Doorgestuurd door een Duitse vriend

12 mei 2021 19:58 #1 door alain
Doorgestuurd door een Duitse vriend werd gestart door alain

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2021 20:50 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Doorgestuurd door een Duitse vriend
Twee keer op de startknop drukken ?
Oei, daar is iets mis ! :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2021 07:19 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Doorgestuurd door een Duitse vriend

Garfield schreef : Twee keer op de startknop drukken ?
Oei, daar is iets mis ! :-)


Toch niet.
Dat is bij mij ook zo. Als ik mijn TA een tijdje niet gebruikt heb duurt het wel even voor er genoeg benzine ter beschikking is. Die wordt immers maar doorgelaten als je de motor laat ronddraaien en zodoende vacuum creeert voor de benzinekraan. Blijkbar verdampt de benzine in de carburateur tijdens lange stilstand.

Toen ik mijn Transalp eens liet transporteren per vliegtuig was nagenoeg de ganse benzinetank (er zat toe 1 a 2 liter in) leeg door verdamping. Daar op grote hoogte was de onderdruk zo groot dat die de tank helemaal leegzoog.

Het verhaal:

"Rond negen uur neem ik samen met Rob en Joke de bus naar het hotel van Rob en Dafne de Jong, onze reisleiders. Rob wacht ons reeds op om ons met een huurauto naar de motoren te brengen. Eerst gaat het naar de douane om een stempel af te halen waarmee we dan vervolgens de motoren vrij krijgen bij de transporteur.

De kratten staan buiten op een afgeschermde parking. We helpen elkaar om de klus snel te klaren. Gelukkig regent het niet, en is het zelfs redelijk warm en zonnig.

Twee uurtjes later zijn de motoren ontdaan van hun verpakking en terug in elkaar gestoken. Mijn voltmeter en mijn thermometer doen het niet meer, één van mijn knipperlichten werkt niet goed en mijn achterband staat zo goed als plat. Met het pompje van Rob is dat laatste snel gefikst.

De motor start vlot, maar ik weet dat ik voor de vlucht bijna alle benzine uit de tank gehaald heb en dus snel moet gaan tanken.

Maar nu eerst met de groep gaan eten in een Koreaans? restaurantje om de hoek. Ik bestel een enorme salade, gelukkig heel licht verteerbaar, en help dan vervolgens Joke om haar enorme kip en noedelsoep weg te werken. Heel lekker allemaal. Fons moet straks nog terug naar zijn motor om de hoek, want hij krijgt hem niet aan de praat.

Dan terug naar de stad, maar eerst gaan tanken! Zover komt het echter niet, want Rob mist de afslag naar het eerste tankstation en rijdt de snelweg op. Ik durf hem niet volgen, en gelukkig zo, want twee seconden later valt mijn motor zonder benzine. Leo en Rob kunnen niet meer terug om mij te helpen, en ik sta er hier gans alleen voor. Ik ontdoe mijn motor van wat bagage en leg hem even op de linkerzijde, zodat de benzine uit de rechtertankhelft naar links, naar het aftapkraantje kan stromen. Dat lukt, en even later tuf ik zachtjes richting benzinestation. Ik haal het echter toch niet en moet de motor nog zeker vijfhonderd meter te voet verder duwen. Verschillende mensen bieden mij hun hulp aan, maar ik wijs die heel vriendelijk en dankbaar af. Ik wil mijn motor met bagage hier niet onbewaakt achterlaten. Wat ben ik blij dat ik deze trip met de Transalp maak. Die duw je voort als een fietsje (bij wijze van spreken dan toch, want het is toch een massa van 220 kg). Ideaal om mijn conditie wat bij te spijkeren. En zo is een tegenslag snel omgetoverd tot een meevaller.

In het benzinestation laat ik mij helpen door een iemand die ook net aan het tanken is. Dat gaat vlot hier. Je hebt niet eens een code van je bankkaart nodig. (Voorzichtig zijn dus met die bankkaart!!). Ik pomp ook mijn banden nog eens op en rij opgelucht naar het hotel."

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden