuk weg te blazen. Of ik nu comfortabel zit of niet ik baal toch wel op de snelweg. Ik zoek de zen in mijzelf en pas de snelheid aan de motor aan, de kick krijg ik toch niet op de snelweg of van een getal op mijn snelheidsmeter.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2016 12:20 #33 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Mijn vrouw beoefend al een jaartje of 30 yoga dus die is aardig zen, ze heeft zelf alp gereden en jaren achterop een AT mee gereden, maar ze vind de varadero toch echt de fijnste reismotor by far. En de snelweg vermijden wij ook zoveel mogelijk. Mijn varadero heeft 104 pk en 115 Nm en das op kleine weggetjes ook gewoon dikke pret, helemaal met mijn nieuwe scorpion trail2 banden. En Lennert inderdaad offroad is het een K*T ding maar daarom ben ik nu ook een RD04 aan het opknappen :)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2016 15:57 #34 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Ben het niet helemaal eens met de opmerkingen over windbescherming... die vind ik op de nieuwe CRF1000 nml beter dan op de Varadero. Ook met mijn dik 2 meter!

Waarvoor ik de Africa Twin bij nader inzien toch niet zal nemen... Simpel. Ik vind 'm voor wat ik er mee doe (lange afstanden op zowel snelweg als binnenwegen) té ligt qua gewicht en voor mijn postuur is 'ie gewoon wél erg aan de kleine kant. De massa van de Varadero werkt dan toch positief mee. Het brandstof verbruik van de Africa Twin is erg goed, maar ook weer niet zóveel beter als die van de laatste generatie Varadero (bj vanaf 2008). Waarbij die Varadero wel 25L tot z'n beschikking heeft... Haal op lange afstanden (met bagage) makkelijk 450 km zonder bij te hoeven tanken.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2016 22:18 - 06 sept 2016 19:32 #35 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Dit weekend een nieuwe AT gehuurd en er 1000 km mee gereden, waaronder gisteren de clubrit naar Spa. Ik kan nu dus rustig stellen dat de CRF1000L (ook) prima voldoet op langere afstanden.  :) Ik rijd alweer een aantal jaren een Varadero uit 2003 en heb daarvoor de oude AT gehad.

Als je op de nieuwe AT (komende van de Varadero) gaat zitten, valt direct op hoevel lichter de nieuwe motor is! Dat merk je bij het in- en uit de schuur halen van de motor, maar zeker ook bij het kortere bochten werk. Het inkantelen van de CRF gaat makkelijker en speelser dan de Dero. Een beetje het gevoel van de oude AT, maar ik denk dat bij de nieuwe het zwaartepunt lager ligt en dus ook lichter aanvoelt.
Ondanks de betere wendbaarheid blijft de CRF op de snelweg met een gangetje van 140 km/u op de gps (150+ op de teller) koersvast liggen.

Naast een klein stukje onverhard karrenspoor met vrij harde ondergrond heb ik er niet offroad mee gereden en daar kan ik dus niets over melden.

Verder heb ik (1,92m lang) minder last van turbulentie op de CRF met standaard ruitje die lager en smaller is dan op de Dero met standaard ruitje. Toen ik weer met mijn eigen motor op de snelweg reed viel het gebulder me direct op!  :(

De vering van de CRF vind ik ook prettiger, wegen in mijn eigen omgeving waar ik weet dat ik met de Dero over de hobbels en oneffenheden "stuiter", worden door de nieuwe AT mooi opgevangen. Het nemen van verkeersdrempels kan weer (als de oude AT) zonder gas terug te nemen  ;D
De remmen zijn een stuk feller dan ik gewend ben en het ABS heeft dan ook een paar keer onbedoeld ingegrepen. Dat traction control ook niet alles tegengaat, bleek uit een snelweg oprit, waar ik in de bocht een verse bitumenstrook van 10 cm breed overstak. De AT deed daar evengoed een klein stapje opzij.

De zitpositie is op de nieuwe AT wel wat compacter, je zit dichter bij het stuur en voor mijn gevoel wat meer richting het voorwiel. Het zadel is smaller dan die van de Dero en voelt harder aan, maar is uiteindelijk toch best comfortabel. Schakelen gaat vlot en licht, wel reageert de CRF naar mijn gevoel soms iets te gretig op de gashendel. Als je bijv. over een hobbeltje rijdt en je hand iets naar achteren beweegt, resulteert dit direct in een onbedoeld extra dotje gas. De motor pakt wel goed op vanaf lage toeren, zeker als je een beetje rustig gas geeft heb je geen last van "bokken". Ik vond wel het schakelpedaal wat dicht op het stepje staan, maar kon er uiteindelijk wel aan wennen.

Het benzineverbruik is lager dan bij de Dero. Op binnenwegen met een snelheid tot ca. 80 km/u gaf de verbruiksmeter 4,5 l/100 km (1:22,2) aan. Bij wat hogere snelheden op verbindingswegen bij ca. 100 km/u liep dit wat op naar 4,8 l/100 km (1:20,8). Op de snelweg noteerde het hoogste verbruik 5,6 à 5,8 l/100 km (1:17,2 à 1:17,8) bij een snelheid tussen 130 en 140 km/u. De actieradius (zonder reserve aan te spreken) ligt dan ongveer tussen de 250 en 300 km.

Het uiterlijk van de nieuwe AT is wat mij betreft een hele grote plus!  8) De moderne vormgeving met een slank uiterlijk en de (in mijn geval) gereden "tricolore" versie in witte lak gespoten en met rode en blauwe striping en zwarte accenten, maken de CRF tot een frisse verschijning. De kuipdelen zijn relatief klein, waardoor veel van het motorblok en een groot deel van het frame zichtbaar is. Daarbij zijn alle kabeltjes en elektronica netjes uit het zicht gelaten, waardoor er een hele strakke en "schone" motor voor je staat.

Tot slot het dashboard. Bij de nieuwe AT wordt je in eerste instantie overdonderd door de hoevelheid gegevens en alles is digitaal, dus je snelheid in heen en weer springende cijfers en het toerental wordt met streepjes aangegeven. Deze 2 instrumenten zie ik zelf liever analoog, maar misschien ben ik wel ouderwets...  ::)
Het display was ondanks de zon, wel goed afleesbaar. Prettig is dat je de beschikking hebt over 2 tripmeters naast een aparte teller voor het totaal aantal gereden km. Daarnaast wordt dmv. streepjes het benzineverbruik aangegeven, is er een verbruiksmeter, weergave van de buitenlucht temperatuur en temperatuur van de motor. Nooit echt gemist, maar als je 't hebt toch handig is een aanduiding van de versnelling waarin je rijdt. Bij mij wil het wel eens voorkomen dat ik in de 3e versnelling een bocht neem, terwijl de 2e gewenst was.
Wat ik wel mis bij een moderne motor zijn een voeding voor een GPS en een USB poort.. Ongetwijfeld zijn deze als optie te bestellen, maar ik vind dat deze standaard aanwezig moeten zijn, zeker op een Allroad.

Kortom, wat mij de betreft is de nieuwe AT een speelse fiets voor het betere gooi- en smijtwerk. Daarbij is het met de CRF ook op de snelweg goed uit te houden. Dit is te relativeren, maar mij zul je niet horen zeuren over pendelneigingen met zijkoffers boven 160 km/u  ;)
De Dero blijft een goede ouwe betrouwbare lobbes die je iets nadrukkelijker de bocht in moet duwen en met een wat behoudender vormgeving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2016 22:19 #36 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
En nog een paar foto's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2016 22:47 #37 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
Mooi geschreven, leuke info! Mooie foto's.... Kwijl kwijl... :P

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2016 23:30 #38 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
nog even sparen ook aan deze kant
maar gaat nog niet zo hart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2016 10:12 #39 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?

Ben het niet helemaal eens met de opmerkingen over windbescherming... die vind ik op de nieuwe CRF1000 nml beter dan op de Varadero. Ook met mijn dik 2 meter!

Waarvoor ik de Africa Twin bij nader inzien toch niet zal nemen... Simpel. Ik vind 'm voor wat ik er mee doe (lange afstanden op zowel snelweg als binnenwegen) té ligt qua gewicht en voor mijn postuur is 'ie gewoon wél erg aan de kleine kant. De massa van de Varadero werkt dan toch positief mee. Het brandstof verbruik van de Africa Twin is erg goed, maar ook weer niet zóveel beter als die van de laatste generatie Varadero (bj vanaf 2008). Waarbij die Varadero wel 25L tot z'n beschikking heeft... Haal op lange afstanden (met bagage) makkelijk 450 km zonder bij te hoeven tanken.


Ik heb een Vara van bouwjaar 2008, maar tanken doe ik quasi altijd rond 330km.
Duw jij de laatste 120 km? :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2016 21:26 #40 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Varadero of nieuwe AT, wat is verstandig?
;D >:(

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden