Spreekt iemand hier Russisch?

25 aug 2016 12:22 #1 door wimj
Spreekt iemand hier Russisch? werd gestart door wimj
In 1967 reed mijn vader met een groepje kennissen naar Moskou i.h.k.v. de FIM rally. Hij maakte aantekeningen in een boekje van de KNMV, het "Reisdagboek tevens Toercontroleboekje voor een buitenlandse reis"  :)  Ik probeer het nu voor het eerst te lezen maar zijn aantekeningen zijn nogal onleesbaar. Voor het grootste deel kom ik er wel uit, maar meerdere malen komt in de tekst een woord voor dat ongeveer luidt als "Dolmezista". Het gaat hier waarschijnlijk om een gids/begeleider van Intourist. Weet iemand hoe het woord echt gespeld wordt en wat het precies betekent?

Het is overigens opmerkelijk hoeveel overeenkomsten in reisstijl ik vind tussen mijn vader en ik. Blijkbaar ligt motorrijden ook genetisch vast...

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2016 08:03 #2 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Spreekt iemand hier Russisch?
Spreek het zelf niet maar heb beter aan wat russchie vrienden gevraagd. Eerste reactie is.. geen idee. Het is dus vermoedelijk geen normaal veelvoorkomend woord.

Of je leest het echt verkeerd... of er moet context omheen. Wie weet dan!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

12 nov 2016 08:48 #3 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Spreekt iemand hier Russisch?
Misschien als je een foto maakt van een stukje tekst en deze plaatst?

Leuk man die herinneringen voor jou van je pa....

12 nov 2016 11:24 #4 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Spreekt iemand hier Russisch?
Bedankt voor je reactie. Het betreffende woord komt een paar keer voor in het nauwelijks te ontcijferen handschrift van mijn vader, ik denk niet dat een plaatje daarvan iets zal verhelderen. Maar wanneer ik het weer in huis heb (het is momenteel bij mijn broer) zal ik toch een poging wagen het in te scannen. vrgr Wim

19 apr 2017 14:47 #5 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Spreekt iemand hier Russisch?
Bedankt voor je reactie  :)

Maar het lijkt hier om een persoon te gaan: "dankzij de hulp van een Dolm????? bij de reparateur terecht gekomen" noteerde mijn vader destijds.

vrgr Wim

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden