Lithiumaccu vraagjes

21 jan 2023 10:11 - 21 jan 2023 10:12 #1 door Mr Blue
Lithiumaccu vraagjes werd gestart door Mr Blue
Telefoontje van motorzaak waar mijn CRF Adventure (2018) gestald staat, en ze bezig zijn met de 24K km beurt. Accu (Lithium) blijkt stuk. Ik blijk een verkeerde lader meegeleverd te hebben waar hij tijdens de winter aan hangt, die niet geschikt is voor Lithiumaccu's. Ik wist niet dat dit een 'ding' was en vraag me af of ze dit van tevoren niet hebben kunnen zien. Vorig jaar heeft tijdens de stallingsperiode dezelfde lader eraan gehangen, kon ik er in het voorjaar gewon weer mee rijden en ben ik er zelfs mee op vakantie geweest. Zijn er andere oorzaken waardoor de accu het kan begeven? En welke lader (merk, linkje?) is raadzaam in het vervolg te gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2023 14:44 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lithiumaccu vraagjes
Lithium accu's zijn leuk en duur, en hebben wel wat aandachtspunten.

Zo kunnen ze niet tegen hoge laadspanningen.(niet hoger dan 15 volt !)
Helemaal leegtrekken is ook funest
Ze houden niet van de kou en zullen ook minder goed presteren in koud weer.
Ze hebben het moeilijk met verkeerder druppelladers die niet bedoeld zijn voor lithium accu's Deze kunnen namelijk de accu overladen en de accu kan er zelfs bol van gaan staan

Verder zijn er volgens mij zelfs 2 verschillende type lithium accu's. En voor beiden is een speciale lader nodig, danwel een lader die beide types aan kan. Dus goed op de accu en in de handleiding van de lader kijken.

Ik zou wel even navragen hoe men de accu getest heeft.
Bij mij op de zaak heb ik een speciale accutester die ook startcapaciteit e.d. meet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2023 19:09 #3 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Lithiumaccu vraagjes
Wilco heeft mij een poos geleden op het juiste spoor gezet. De accu van mijn CRF1000 uit 2017 liet het afweten en ik had het idee om een Lithium accu te kopen.

Dit was zijn antwoordje:

Het is niet nodig om in een model van voor 2018 een lood accu te vervangen voor een Lithium accu
als het zover is , zou je dan ook in aanraking komen met een ander type laadregelaar op de motorfiets om het goed te doen
dan zou ik weer een normale lood accu monteren op het 2017 model
een EFB accu is net wat beter en kan ook
een AGM accu is weer iets beter
wat deze afkortingen betekenen kun je zelf onderzoeken op het internet ,.

De 2018+ modellen hebben nu eenmaal een Lithium accu en daar moeten we het mee doen.

En ja als je gaat zoeken is er altijd wel weer een goedkopere oplossing te vinden ,het is een keuze die niet altijd met goud behangen hoeft te worden.

groet Wilco


Ik heb uiteindelijk toch weer een AGM accu gekocht en die kan gewoon met mijn (oude) Optimate geladen worden (ofschoon dit nog nooit nodig is geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2023 11:46 #4 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Lithiumaccu vraagjes

robgoesdakar schreef :
Ik zou wel even navragen hoe men de accu getest heeft.


Zal dit eens navragen als ik hem over een maandje ophaal. Ws was de laadspanning idd te hoog.
Blijf het een apart verhaal vinden dat ze dit van tevoren niet konden zien aan de meegeleverde lader (zie bijlage) en dat het met dezelfde lader vorig jaar kennelijk geen problemen opleverde. Ik heb er nu een SHIDO LTZ8V in laten zetten (á 186,-) want originele Honda accu bleek een stuk duurder als in 500-600 euro. Hoop dat de Shido een goed alternatief is.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2023 12:10 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Lithiumaccu vraagjes

Mr Blue schreef : Blijf het een apart verhaal vinden dat ze dit van tevoren niet konden zien aan de meegeleverde lader (zie bijlage) en dat het met dezelfde lader vorig jaar kennelijk geen problemen opleverde.


Tja, ik begrijp het wel. Klant komt met zijn motor en eigen lader, dus die zal toch zelf wel weten hoe/wat.De accu zit nog in de motor, en waarschijnlijk een oplaad snoertje waar je de lader zo aan plugt, dus geen zicht op de accu zelf.

Zelf haal ik voor de winterstalling de accu's van de klant gewoon uit de motor, en kan dus zien welke accu het is als ik deze aan de lader hang.

En dat het in het eerste jaar goed gegaan is, komt waarschijnlijk gewoon omdat de accu zelf nog dusdanig nieuw was dat deze het nog wel aan kon. Maar naarmate ze ouder worden worden ze toch wat gevoeliger voor verkeerde dingen..... het zijn net mensen :cheer:

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2023 15:39 #6 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Lithiumaccu vraagjes
Als ik de handleiding van de lader bekijk is deze niet geschikt voor Lithium accu’s.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 jan 2023 16:49 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Lithiumaccu vraagjes

renATus schreef : Als ik de handleiding van de lader bekijk is deze niet geschikt voor Lithium accu’s.


Dit soort laders starten met een boost om het laadproces te activeren en bouwen daarna af tot een reguliere laadspanning en daar kan een Lithium accu niet tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden