Aanpassing beleid bijlagen (afbeeldingen)

16 aug 2016 20:51 #1 door Arjen
De laatste periode worden er veel foto's gepost als bijlage bij berichten. Dat willen we graag zo houden! :)

Een mindere kant hiervan is echter, dat niet iedereen even technisch is en er (bijna) per definitie foto's worden geupload in formaatje 20 megapixel met een gemiddelde grootte van 6MB per foto.

Nu lijkt dat anno 2016 niet zoveel, maar het kost inmiddels veel schijfruimte op onze webserver (inmiddels tegen de 7000MB aan foto's) en daardoor ook veel dataverkeer, wat op zijn beurt weer tot gevolg heeft dat het forum soms traag aanvoelt.

Tijd voor actie dus.

Per heden is een nieuwe plugin geinstalleerd, welke alle foto's automatisch verkleind (indien nodig) naar een maximale breedte of hoogte van 800 pixels, omzet naar jpeg formaat in een 90% kwaliteitsgraad.

Hierdoor wordt een plaatje van voorheen 4000x5000 pixels van 6MB, automatisch gewijzigd naar een plaatje van max 800 pixels hoogte en verkleind naar ongever 120kB. De bestandsomvang wordt dus met 98% gereduceerd (!!) terwijl de forum ervaring er niet op inboet.

(Ja, ik heb het gecheckt, we hebben bijna geen bezoekers met een 4K monitor die überhaupt deze resolutie foto's zonder scrollen kunnen bekijken... ;) )

Heb je het idee dat het niet goed werkt, of heb je vragen, laat het dan hieronder weten!

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2016 21:03 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aanpassing beleid bijlagen (afbeeldingen)
Ik post nu steeds meer vanaf mijn telefoon als ik een foto wil plaatsen, omdat dat nu ook mijn camera is in de meeste gevallen. Ik vroeg mij dan ook al af hoe dat zat want vroegah deed ik netjes de meeste fotos verkleinen maar nu kan ik dat niet meer doen (of ik weet niet hoe).

Vind het een goede zaak want het is best veel werk om je foto's op de laptop te zetten (waar is die kabel, ok dan maar via drive ofzo),op de laptp te zetten, te verkleinen, weer ergens op te slaan en dan weer op het forum te plaatsen.

;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2016 21:26 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Aanpassing beleid bijlagen (afbeeldingen)
Je kunt de foto's toch ook in bijvoorbeeld Myalbum plaatsen en de link inplakken. daarmee wordt de server toch niet belast

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2016 21:37 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Aanpassing beleid bijlagen (afbeeldingen)

Mooi initiatief, Arjen  :)

Al maak ik me drukker om het moeten li/re scrollen op mijn lapscreen om een simpele foto te bekijken.

Ik Bluetooth pics naar mijn pc, re-size ze en post ze dan pas.

Ik vind dat dat je eigen 'opmaak' in je post ook ten goede komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2016 21:41 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Aanpassing beleid bijlagen (afbeeldingen)

Je kunt de foto's toch ook in bijvoorbeeld Myalbum plaatsen en de link inplakken. daarmee wordt de server toch niet belast


Klopt helemaal en is natuurlijk ook helemaal prima. Het enige nadeel dat daaraan kan kleven is dat er een té grote foto in het bericht wordt geplaatst, waardoor je alsnog scrollbalken krijgt. Maarja, dat moeten we dan maar aanmerken als een kleinigheid, omdat we niet iedereen achter de broek aan gaan zitten om netjes te posten (ik niet in ieder geval) ;)

Al maak ik me drukker om het moeten li/re scrollen op mijn lapscreen om een simpele foto te bekijken.

Ik Bluetooth pics naar mijn pc, re-size ze en post ze dan pas.

Ik vind dat dat je eigen 'opmaak' in je post ook ten goede komt.


In principe zou dat scrollen nu ook niet meer nodig moeten zijn. Tenzij je wel een héél oude laptop gebruikt ;) ;) De 800-breed/hoog variant past standaard binnen de opmaak van het forum, dus zou goed moeten gaan.

Resizen hoef je eigenlijk ook niet meer te doen, want dat gaat nu helemaal automagisch :)

Daarnaast heb ik de thumbnails (mini-weergave) van de bijlagen een flink stuk groter gezet, waardoor deze ook veel bruikbaarder zijn geworden.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden