Goede voornemens 2010

05 jan 2010 14:27 #41 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Goede voornemens 2010

op het gevaar af toch tijdens het goed nieuwjaar wensen in een politieke diskussie te komen toch een opmerking.
Het gaat mij niet om betweterig zijn maar er is veel gedoe en ontkenning van het opwarmingsprobleem dat, naar heel veel wetenschappers hebben onderzocht en een door een zeer grote meerderheid ook erkend, toch bestaat en waarvan de hoofdoorzaak toch uitstoot van verbrandingsgassen is.
Er zijn veel mensen, waaronder Chinezen en Amerikanen die om hun bekende redenen, roepen dat het allemaal heel erg is maar er vervolgens niets mee / aan willen doen. Er zijn hier ook mensen die gewoon problemen negeren. Ik wil daar niet bijhoren, dus als anderen roepen O O O wat errug en alleen maar met hun handen omhoog gaan staan, wil ik in ieder geval proberen om mijn bijdrage aan die opwarming zo klein mogelijk te maken. Hoe ik dat onder andere denk te kunnen doen heb ik in een eerdere bijdrage al verteld. En verder? Zoals ik ook al eerder schreef: veel plezier maken en toch lekker op de AT rijden waar het kan en mag.


Ook aan iedereen de beste wensen overigens ;)

Punt is Nico, en dat is onlangs dus ook gebleken, is dat er ongetwijfeld veel onderzoek naar is gedaan maar dat resultaten dus ook selectief naar buiten komen. Er zijn veel oorzaken aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor de toename van CO2 in onze atmosfeer; maar men moet niet vergeten dat één grote vulkaanuitbarsting meer schade toebrengt dan dat wij als mensheid in 10 jaar nog niet kunnen. En dat is maar één enkel voorbeeld. Hoe CO2 neutraal we ook worden, kans is groot dat moeder natuur al onze inspanningen in 1 dag totaal nutteloos maakt.

Bovendien had ik al 1 punt duidelijk gemaakt, de houtkap in zuid-amerika is zodanig groot dat dit wel degelijk een merkbaar effect heeft op de CO2-verwerkingscapaciteit van onze natuur.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 15:00 #42 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Goede voornemens 2010

Ook aan iedereen de beste wensen overigens ;)

Punt is Nico, en dat is onlangs dus ook gebleken, is dat er ongetwijfeld veel onderzoek naar is gedaan maar dat resultaten dus ook selectief naar buiten komen. Er zijn veel oorzaken aan te wijzen die verantwoordelijk zijn voor de toename van CO2 in onze atmosfeer; maar men moet niet vergeten dat één grote vulkaanuitbarsting meer schade toebrengt dan dat wij als mensheid in 10 jaar nog niet kunnen. En dat is maar één enkel voorbeeld. Hoe CO2 neutraal we ook worden, kans is groot dat moeder natuur al onze inspanningen in 1 dag totaal nutteloos maakt.

Bovendien had ik al 1 punt duidelijk gemaakt, de houtkap in zuid-amerika is zodanig groot dat dit wel degelijk een merkbaar effect heeft op de CO2-verwerkingscapaciteit van onze natuur.

Maar ik heb je nog niet over mijn argumenten gehoord.  ;)
Ik kan een vulkaan niet beletten uit te barsten.
Ik kan landeigenaren in ZuidAmerika niet beletten het Amazonegebied te vernietigen maar ik kan wel mijn footprint zo klein mogelijk maken en eventuele schade proberen te compenseren. Wat doe jij?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 15:45 - 05 jan 2010 15:55 #43 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Goede voornemens 2010

Maar ik heb je nog niet over mijn argumenten gehoord.  ;)
Ik kan een vulkaan niet beletten uit te barsten.
Ik kan landeigenaren in ZuidAmerika niet beletten het Amazonegebied te vernietigen maar ik kan wel mijn footprint zo klein mogelijk maken en eventuele schade proberen te compenseren. Wat doe jij?


Jij kan het ze niet beletten, als 1 persoon. Daar zijn overheden voor nodig, en een streng beleid. Maar overheden kiezen de weg van minste weerstand: maak een wet en de consument mag er weer voor opdraaien.
Inderdaad jij kan een vulkaan niet beletten, das precies mijn punt.
Overigens, schade compenseren die een ander toebrengt. Snap je idee wel, maar kritisch bekeken is dat eigenlijk belachelijk.

Wat ik doe? Gewoon leven, zoals ik al jaren doe. Ik rij alleen auto wanneer het nodig is. Motorrijden doe ik wanneer mogelijk. Thermostaat thuis altijd zo laag mogelijk, als het fris is trek ik eerder een vest aan dan dat ik de cv een graad hoger zet. Bomen kopen geloof ik niet zo in, laat ze eerder maar eens wat minder bomen kappen in het amazone gebied(dat punt had ik al duidelijk gemaakt).

Overigens zou het een goed idee zijn om alle nieuwbouw huizen uit te rusten met een zogenaamde warmtepomp ipv een een gas-verslindende cv ketel. Een warmtepomp heeft geen CO2 productie en verstookt ook geen gas. Verbrukt wel elektriciteit maar de energie behoefte ligt vele malen lager dan een gasgestookte cv. Warmtepompen halen hun warmte namelijk uit de buitenlucht ipv uit de verbranding van gassen.
Alleen zoiets kan ECHT onze CO2 footprint als geheel drastisch verminderen.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 17:02 #44 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Goede voornemens 2010
Even kleine correctie

Warmtepompen halen hun warmte namelijk uit de buitenlucht

Of ze halen dit uit de bodem. :angel:

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 18:52 - 05 jan 2010 18:58 #45 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Goede voornemens 2010

Iedereen de beste wensen, en het allerbeste voor dit jaar  ;)

Die CO2 discussie ga ik mijn vingers niet aan branden met een houtgestookte kachel, 2 Amerikanen en in totaal bijna 18 liter cilinderinhoud voor de deur




:angel:



Wist je dat een houtkachel best CO2 neutraal kan zijn?

Leuk atavar dit keer, Jeff!  ;D

Oja, mijn Dero heeft een katalisator... Had...  :angel:

Wij zijn overigens bezig om uit te zoeken of we het oude huis die we (hopelijk dit jaar... nog een goed voornemen er bij...) gaan verbouwen van duurzame energie kunnen voorzien.

Dus... b.v. de CV installatie koppelen aan idd een warmtepomp (lucht- of aardwarmte, zijn we nog niet over uit... tegen de hogere realisatiekosten van aardwarmte staan weer het (veel) lagere rendement van de luchtwarmte), de CV koppelen aan de houtkachel, en zonneboilers. Als je dan alles doorpluist (incl hoe er 20 km oostelijk in Duitsland mee wordt omgegaan) kom je maar tot één conclusie:

Het milieu-beleid van Balkenende 'SUCKS' - sorry voor deze uitspraak, dat blad voor de mond, je weet wel.

Dus ik ga voorzichtig toch wel een beetje mee met datgene wat Sandra heeft geschreven...  ::)

Eneh, een beter milieu? Dat begint bij jezelf.

Ziedaar, ineens nóg een goed voornemen er bij!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 19:14 #46 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Goede voornemens 2010


Wist je dat een houtkachel best CO2 neutraal kan zijn?

Leuk atavar dit keer, Jeff!  ;D

Oja, mijn Dero heeft een katalisator... Had...  :angel:

Wij zijn overigens bezig om uit te zoeken of we het oude huis die we (hopelijk dit jaar... nog een goed voornemen er bij...) gaan verbouwen van duurzame energie kunnen voorzien.

Dus... b.v. de CV installatie koppelen aan idd een warmtepomp (lucht- of aardwarmte, zijn we nog niet over uit... tegen de hogere realisatiekosten van aardwarmte staan weer het (veel) lagere rendement van de luchtwarmte), de CV koppelen aan de houtkachel, en zonneboilers. Als je dan alles doorpluist (incl hoe er 20 km oostelijk in Duitsland mee wordt omgegaan) kom je maar tot één conclusie:

Het milieu-beleid van Balkenende 'SUCKS' - sorry voor deze uitspraak, dat blad voor de mond, je weet wel.

Dus ik ga voorzichtig toch wel een beetje mee met datgene wat Sandra heeft geschreven...  ::)

Eneh, een beter milieu? Dat begint bij jezelf.

Ziedaar, ineens nóg een goed voornemen er bij!


Dank voor het compliment; binnenkort weer een nieuwe  ;D

Het i heel eenvoudig; ik woon op een recreatiepark, en we hebben hier geen aardgas, logischerwijs bedoen we ons dus met propaan, alleen betalen we daar tegenwoordig 3 Euro en 15 centjes voor een kuub voor, en hout is in de meeste gevallen gratis of voor weinig; daarbij is het hakken een goede manier om te trainen, af te reageren en nog leuk werk ook  ;D

Of ik daarmee een grote of een kleine voetstap op deze aardbol achterlaat, is me redelijk om het even; ik heb een grote tuin, plant jaarlijks nieuw groen, en ik voer 's winters ook de vogels  :D ..
Ik heb in de tuin en binnenshuis dan weer wél heel veel LED verlichting; in de tuin álles op de 150watt halogeen pit na, in de schuur heb ik zelfs LED TL balken (ik weet bijna zéker dat ik daarme de enige ben  :angel: ) Ik heb de hele tuin verlicht, met 8 watt ofzo  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 19:31 #47 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Goede voornemens 2010
Hee Jeff, dat klinkt heeel leuk wat jij daar voor de deur hebt staan,
vertel eens wat zijn dat voor auto's??
Ik gok bij 0.75 op de motor bij 2.0 op een opel,en de rest ?? Usa cars? ja.... :P :P?? Veul peekas....?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 20:05 #48 door sister
Beantwoord door sister in topic Goede voornemens 2010
Hoi,

Ik heb dit onderwerp (CO2)met interesse gevolgd,
leuk om te lezen hoe een ieder zijn eigen bijdrage eraan leverd.

Els.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 20:58 #49 door kees
Beantwoord door kees in topic Goede voornemens 2010
Buiten Europa zijn ritselzakjes het moderne 'tumbleweed'.

Kost grondstof en energie, en slingert 1000 jaar...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 22:05 #50 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Goede voornemens 2010

Buiten Europa zijn ritselzakjes het moderne 'tumbleweed'.

Kost grondstof en energie, en slingert 1000 jaar...


Ritselzakjes?

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 22:32 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic Goede voornemens 2010
Ja hoe noem jij dat dan?

Die flinterdunne ritselende zakjes/tasjes die je overal krijgt..

Ritselzakjes dus! :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 22:53 #52 door sister
Beantwoord door sister in topic Goede voornemens 2010
Ja, dat vroeg ik mij ook af, dat van die 'ritselzakjes'.
Ik heb gegoogled en het is inderdaad enorm, ze noemen het daar plastic ritselzakjes.

Wat bedoel je met tumbleweed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 23:00 #53 door kees
Beantwoord door kees in topic Goede voornemens 2010

..Wat bedoel je met tumbleweed?..


In de Amerikaanse volksmond is tumbleweed dat struikspul wat je in ouwe westerns voorbij ziet rollen in de wind..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 23:05 #54 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Goede voornemens 2010

In de Amerikaanse volksmond is tumbleweed dat struikspul wat je in ouwe westerns voorbij ziet rollen in de wind..


In de nieuwe westerns vliegen de ritselzakken je om de oren...  :)) :))








-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2010 23:45 #55 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Goede voornemens 2010
Wat??? Valt hier wat te ritselen???  :-*

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 08:39 #56 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Goede voornemens 2010

In de Amerikaanse volksmond is tumbleweed dat struikspul wat je in ouwe westerns voorbij ziet rollen in de wind..

Leuk die ritselzakken, ik dacht eerst dat het over louche mannetjes en twijfelachtige zaken ging.

Tumbleweed was / is ook een Nederlandse band.
En volgens mij wordt je van wiet ook aardig tumbelig ;D

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 18:43 #57 door kees
Beantwoord door kees in topic Goede voornemens 2010
Iemand nog??

Ritselzakjes?

Niemand?? :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 19:42 #58 door sister
Beantwoord door sister in topic Goede voornemens 2010

In de Amerikaanse volksmond is tumbleweed dat struikspul wat je in ouwe westerns voorbij ziet rollen in de wind..

Ja, dankjewel, het is me helemaal duidelijk nu, enne... ik hoef geen ritselzakjes hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 21:05 - 06 jan 2010 21:07 #59 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Goede voornemens 2010
Die ritselzakjes kunnen overigens ook (onbedoeld...) floristisch zijn... Rond de townships in Zuid Afrika worden ze wel Karoo Daisies genoemd... Of meer spottend 'Suid Afrika's Nasionale Bloem' (wat natuurlijk in werkelijkheid de Protea is) omdat ze door de wind vanuit met name de townships over de Kleine en Grote Karoo worden verspreid...

Meest zichtbaar... in de hoge afrastering rond de townships blijven hangen... In alle kleuren van de regenboog...

Dit heeft er overigens wel tot toe geleid dat in Zuid Afrika het gebruik van plastic zakken streng aan banden is gelegd en dat leveranciers (oa supermarkten ed) naar (biologisch afbreekbare) alternatieven moeten uitzien.


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2010 21:40 #60 door sister
Beantwoord door sister in topic Goede voornemens 2010

Goh gaaf verhaal Two Plugs, mooi verteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden