Lange reis (30d km+), CRF1000L ATAS of CRF1100L ATAS?

30 juli 2021 18:17 #1 door Peter Wolters
Als Transalp 700 bezitter, hoor ik graag de pro's en con's, meningen, feiten en gedachtegangen over dit dilemma;

Voor een lange reis richting centraal Azië (Ulaanbaatar via Pamir Highway met uitstapjes) wil ik in de toekomst toch naar de Africa Twin Adventure Sports, ik vind dat een prachtige motor.

- Maar ojee, wat heeft die CRF1100L ATAS toch een hoop elektronica aan boord.
- CRF1000L ATAS heef geen tubeless velgen (nodig?), cruise control (echt niet nodig?), makkelijk verstelbare vering (kan toch zonder?) etc. Tweedehands voordeliger dan de 1100.

Natuurlijk ga ik zeker proefrijden t.z.t. wanneer de centen voor de aanschaf er zijn. Maar ervaringen van het rijden op deze motoren over langere tijd, daar kom je niet achter tijdens een proefrit.

Simpeler=betrouwbaarder (ten koste van comfort en gemak?) of zijn de gadgets net zo betrouwbaar als de oude reputatie van Honda?

Ik hoor graag en ben benieuwd, fijn weekend alvast!


Transalp RD15 2013 vanaf 28-04-2020
Transalp RD13 2010 R.I.P. 06-01-20
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juli 2021 21:18 #2 door alain
Hallo Peter,

spaar alvast maar voor 2 AT's want na deze reis is je eerste niet meer nieuw, niet meer aan te zien of misschien niet meer...

Alle gekheid op een stokje. Je geeft het zelf al aan: hoe simpeler hoe beter. Wij zelf deden de reis van >30K met 3 oude TAs en een Suzuki Freewind. Het enige wat brak (op enkele versleten en snel vervangen lagers en bussen na) waren de niet originele aanpassingen aan de motoren.

Anderzijds zijn de clubleden mogelijk wel geïnteresseerd hoe duurzaam, betrouwbaar, en reparabel de nieuwe AT's zijn in extreme omstandigheden ergens in het hol van Pluto. Ik heb er alvast geen ervaring mee. En ik heb nooit de ambitie gehad om zulk een ervaring op te doen met mijn GS, die mij al 16 jaar trouw zonder enig mankement >110K door gans West-Europa gevoerd heeft.

Er zit dus toch ook mogelijk wel een mooi verhaal in jouw plan met de nieuwe AT doorheen gans Azië. Ik zie er alvast naar uit.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 15:12 #3 door xrvtuur
Kun je niet beter een nieuwe motor kopen na je reis, de Alp 700 is wel bewezen betrouwbaar, ik weet niet of je deze gast gevolgd hebt
maar die is dus een paar jaar en 175000km onderweg geweest met een alp700. Als je toch met een CRF wilt zou ik niet voor een ATAS gaan maar de kleine tank uitvoering en dan de 1100. actieradius is groot genoeg voor deze wereld. En natuurlijk zonder electronische vering, want niet nodig en kan alleen maar kapot.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 18:44 #4 door Peter Wolters
Beantwoord door Peter Wolters in topic Lange reis (30d km+), CRF1000L ATAS of CRF1100L ATAS?
Ik zou niet met de Transalp 700 gaan vanwege;

- trillingen vanuit motorblok tussen 90-115 km/u, hoe hevig is afhankelijk van belading. Is vermoeiend bij langere afstanden en wordt soms irritant. Deze trillingen schijnen normaal te zijn is mij verteld.

- stabiliteit bij hogere snelheid (80 - 110 km/u) op lichte zand/gravelroads (niet bekend met oorzaak of dat dit bij elke Transalp of elke motor zo is?), maar dan met 40kg bepakking achterop. Achterkant begint te zwieberen.

- ik vindt persoonlijk de actieradus krap, 300km ongeveer. Nog geen ervaring buiten Europa, dus zou voldoende kunnen zijn.

- bodemvrijheid (zou opgelost kunnen worden met betere shokbreker?)

- geen tubeless banden, ik ben geen liefhebber van binnenbanden. (zou tubeless kunnen maken met conversion kit, alhoewel discutabel).

- geen verstelbare preload op achtervering zonder de hele shockbreker er onder vandaan te halen (Toutatech levert ze wel, 1100 euri! )

- gewoon over de het algemeen te weinig "puf" op snelwegen, vrij hoge toeren bij hogere snelheid bijv. 130km/u.

Ik rij nog maar een jaar en een half, dus vandaar ook deze vraag.

Desondanks al deze punten, ben ik wel tevreden met de Transalp voor de ritten binnen europa en geen TET of zo iets dergelijks. Maar comfort wordt (denk ik) nog belangrijker indien men een lange reis gaat maken. (Maar ojee wat kan je meer reizen met al dat geld wat je bespaard als je gewoon de Transalp gebruikt).

Bedankt Alain en Xrvtuur voor de reacties. Heb wat videos van RideGaia gezien, hartstikke leuk. Toch weer imponerend om te zien dat zo een Transalp na 175000 km niet echt veel onderhoud nodif heeft en gewoon door prutteld ;-)

Bij de way; lichter is inderdaad beter, maar de gewone AT heeft geen tubeless velgen ..... (tubeless conversion?)

Hoop nog wat suggesties of adviezen te horen.

Transalp RD15 2013 vanaf 28-04-2020
Transalp RD13 2010 R.I.P. 06-01-20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 20:27 #5 door xrvtuur
Het ligt natuurlijk ook wel aan je budget en over hoeveel tijd je die lange reis wilt gaan maken en je eigen leeftijd, op je 50e vind je comfort belangrijker dan op je 25e. Dat de Alp op hogere snelheid minder comfy is doet er niet zo toe, zo'n reis rij je toch voornamelijk binnendoor. Een andere schokdemper kan ook wel uitkomst bieden, ik heb een volledig instelbare hyperpro voor 960 euro, en de service achteraf is erg goed bij hyperpro. En je banden kunnen ook een oorzaak zijn van het trillen. Misschien kun je eens een trip maken naar Scandinavie/ Ijsland , lange gravel wegen, stukjes tet mee pakken. En ga je alleen op je lange reis of met anderen? Dat maakt ook wel verschil met lekke banden of andere misere. En eigenlijk is ieder motor een adventure motor, het avontuur maak je zelf

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 aug 2021 20:32 #6 door xrvtuur
En eventuele benzine problemen op hele lange stukken los je zo op : www.allroadmoto.be/nl/brands/desert-fox-fuel-cells/
Dat weegt een stuk minder dan die hele grote tanken maar steeds volgooien.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2021 10:10 #7 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Lange reis (30d km+), CRF1000L ATAS of CRF1100L ATAS?
Mijn eerste prioriteit zou gewicht zijn, maar ook betrouwbaarheid, en dan heb ik liever bekende dan onbekende problemen onderweg. Van een ouder model zijn de typische defecten en hun oplossingen/workarounds beter bekend.

Tegelijkertijd zei de beroemde Ted Simon hierover: “There are great benefits to bikes that break down, too. It’s the breakdowns that really give you the best experiences.” ;)

(van hier )

Hoe dan ook een fijne reis gewenst!

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2021 10:23 - 02 aug 2021 11:20 #8 door Peter Wolters
Beantwoord door Peter Wolters in topic Lange reis (30d km+), CRF1000L ATAS of CRF1100L ATAS?
Ja, die fuel bladder is wel een oplossing. Ik ben net 50 geworden, comfort gaat een rol spelen helaas.

De lange reis ga ik alleen maken, heb daar lang over nagedacht.

Ben net terug van 2 weken Zweden, veel onverharde wegen genomen. Dit was eigenlijk ook even een "kleine" proefreis. Wilde proberen hoe het is om te reizen zonder hotels, AirBnb of zo te gebruiken. Lekker gekampeerd, en heel veel geleerd (vooral dat gewicht een grotere rol speelt dan verwacht). Ook dat banden heel erg belangrijk zijn (ik had Michelin Anakee Adventure, niet aan te raden voor onverharde wegen, maar goed voor 80/20)

Voor de reis heb ik maximaal 8 maanden, wat natuurlijk meer dan genoeg is. Extra leuk om dan nog even uitstapjes te maken en andere wegen dan normaal.

Transalp RD15 2013 vanaf 28-04-2020
Transalp RD13 2010 R.I.P. 06-01-20

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2021 10:26 #9 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Lange reis (30d km+), CRF1000L ATAS of CRF1100L ATAS?
Dan zou ik zo snel mogelijk die AT proefrijden, eentje kopen, en ermee doen wat je tot nu toe met je alp deed. Als dat prima gaat, ondanks het extra gewicht (incl. oprapen met alle bagage), kan je er ook mee op reis. Zo niet, moet je een tweede motor zoeken ;-)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2021 19:16 #10 door alain
Hallo Peter, tussen de lijnen een antwoord op je bezorgdheden.

Peter Wolters schreef : Ik zou niet met de Transalp 700 gaan vanwege;

- trillingen vanuit motorblok tussen 90-115 km/u, hoe hevig is afhankelijk van belading. Is vermoeiend bij langere afstanden en wordt soms irritant. Deze trillingen schijnen normaal te zijn is mij verteld.

Daar waar je snel kan rijden, doen ze snelheidscontroles. Daar waar ze geen snelheidscontroles houden rij je best ook niet snel. Er lopen overal dieren en kinderen rond, ook op snelwegen. Boven de 90km is problemen zoeken.

- stabiliteit bij hogere snelheid (80 - 110 km/u) op lichte zand/gravelroads (niet bekend met oorzaak of dat dit bij elke Transalp of elke motor zo is?), maar dan met 40kg bepakking achterop. Achterkant begint te zwieberen.

Dat heb je goed opgemerkt! Ik vul mijn tanktas altijd met mijn zware gereedschap. dat stuurt veel gemakkelijker. Zo weinig mogelijk gewicht achteraan, tenzij in een rollbag net achter jou. Koffers vul je met lichte volumineuze zaken.

- ik vindt persoonlijk de actieradus krap, 300km ongeveer. Nog geen ervaring buiten Europa, dus zou voldoende kunnen zijn.

300km is ruim voldoende. Je vindt overal benzine, desnoods uit grote plastic flessen. Mijn Transalp rijdt op alles, ook op 81 octaan op 5000 meter. Mijn speciale sproeiers heb ik nooit nodig gehad. Nog nooit vuile filters of carburators gehad. Wel onlangs in de benzinekraan, maar dat vuil was er niet via de benzine in geraakt.

- bodemvrijheid (zou opgelost kunnen worden met betere shokbreker?)

Bodemvrijheid: Op zijderoute nergens een probleem mee gehad. Wel in Midden en Zuid-Amerika, met al die rotverkeersdrempels.

- geen tubeless banden, ik ben geen liefhebber van binnenbanden. (zou tubeless kunnen maken met conversion kit, alhoewel discutabel).

Tubetype banden zijn net een voordeel, omdat je die vlot zelf kan wisselen om het even waar. Bij mijn laatste bandenlek (Colombia) was ook de buitenband onherstelbaar gescheurd. Ik heb sindsdien altijd reserveband bij.

- geen verstelbare preload op achtervering zonder de hele shockbreker er onder vandaan te halen (Toutatech levert ze wel, 1100 euri! )

Hou je aan de originele onderdelen; laat je niet verleiden door blitse technische hoogstandjes die niets bewezen hebben op 'wegen' zonder wegbekleding..

- gewoon over de het algemeen te weinig "puf" op snelwegen, vrij hoge toeren bij hogere snelheid bijv. 130km/u.

Wil je wat zien en wat beleven? Dan rij je geen 130km/u. Bij die snelheid zie je enkel asfalt. Op de zijderoute zie je regelmatig ook lichtere motoren (bvbDR600). Ideaal zou de motor maar 150 of 160kg mogen wegen. dan heb je hem beter onder controle op moeilijk terrein.

Ik rij nog maar een jaar en een half, dus vandaar ook deze vraag.



Desondanks al deze punten, ben ik wel tevreden met de Transalp voor de ritten binnen europa en geen TET of zo iets dergelijks. Maar comfort wordt (denk ik) nog belangrijker indien men een lange reis gaat maken. (Maar ojee wat kan je meer reizen met al dat geld wat je bespaard als je gewoon de Transalp gebruikt).

Bedankt Alain en Xrvtuur voor de reacties. Heb wat videos van RideGaia gezien, hartstikke leuk. Toch weer imponerend om te zien dat zo een Transalp na 175000 km niet echt veel onderhoud nodif heeft en gewoon door prutteld ;-)

Bij de way; lichter is inderdaad beter, maar de gewone AT heeft geen tubeless velgen ..... (tubeless conversion?)

Hoop nog wat suggesties of adviezen te horen.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2021 19:40 #11 door Pronto
Peter,

De CRF1000 heeft wat slappe veertje dus daar zou je Hyperpro in moeten zetten. M.b.t. De electronica maakt het niet echt veel het display van de CRF1100 is een veredelde can bus display en die van 1000 is wat eenvoudiger. Ja als die stuk gaan dan heb je misschien een probleem bij de 1100 zit een er nog een klein display onder wat volgens mij de meeste taken over kan nemen. Je zou het eens aan de Honda dealer moeten vragen wat er gebeurd als je de MID display los trekt kun je dan nog gewoon door rijden.
De rest wat toegepast wordt is bewezen techniek in autos maar ook bij concurrenten. Die Varahannes heeft er meer dan 300000 km mee gereden. Ook bij de huidige modellen is het probleem vaak een stekker verbinding en niet zo zeer de electronica die het af laat weten.
Denk wel dat je goed moet na denken over het gewicht want ATAS trek je niet zo over eind (motorwinch kan helpen).
Volgens mijn zijn op africatwin.com wel mensen te vinden al wat lang tochten hebben gemaakt met deze motoren.
Persoonlijk zou ik het wel aandurven maar dan wel van te voeren uit zoeken waar ik terecht zou kunnen bij eventuele problemen maar ook plekken om onderdelen te krijgen. Hou er rekening mee dat op dit moment verkrijgbaarheid van onderdelen wereldwijd een probleem kan zijn. Niet alleen voor motoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden