Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?

04 okt 2022 18:58 #1 door robgoesdakar
Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ? werd gestart door robgoesdakar
Tja, ik heb (nog ;) ) niet alle wijsheid in pacht van de CRF, maar vanaf 2018 hebben de modellen een auto-cancel van de knipperlichten.

Nu werd mij gevraagd of deze ook uit kan. Heb de gebruikershandleiding en werkplaatshandboeken er eens op na geslagen, maar kan daar (nog) niets over vinden. Klinkt eigenlijk alsof dit iets moet zijn wat de gebruiker zelf zou moeten kunnen uitzetten. Ik heb gevonden dat in de USA dit niet standaard aan staat, dus het klinkt alsof het uit te zetten is.

Maar is dat iets voor de gebruiker, of moet je toch even met een computer de ECU in om dit in te stellen ?

Iemand hier die toevallig hier iets over weet ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2022 21:38 #2 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Volgens mij staat die onder settings/functions user modes
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2022 22:56 #3 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Mijn CRF1000 uit 2018 heeft die mogelijkheid niet. Gewoon met de linker duim aan- en uitzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2022 22:30 #4 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Pronto, dat is voor de 1100 dat je laat zien.
Ik heb ook een 2018 - model en zou die ook graag willen uitzetten want het werkt voor geen meter. De knipperlichten gaan meestal te snel uit als je een kruispunt/zijweg nadert. Het is in zeer veel gevallen zeer lastig en gevaarlijk.

Dus zou fantastisch zijn indien je deze functie zou kunnen uitzetten. En dus gewoon kan bedienen met de schakelaar aan of uit.

Zelfs TC, Motorrem, gasrespons , al deze instellingen hoeft voor mij ook niet. Staan steeds allemaal op 1. Maar ja, het staat erop. Gewoon normaal gas en rem en ook geen ABS, is voor mij het beste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2022 20:04 #5 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?

renATus schreef : Mijn CRF1000 uit 2018 heeft die mogelijkheid niet. Gewoon met de linker duim aan- en uitzetten.


Edit : Kenteken 2018, model 2017

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2022 11:28 - 09 okt 2022 11:28 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Om richting een oplossing te komen is het interessant te weten of de auto cancel door tijdverloop of dmv kanteling wordt gestuurd.
Om dat uit te vinden is het m.i. een kwestie van proberen en dan wordt het zoeken eenvoudiger of het kan worden beïnvloed. Daarmee niet gezegd dat het te verhelpen is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2022 22:38 #7 door Eric Goes
Beantwoord door Eric Goes in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Dit heb ik gevonden in een artikel over de (toen nieuwe) 2018 uitvoering:

nieuwsmotor.nl/persberichten/22995-alles...crf1000l-africa-twin

"De richtingaanwijzers schakelen nu ook automatisch uit. In plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, meet het systeem de snelheid van het voor- en achterwiel en berekent het voor elke situatie afzonderlijk wanneer de richtingaanwijzers uitgeschakeld moeten worden."

Persoonlijk vind ik het wel een prettige optie. Alleen bij uitvoegen van snelweg moet ik vaak nogmaals activeren. Is de snelheid laag genoeg dan blijft hij aan. Dat de tijd voor "elke situatie afzonderlijk wordt berekent" zoals in bovenstaande quote wordt beweert is mij nooit opgevallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2022 14:20 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. maar naar mijn weten is het niet uit te schakelen. In de USA staat dit niet standaard aan omdat de hele functionaliteit bij mijn weten ontbreekt.

Maar als lief vragen niet werkt dan kunnen we altijd kijken of we het minder lief kunnen vragen. In het werkplaatshandboek (61-MJP-02) staat onder hoofdstuk 23-2 een schema van een CRF1000A2 van na 2017. "A" als in "ABS" en 2 voor de Adventure Sports uitvoering.

Dat knipperlichtrelais heeft drie draden:ZwartRood (=zwart met rode stippen), groen en RoodBlauw (rood met blauwe stippen)

Groen loopt (via "Junction box 1") naar massa. Niets bijzonders ten opzichte van een normaal relais dus.

ZwartRood loopt via Junction 2 naar Fuse box 1 ("Illumi, stop, horn 10A). Dit is dus een geschakelde voeding, en ook niets bijzonders.

rood-blauw loopt naar de schakelaar op het stuur. In de schakelaar op het stuur veranderd de kleur (eerst naar rood en daarna naar wit). en kan daar worden verbonden met Links (kleur Oranje) en Rechts (kleur Lichtblauw). maar deze schakelaar is dubbel uitgevoerd

Oranje is verbonden met de "hazard diode", een verklikkerlampje in het display, het knipperlicht linksvoor en linksachter.
Lichtblauw is verbonden met de "hazard diode", een verklikkerlampje in het display, knipperlicht rechtsvoor en rechtsachter.

Dit hele circuit tot nu toe is zoals een "normaal" knipperlichtcircuit zou moeten werken, dus ik ga mij weer focussen op de dubbel uitgevoerde knipperlichtschakelaar. Als de alarmlichten niet aan staan dan maakt deze bij het afslaan naar links namelijk ook een verbinding tussen de geschakelde plus en OranjeWit (wordt in de kabelboom Oranje) en bij het afslaan naar rechts tussen LichtblauwWit (wordt in de kabelboom lichtblauw).

Oké dat is de schakelaar uitgepluisd, maar ik mis tot nu toe de intelligentie hier. De enige manier om dit automatisch te laten afslaan is door middel van een "eenvoudige timer" in bijvoorbeeld het relais en ook dat strookt niet met wat @Eric Goes zegt.


Ik heb ook een schema van de CRF1000A en om uit te sluiten dat Honda de verkeerde tekening onder het kopje heeft gezet bekijk ik deze ook even.

Direct zie ik dat het knipperlichtrelais anders is: acht aansluitingen. Van links naar rechts:

Oranje: Naar het knipperlicht linksvoor
Lichtblauw: Naar het knipperlicht rechtsvoor
Oranje: Naar het knipperlicht linksachter, de alarmschakelaar en de verklikker in het dashboard.
Lichtblauw: Naar het knipperlicht rechtsachter, de alarmschakelaar, en de verklikker in het dashboard.

ZwartRood: komt via een junction box zonder naam uit bij "Illumi stop 7.5A" in een zekeringkast zonder naam. Is dus de (geschakelde) voeding.
RoodWit: is verbonden met "Clock Turn 7.5A" in een (andere) zekeringkast zonder naam en met de combination meter.
Groen: is via een junction box zonder naam verbonden met Massa.
WitGroen: Is verbonden met de alarmlichtschakelaar en de schakelaar op het stuur (ohja, die was er ook nog).

Vanaf de schakelaar wordt deze weer verbonden met de verlichting links (Oranje) en rechts (Lichtblauw).


Leuk maar ook dáár mis ik de "intelligentie". Bij géén van de circuits is er verbinding met de ECU (of "PCM" zoals Honda dat noemt) of een verbinding met een sensor. Dat laat maar twee opties over: Honda's tekeningen kloppen niet of de intelligentie zit in één van de onderdelen.

Ik vermoed dus het laatste. Ik denk dat Honda een accelerometer in hun relais hebben gestopt om te voelen of het voertuig "afremt", "optrekt" of "niets doet" (bijv. bij laan verwisselen). In dat laatste geval zet een timer alsnog het zwikkie uit. De makkelijkste oplossing is dan om een relais te bestellen die bestemt is voor de Amerikaanse markt. Alleen goed opletten of je nou een driepolig relais hebt of achtpolig. Ik weet nog steeds niet precies welk relais waar in hoort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2022 15:41 - 01 dec 2022 15:54 #9 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Kan die Auto Cancel van de knipperlichten uit ?
Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. maar naar mijn weten is het niet uit te schakelen. In de USA staat dit niet standaard aan omdat de hele functionaliteit bij mijn weten ontbreekt. In het Haynes handboek staat daar namelijk een "conventioneel" knipperlichtrelais met drie draden terwijl er bij de UK/Europese uitvoering een heuze computer in de tekening staat met niet minder dan zeventien aansluitingen.

De CRF1000A2 in Europa heeft een knipperlicht relais met zeventien aansluitingen volgens Haynes. Van links naar rechts als volgt:

-ZwartRood gaat via Junction 2 naar zekering 2 (illumi, stop, horn) en is de geschakelde plus.
-OranjeWit loopt naar de schakelaar op het stuur (richting en gevarenschakelaar)
-Lichtblauw loopt naar het dashboard (verklikker)
-Groen loopt via Junction box 1 naar massa
-Lichtblauw loopt naar de richtingaanwijzer rechtsvoor
-Oranje loopt naar de richtingaanwijzer linksvoor
-Oranje loopt naar de richtingaanwijzer linksachter
-BlauwGeel loopt naar de ABS modulator
-Groen loopt via Junction box 1 naar massa.
-LichtblauwWit loopt naar de schakelaar op het stuur (richting en gevarenschakelaar)
-Oranje loopt naar het dashboard (verklikker)
-LichtgroenWit loopt naar de schakelaar op het stuur ("Turn cancel")
-BlauwZwart loopt naar de ECM en naar de ABS modulator
-Geel loopt naar een stekker achterin "Rear option" (Waarschijnlijk voor het OEM Spyball alarm)
-Lichtblauw loopt naar de richtingaanwijzer rechtsachter
-ZwartGroen loopt naar de ABS modulator
-RoodWit loopt naar het dashboard, de stekker "Rear option" en naar zekering 5 "Clock Turn 10A" in een zekeringkast.


Ik moet even zitten hoor. We hebben het hier niet meer over een relais maar meer een kleine computer die dus wel degelijk kan communiceren (of een signaal krijgt van) de ECM en/of ABS modulator. Je zou deze verbindingen kunnen backproben met een multimeter en kijken of er ergens 5 of 12V opkomt of wegvalt. Of een voltage injecteren maarja, vreemde spanningen introduceren op een circuit waar je boordcomputer en 's werelds meest ingewikkelde (en dure?) knipperlichtrelais op aangesloten zit... Mwah, het staat bij mij niet op m'n bucketlist zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2022 20:38 #10 door Pronto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden