Boxer motor - Algemene vraag

05 feb 2017 08:36 #1 door Blommetje
Boxer motor - Algemene vraag werd gestart door Blommetje
Gisterenavond kon ik niet slapen en lag ik te denken aan mijn oude VW bus met een boxer blok, en bedacht mij toen...  Kun je een (bijv) 4 cilinder lijnmotor maken en ze alle 4 tegelijk omhoog en omhoog laten gaan, elk in een andere slag. De eerste cilinder drukt de 2de in de arbeidsslag, en zo door.

Ik ken het niet, dus het zal wel een slecht idee zijn, maar waarom dan? Of kan het gewoon niet? 
Vind techniek interessant, en als je niet kunt slapen zit in ineens op Wiki van alles te lezen...  ;D

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 09:39 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Boxer motor - Algemene vraag
Nope, niet zoals jij het stelt.

Je hebt maar 2 omwentelingen om dat te regelen, daarna begint de cyclus opnieuw.

Je kunt bij het toevoegen van een cilinder enkel kiezen uit arbeids- dan wel uitlaatslag. Vanaf een 3-cilinder zul je dus 2+1 krijgen, bij een 4-cilinder 2+2, bij een 5-cilinder 3+2, 6-cilinder 3+3 enz.


Brom






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 11:58 #3 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Boxer motor - Algemene vraag

Gisterenavond kon ik niet slapen en lag ik te denken aan mijn oude VW bus met een boxer blok, en bedacht mij toen...  Kun je een (bijv) 4 cilinder lijnmotor maken en ze alle 4 tegelijk omhoog en omhoog laten gaan, elk in een andere slag. De eerste cilinder drukt de 2de in de arbeidsslag, en zo door.

Ik ken het niet, dus het zal wel een slecht idee zijn, maar waarom dan? Of kan het gewoon niet? 
Vind techniek interessant, en als je niet kunt slapen zit in ineens op Wiki van alles te lezen...  ;D

wat leuk, wij hebben er ook een, een T3 2.0 liter luchtgekoeld. Wat voor een heb jij?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 12:21 #4 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Boxer motor - Algemene vraag

Nope, niet zoals jij het stelt.

Je hebt maar 2 omwentelingen om dat te regelen, daarna begint de cyclus opnieuw.

Je kunt bij het toevoegen van een cilinder enkel kiezen uit arbeids- dan wel uitlaatslag. Vanaf een 3-cilinder zul je dus 2+1 krijgen, bij een 4-cilinder 2+2, bij een 5-cilinder 3+2, 6-cilinder 3+3 enz.


Brom


Niet met je eens Brom,

Grote scheepsdiesels hebben de kruktappen ook niet tegenover elkaar. Vaak zijn bij de 6 en 9 cilinders de kruktappen 120 graden verdeeld, waardoor de arbeidsslagen elkaar mooi opvolgen en de motor veel minder trilt.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 16:50 #5 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Boxer motor - Algemene vraag

wat leuk, wij hebben er ook een, een T3 2.0 liter luchtgekoeld. Wat voor een heb jij?


Mijn hart bloed maar met de scheiding ging de bus er helaas ook uit. Maar ik zou heel graag er weer eentje willen.. Maar zit er nu even niet in. Maar het was een 1.9 WBX T3 Westfalia. Elfenbein..  Van buiten wel de nodige plekjes, maar het interieur was nog top! Samen (met mn ex dus) veel op stap geweest. Standkacheltje aan voor de koude avonden. Lekker koken.. kop koffie..  Ja, dat was mooi!

t3 is wel mn grote liefde.. maar wel alleen campers, Doka's en syncros. Ben je lid van de busclub?

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 16:52 #6 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Boxer motor - Algemene vraag

Nope, niet zoals jij het stelt.

Je hebt maar 2 omwentelingen om dat te regelen, daarna begint de cyclus opnieuw.

Je kunt bij het toevoegen van een cilinder enkel kiezen uit arbeids- dan wel uitlaatslag. Vanaf een 3-cilinder zul je dus 2+1 krijgen, bij een 4-cilinder 2+2, bij een 5-cilinder 3+2, 6-cilinder 3+3 enz.


Brom


Hmm, hier moet ik langer over nadenken.. Maar thnx zover!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 17:34 - 05 feb 2017 17:37 #7 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Boxer motor - Algemene vraag

wat leuk, wij hebben er ook een, een T3 2.0 liter luchtgekoeld. Wat voor een heb jij?


hee Sandra en blommetje  wat leuk  ;D ik heb ook een t3  alleen vloeistof gekoeld . caravelle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 17:52 #8 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Boxer motor - Algemene vraag

hee Sandra en blommetje  wat leuk  ;D ik heb ook een t3  alleen vloeistof gekoeld . caravelle

Great minds think alike.. Wij hebben een T3 WBX gehad en nu een T4 California  ;D Kennelijk zijn er een boel mensen met dezelfde avontuurlijke inslag hier. Zowel in motor als auto keuze :)

En ontipc: Wat n onderwerp om mee wakker te liggen Blommetje..  :o

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 19:18 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Boxer motor - Algemene vraag

Mijn hart bloed maar met de scheiding ging de bus er helaas ook uit. Maar ik zou heel graag er weer eentje willen.. Maar zit er nu even niet in. Maar het was een 1.9 WBX T3 Westfalia. Elfenbein..  Van buiten wel de nodige plekjes, maar het interieur was nog top! Samen (met mn ex dus) veel op stap geweest. Standkacheltje aan voor de koude avonden. Lekker koken.. kop koffie..  Ja, dat was mooi!

t3 is wel mn grote liefde.. maar wel alleen campers, Doka's en syncros. Ben je lid van de busclub?

Oh jammer dat je hem niet meer hebt. Wij hebben een Eder met vast verhoogd dak, lekker handig om van alles bovenin op te bergen. Standkachel, keukenblokje met koelkastje, toiletje.In 1997 gekocht dus ook al veel mee op pad geweest! Geen lid meer van de bus club. Wel regelmatig naar duitse meetings, vorig jaar Hatzenport a/d moezel 800 bussen. Record was in Westerwald, de allereerste keer weg met ons destijds '97 pas aangeschafte busje. We werden gefeliciteerd bij aankomst we waren de 1000e bus die het terrein opreed en kregen het hele weekend voor niks en 's avonds de lucht in met hete luchtballon. Zo konden e de 1300 !! bussen in totaal vanuit de lucht zien.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 19:32 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Boxer motor - Algemene vraag
haha, volgens mij krijgt dat BOXER verhaal een heel ander staartje  ;D ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 20:11 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Boxer motor - Algemene vraag

Grote scheepsdiesels hebben de kruktappen ook niet tegenover elkaar. Vaak zijn bij de 6 en 9 cilinders de kruktappen 120 graden verdeeld, waardoor de arbeidsslagen elkaar mooi opvolgen en de motor veel minder trilt.


Dat is ook zo, bij een 4-cilinder lijn staan de kruktappen ook verdraaid en doen de bijvoorbeeld volgorde 1342, om dezelfde reden die jij aangeeft. Maar,

Kun je een (bijv) 4 cilinder lijnmotor maken en ze alle 4 tegelijk omhoog en omhoog laten gaan, elk in een andere slag.


Even goed lezen, Jan, want Blommetje lag niet voor niets wakker..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2017 21:30 #12 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Boxer motor - Algemene vraag
Ah, ik was duidelijk minder wakker...

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden