Voorstel cnc frezen

06 mrt 2021 07:39 - 06 mrt 2021 07:50 #1 door hannes
Voorstel cnc frezen werd gestart door hannes
Hallo iedereen,

Eerst even kort m'n job voorstellen en dan de vraag.

Ik ben atelier verantwoordelijke in het industrial design center (hogeschool Kortrijk).
M'n voornaamste taak is studenten industrieel product ontwerp begeleiden met het maken van allerhande prototypes.

Sinds kort hebben wij een 5assige metaal cnc, waar ik mee moet leren werken.
Als jullie toevallig transalp gerelateerde freesopdrachtjes hebben wil ik deze graag uitwerken als voorbeeld opdracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 09:49 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorstel cnc frezen
Hangt een beetje af van wat je kunt.
Bijvoorbeeld naam frezen in alu of rvs.
Kettingkast achter als voorbeeld.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 11:25 #3 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen
Hmm, das niet echt een uitdaging en meer een werkje dat uit plaatmateriaal gemaakt kan worden.

Dacht eerder aan aan pegs, bar risers, remklauw adapters, rem/koppelings hendel, verlengde schakel en rem pookjes, rally toren ...

Ga waarschijnlijk eerst iets tekenen in lijn van deze
www.allroadmoto.be/nl/rade-garage-voetsteunen.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2021 22:17 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorstel cnc frezen
hallo hannes,

misschien heb ik iets,

ik zou wel willen weten of grotere remschijven op een transalp XL 600 V ( dus andere brackets) een mogelijkheid zou zijn op basis van de zelfde remklauw

is dit een uitdaging voor je ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 08:18 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorstel cnc frezen
Hallo Hannes :) Wat een mooie vraag!

Zélf zou ik het graag zoeken in gewichtsbesparing, en dan denk ik aan bepaalde stalen onderdelen vervangen voor alu exemplaren. Zoals bijv de brackets voor de voetsteunen of een (verlengde) zijstandaard.
Ik weet alleen niet of dat in alu sterk genoeg is, maar dat kunnen jullie ook uitrekenen neem ik aan? :cheer:

Zit hier een uitdaging in?

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 08:25 #6 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen
Dergelijke Beugel is zeker een optie.

Of je er een ook daadwerkelijk beter door zal remmen is maar de vraag,
met originele klauwen kan je geen ander blokjes zetten met groter oppervlak, dus de winst moet hem helemaal komen uit het feit dat je rem verder van het center verwijderd is.

Ik ga heel regelmatig off Road met m'n alpje en vrees dat de schijf ook sneller zal beschadigd raken als ik diep in de modder ga

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 08:40 #7 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen

The Headless Horseman schreef : Hallo Hannes :) Wat een mooie vraag!

Zélf zou ik het graag zoeken in gewichtsbesparing, en dan denk ik aan bepaalde stalen onderdelen vervangen voor alu exemplaren. Zoals bijv de brackets voor de voetsteunen of een (verlengde) zijstandaard.
Ik weet alleen niet of dat in alu sterk genoeg is, maar dat kunnen jullie ook uitrekenen neem ik aan? :cheer:

Zit hier een uitdaging in?

Groetjes,
René


Zat ik ook al aan te denken maar niet perse om gewicht te besparen. ik ben heel erg fan van Pim zijn pegs, maar omdat ze verlaagd zijn zitten je voeten voorbij het scharnierpunt en staan ze bijgevolg wijder open.
Bij lang zittend rijden merk ik dat dit nogal lastig is voor m'n enkels.
En de achterrem zit bijgevolg ook vrij ver weg, zelfs met de verlenging van het pookje kan ik er staand maar moeilijk bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 10:18 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorstel cnc frezen
Als mede-gebruiker van Pim’s voetsteunen herken ik dat wel ja :cheer: alhoewel ik er zelf geen last van heb. Op mijn ándere, meer all-road gerichte Alp heb ik Pivot Pegz en die bevallen ook goed!

Maar goed, een bracket wat de verlaagde voetsteunen weer méér naar binnen (de oude positie) brengt zou ook een mooi accessoire zijn ja!

Ik ga nog even verder verzinnen B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 12:40 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorstel cnc frezen
Wat dacht je van een voorvork stabilisator / bracket om de voorvork stijver te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 15:13 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorstel cnc frezen
Psies! Dacht ik ook al aan :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 19:06 #11 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen

V-Twin schreef : Wat dacht je van een voorvork stabilisator / bracket om de voorvork stijver te krijgen?


Lijkt me idd ook wel wat.

Zou makkelijk de bevestiging van het spatbord kunnen gebruiken en iets tekenen dat over het spatbord gaat.

De slappe Beugel die eronder zit kan dan weg, zou komt er wat meer ruimte voor hoge bandjes.

Zou achteraan extra geleiding voor km kabel en rem leiding voorzien.

En het stuk zo tekenen dat het ook als handgreep/anker kan dienen om hem los te sleuren uit de modder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2021 22:11 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorstel cnc frezen
Kijk Hannes dat bedoel ik en als je dan toch bezig bent denk ik dat zoiets voor de Africa Twin XRV750 ook wel aftrek zal vinden :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2021 12:26 #13 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen

V-Twin schreef : Kijk Hannes dat bedoel ik en als je dan toch bezig bent denk ik dat zoiets voor de Africa Twin XRV750 ook wel aftrek zal vinden :blink:


Is de been diameter, tussen afstand en ruimte tussen het spatbord van at gelijk aan die van ta?

Vroeg me ook af of neopreen Sleeves even goed zijn als de originele rubber bescherming?

Als ik kan klemmen zoals op de kroonplaat, zou de Beugel nog meer stabiliteit bieden, heb ik meer ruimte zodat er geen aanpassingen nodig zijn aan het spatbord, en zou er geen zwakke hoek moeten gemaakt worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2021 12:29 #14 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Voorstel cnc frezen
Is het dan misschien ook handig om dan ook een verhoging van het spatbord in te bouwen in de nieuwe bracket als deze de beugel gaat vervangen?
Dan komt je voorwiel niet vast te zitten als de band dikke klein niet kan lossen.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2021 13:43 - 08 mrt 2021 19:35 #15 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen

Grubeater schreef : Is het dan misschien ook handig om dan ook een verhoging van het spatbord in te bouwen in de nieuwe bracket als deze de beugel gaat vervangen?
Dan komt je voorwiel niet vast te zitten als de band dikke klein niet kan lossen.


Moet mogelijk zijn maar als de oude Beugel weg is, heb je sowieso al wat meer ruimte.
Ik rij momenteel een 80/90 band en dat bevalt me super goed.
omdat hij smaller is, zakt hij iets dieper in de modder/nat gras, Bij regen moet hij minder water wegwerken, bijgevolg meer grip en ruimte om die prut weg te werken.
Dus zie niet echt nut in bredere banden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2021 20:40 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstel cnc frezen
Ik heb nog wel een ingewikkeld klusje voor je. Op het linkerremklauw bracket van de Varadero zit een secundaire rempomp, ik heb dat hele systeem verwijderd en de rempomp vast gezet, dat werkt allemaal prima maar voor het mooie zou ik graag een bracket hebben zonder die lompe rempomp. Dus dat ik mijn remklauw netjes op de voorvork vast kan zetten. Ik kan je eventueel de originele bracket toe sturen zodat je een voorbeeld hebt voor de maten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2021 15:59 #17 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen

xrvtuur schreef : Ik heb nog wel een ingewikkeld klusje voor je. Op het linkerremklauw bracket van de Varadero zit een secundaire rempomp, ik heb dat hele systeem verwijderd en de rempomp vast gezet, dat werkt allemaal prima maar voor het mooie zou ik graag een bracket hebben zonder die lompe rempomp. Dus dat ik mijn remklauw netjes op de voorvork vast kan zetten. Ik kan je eventueel de originele bracket toe sturen zodat je een voorbeeld hebt voor de maten.


Als ik het goed op heb, dient die 2e zuiger niet als extra rempomp.
Denk dat dit systeem voorkomt dat je het wiel volledig kan blokkeren door te hard te remmen. (Soort mechanische abs). Zou hier voor alle veiligheid geen wilde aanpassingen aan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2021 16:56 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstel cnc frezen
Dat is het niet. Deze rempomp dient om de middelste zuiger van de achter remklauw te activeren. Dus als je remt met de voorrem dan word door het inveren van de voorvork die remzuiger ingeduwd. De ABS is gewoon een aparte pomp. Ik heb het hele gecombineerde remsysteem verwijderd, en deze rempomp geblokkeerd. Wat ik wil is een nieuw bracket om de remklauw op te monteren , ik begreep uit je eerdere post dat je dat ook wil maken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2021 17:52 #19 door hannes
Beantwoord door hannes in topic Voorstel cnc frezen

xrvtuur schreef : Dat is het niet. Deze rempomp dient om de middelste zuiger van de achter remklauw te activeren. Dus als je remt met de voorrem dan word door het inveren van de voorvork die remzuiger ingeduwd. De ABS is gewoon een aparte pomp. Ik heb het hele gecombineerde remsysteem verwijderd, en deze rempomp geblokkeerd. Wat ik wil is een nieuw bracket om de remklauw op te monteren , ik begreep uit je eerdere post dat je dat ook wil maken.


Hmm als dat de functie was, begrijp ik enigszins wel waarom je het hebt aangepast.

Deze zou inderdaad goed te doen zijn en is een opdracht waar ik veel zou van bij leren.
Maar is voor mezelf en m'n transalp niet echt van toepassing, aangezien ik deze opdracht 90% in m'n vrije tijd ga voorbereiden en ook niet perse iets wil bij verdienen, ga ik deze niet aan nemen.

Plan is dat ik eerst een voorvork stabilisator brace ga maken.
Omdat het een relatief simpele tekening zal zijn en deze 3 assig kan met enkele opspanningen.

Daarna ga ik voor 5 assig met de verlaagde voetsteunen bevestiging

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2021 18:05 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstel cnc frezen
Oke, prima. Mocht je er in de toekomst er wel een uitdaging in zien hou ik me aanbevolen. En ik heb er financieel ook wel wat voor over.
Succes in ieder geval met je andere projecten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden