Ongelofelijk voorval met Mn alp

03 juli 2017 12:09 #1 door hannes
Ongelofelijk voorval met Mn alp werd gestart door hannes
Mss boeit het niet, maar wilde het graag even ergens vertellen.

Eergisteren had ik mijn kapotte noodstop schakelaar en spanningsregelaar vervangen.
Vandaag op de terugweg van een klein testritje, overkwam mij dit avontuur.

Ik hoorde enkele steentjes afketsen op Mn kuip.
Enkele seconden daarna was het alle handjes aan dek, met cruze control op Mn alp.
De gas bleef steken en na een poging om ze open een dicht de draaien, bleef hij hangen op volgas.
Dit op een vrij drukke autostrade aan 120km/u

Terug Schakelen was geen optie, aangezien de toerenteller meteen in het rood ging als ik koppelde.
Niet goed beseffende wat er aan de hand was mijn nieuwe noodstop eens uitgeprobeerd.
Zonder motor met de koppeling ingetrokken tussen 2 vrachtwagens ingereden, en aan de kant gegaan.

na even stomverbaasd te staan gapen op mijn fiets, bleek dat er een kiezelsteentje vast zat tussen de carburator en de bevestiging van de gaskabels.

Zo zie je maar dat het, ongelofelijke mogelijk is, als je met een oude alp onderweg bent!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 12:13 #2 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Ongelofelijk voorval met Mn alp
Ik haal hier uit dat het dus wel degelijk mogelijk is om cruise control in te bouwen op mijn 1989 model Alp?

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 12:18 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Ongelofelijk voorval met Mn alp
Een halve kilo vet in je gashendel draaien, zodat ie blijft staan, en je hebt een regelbare cruze control !
Of het echt een goed idee is, daar twijfel ik nog aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 12:53 - 03 juli 2017 12:56 #4 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Ongelofelijk voorval met Mn alp
Dat je gashendel blijft staan, vet of geen vet, lijkt mij geen goed idee. Dat zou ik in mijn auto, maar ook op op mijn motor niet willen. De oude Transalp heeft geen "ride by wire", dus cruise control is niet mogelIjk. Al eens aan een "throttle rocker" gedacht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2017 13:10 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ongelofelijk voorval met Mn alp
De bezorgscooters waar ik vroegah op reed kon je een ram op de gashendel geven, dan sloeg hij meestal ook vast. Werkte het beste bij de scooters met ingeslagen balhoofdlager, dan blijft het stuur ook mooi recht staan en kun je achterover leunen.

Maar ik heb op de motor ook wel eens gehad dat de hendel bleef steken. Kon het niet nabootsen in de werkplaats maar zo nu en dan bleef de boel hangen.
Bleek uiteindelijk een beetje zijwaartse speling in het gashandvat te zijn die je alleen tijdens het rijden aanspreekt en dan liep de boel klem tegen de handkap op een of andere manier.
Geeft een nachtelijk ritje over de provinciale weg een heel nieuwe dimensie.

Er bestaan overigens wel kitjes voor cruise control, doen feitelijk hetzelfde maar dan gecontroleerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden