- Berichten: 58
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Peter Wolters schreef : Ik zou niet met de Transalp 700 gaan vanwege;
- trillingen vanuit motorblok tussen 90-115 km/u, hoe hevig is afhankelijk van belading. Is vermoeiend bij langere afstanden en wordt soms irritant. Deze trillingen schijnen normaal te zijn is mij verteld.
Daar waar je snel kan rijden, doen ze snelheidscontroles. Daar waar ze geen snelheidscontroles houden rij je best ook niet snel. Er lopen overal dieren en kinderen rond, ook op snelwegen. Boven de 90km is problemen zoeken.
- stabiliteit bij hogere snelheid (80 - 110 km/u) op lichte zand/gravelroads (niet bekend met oorzaak of dat dit bij elke Transalp of elke motor zo is?), maar dan met 40kg bepakking achterop. Achterkant begint te zwieberen.
Dat heb je goed opgemerkt! Ik vul mijn tanktas altijd met mijn zware gereedschap. dat stuurt veel gemakkelijker. Zo weinig mogelijk gewicht achteraan, tenzij in een rollbag net achter jou. Koffers vul je met lichte volumineuze zaken.
- ik vindt persoonlijk de actieradus krap, 300km ongeveer. Nog geen ervaring buiten Europa, dus zou voldoende kunnen zijn.
300km is ruim voldoende. Je vindt overal benzine, desnoods uit grote plastic flessen. Mijn Transalp rijdt op alles, ook op 81 octaan op 5000 meter. Mijn speciale sproeiers heb ik nooit nodig gehad. Nog nooit vuile filters of carburators gehad. Wel onlangs in de benzinekraan, maar dat vuil was er niet via de benzine in geraakt.
- bodemvrijheid (zou opgelost kunnen worden met betere shokbreker?)
Bodemvrijheid: Op zijderoute nergens een probleem mee gehad. Wel in Midden en Zuid-Amerika, met al die rotverkeersdrempels.
- geen tubeless banden, ik ben geen liefhebber van binnenbanden. (zou tubeless kunnen maken met conversion kit, alhoewel discutabel).
Tubetype banden zijn net een voordeel, omdat je die vlot zelf kan wisselen om het even waar. Bij mijn laatste bandenlek (Colombia) was ook de buitenband onherstelbaar gescheurd. Ik heb sindsdien altijd reserveband bij.
- geen verstelbare preload op achtervering zonder de hele shockbreker er onder vandaan te halen (Toutatech levert ze wel, 1100 euri! )
Hou je aan de originele onderdelen; laat je niet verleiden door blitse technische hoogstandjes die niets bewezen hebben op 'wegen' zonder wegbekleding..
- gewoon over de het algemeen te weinig "puf" op snelwegen, vrij hoge toeren bij hogere snelheid bijv. 130km/u.
Wil je wat zien en wat beleven? Dan rij je geen 130km/u. Bij die snelheid zie je enkel asfalt. Op de zijderoute zie je regelmatig ook lichtere motoren (bvbDR600). Ideaal zou de motor maar 150 of 160kg mogen wegen. dan heb je hem beter onder controle op moeilijk terrein.
Ik rij nog maar een jaar en een half, dus vandaar ook deze vraag.
Desondanks al deze punten, ben ik wel tevreden met de Transalp voor de ritten binnen europa en geen TET of zo iets dergelijks. Maar comfort wordt (denk ik) nog belangrijker indien men een lange reis gaat maken. (Maar ojee wat kan je meer reizen met al dat geld wat je bespaard als je gewoon de Transalp gebruikt).
Bedankt Alain en Xrvtuur voor de reacties. Heb wat videos van RideGaia gezien, hartstikke leuk. Toch weer imponerend om te zien dat zo een Transalp na 175000 km niet echt veel onderhoud nodif heeft en gewoon door prutteld
Bij de way; lichter is inderdaad beter, maar de gewone AT heeft geen tubeless velgen ..... (tubeless conversion?)
Hoop nog wat suggesties of adviezen te horen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.