Hobbelen

13 aug 2024 20:43 - 13 aug 2024 20:44 #1 door Ger Romijn
Hobbelen werd gestart door Ger Romijn
Hoi hoi,
Ik heb sinds kort een ATAS. Nu valt mij op dat bij 50-60km/h hij begint te hobbelen. Bij hogere snelheden geen last. Alsof je over een golvend wegdek rijd. Het lijkt in de voorkant te zitten, maar weet uit ervaring dat schijn soms bedriegd.

Andere ATAS rijders die hetzelfde ervaren of ervaren hebben?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2024 08:21 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelen
Het 'hobbelen' bij een dergelijke snelheid zal meestal uit de voorband komen.
Mogelijk dat deze net niet 100% correct in de velgrand zit.

Veelal zit er op de band nog een zichtbaar randje vlak bij de velg zelf. Als je die even goed na kijkt of deze overal even ver van de velg zit kun je inschatten of de band er goed op zit. Ik vermoed dat er een plek is waar deze een klein beetje dichter bij de velgrand zit. Daar zit dan dus het probleem.

Komt eigenlijk alleen maar voor bij de 21" wielen van 90/90-21 met binnenband (niet allen bij onze club motoren. Door de binnenband wordt de buitenband tijdens het oppompen al tegen de velgrand aan gedrukt waardoor hij niet meer lekker makkelijk op zijn plek kan schieten.

Je kunt nog proberen om door met bandendruk te spelen de band wel op zijn plek te krijgen, maar als dat niet lukt zal de band even een keer gedemonteerd en met veel (banden)vet opnieuw gemonteerd moeten worden om te proberen het eruit te krijgen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

15 aug 2024 08:24 - 15 aug 2024 08:25 #3 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Hobbelen
Ik ga het eens onderzoeken. In eerste instantie zie ik geen vreemde dingen, maar wie weet.

Maar het lijkt dus niet een product eigenschap van de AT?

15 aug 2024 12:19 #4 door robgoesdakar
Ik zie trouwens net op de foto dat het lijkt alsof jij de nieuwe versie hebt met de tubeless velgen. Dan zal het probleem waarschijnlijk ook niet daarin zitten.

Wat wel een redelijk bekend issue is bij de crfs is het zogenaamde 'fork stiction'.
De voorvork keerringen blijven dan eigenlijk plakken. Durf even niet te zeggen welk effect dat heeft tijden het rijden.

Bijlage:

15 aug 2024 16:06 #5 door Ger Romijn
Klopt. De tubless versie met Metzeler Karoo Street. Zojuist gecheckt op hoogte verschil. Dat zal max 2 mm zijn. Verwacht niet dat dat het probleem is. Constateert ook geen cupping.

We zoeken verder.

15 aug 2024 19:10 - 15 aug 2024 19:11 #6 door robgoesdakar

Ger Romijn schreef : Klopt. De tubless versie met Metzeler Karoo Street. Zojuist gecheckt op hoogte verschil. Dat zal max 2 mm zijn. Verwacht niet dat dat het probleem is. Constateert ook geen cupping.

We zoeken verder.

Je ziet toch een verschil ??? Dan is zelfs 1 mm al voldoende om het gedrag te verklaren.

Je woont helaas niet echt in de buurt, anders zou ik zeggen 'kom een keer langs'... Mag natuurlijk altijd wel hoor ;)

Bijlage:

16 aug 2024 08:47 #7 door RvdW
Beantwoord door RvdW in topic Hobbelen
Ik heb hetzelfde, ook zo rond die zelfde snelheid.
Banden slijten vreemd af, cuppen en een soort happen, ik werd er helemaal gek van.

Ik heb de banden laten wisselen en dit is een wereld van verschil, er is nog een kleine trilling te merkbaar te voelen.
Wel is er bij de wissel geconstateerd dat er een kleine slag in de velg zit, deze wil dan ook in het najaar laten richten met de hoop de kleine trilling er ook uit te krijgen.

"rij nooit harder dan je beschermengel"

16 aug 2024 20:24 - 16 aug 2024 20:25 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hobbelen

robgoesdakar schreef : Wat wel een redelijk bekend issue is bij de crfs is het zogenaamde 'fork stiction'.
De voorvork keerringen blijven dan eigenlijk plakken. Durf even niet te zeggen welk effect dat heeft tijden het rijden.

Met 'fork stiction' reageert de vork niet soepel op relatief kleine oneffenheden in het wegdek omdat de binnen poot blijft kleven op de oliekering van de buitenpoot.
Ik heb het zelf niet als hobbelen bij een bepaalde snelheid ervaren en maar ik rij niet zo vaak in de range van 50-60 km/h.

Ik adviseer iedere CRF rijder om de OEM voorvork keringen zo snel mogelijk te vervangen. 1e keus is wat mij betreft SKF green, 2e keus is een OEM keerring van Kawasaki.
Als je dan toch bezig bent, zet er dan direct 2 Hyperpro binnenveren in en en dan wordt je direct een stuk enthousiaster.
Bas van Wijk in Alphen a/d Rijn (Hyperpro service-center) heeft het in het seizoen erg druk maar als je met losse poten komt dan heeft hij meestal wel binnen enkele weken een gaatje.

20 jan 2025 11:05 - 20 jan 2025 11:05 #9 door RvdW

RvdW schreef : Ik heb hetzelfde, ook zo rond die zelfde snelheid.
Banden slijten vreemd af, cuppen en een soort happen, ik werd er helemaal gek van.

Ik heb de banden laten wisselen en dit is een wereld van verschil, er is nog een kleine trilling te merkbaar te voelen.
Wel is er bij de wissel geconstateerd dat er een kleine slag in de velg zit, deze wil dan ook in het najaar laten richten met de hoop de kleine trilling er ook uit te krijgen.

Het is winter geworden ipv najaar,

Ik heb mijn velgen dus naar Haan Wheels gebracht in Schijndel, voorvelg voor het slagje en richten en het achtervelg ter controle
Voorvelg is gericht en geheel nagelopen en spaken gespannen, achtervelg is geheel nagelopen en spaken gespannen.

Vorige week heb ik de velgen weer opgehaald en op de terug weg gelijk de banden er weer op laten monteren.
Afgelopen weekend de velgen weer terug gemonteerd en uiteraard even proef gereden.

Wat een verschil !!
Geen trilling meer te bekennen en ook geen last meer van het welbekende trillende stuur waar deze motoren om bekend staan.

20 jan 2025 13:48 - 20 jan 2025 13:49 #10 door V-Twin
Wellicht een vraag die je niet wilt beantwoorden maar wat kost inspectie bij Haan nu? Volgens mij rekken alle spaken iets en zouden die periodiek gecontroleerd moeten worden. Feit is dat dit meestal niet gebeurd. Meeste rek zit in de eerste 1000 km heb ik me ooit laten vertellen door iemand die wielen spaakt. Daarmee zou het dus wellicht een punt zijn voor de 1.000 km beurt. Om die reden ben ik dus eigenlijk best benieuwd hoeveel tijd het feitelijk controleren/naspannen/richten inbeslag neemt en wat Haan daarvoor in rekening brengt.
Ik had met de Karoo Street banden op mijn 1100 ook last van en heb inmiddels ook nieuwe banden maar daar heb ik vanwege het vele zout op de weg nog niet meegereden. Ik hoop dat het met de banden is opgelost anders zit ik er ook over na te denken om de wielen bij Haan te brengen.
Bij het vervangen van de banden direct ook gekeken naar slag (verticaal/horizontaal) maar geen afwijking gevonden dus goede hoop dat het met de nieuwe banden is opgelost.

20 jan 2025 14:37 #11 door RvdW

V-Twin schreef : Wellicht een vraag die je niet wilt beantwoorden maar wat kost inspectie bij Haan nu? Volgens mij rekken alle spaken iets en zouden die periodiek gecontroleerd moeten worden. Feit is dat dit meestal niet gebeurd. Meeste rek zit in de eerste 1000 km heb ik me ooit laten vertellen door iemand die wielen spaakt. Daarmee zou het dus wellicht een punt zijn voor de 1.000 km beurt. Om die reden ben ik dus eigenlijk best benieuwd hoeveel tijd het feitelijk controleren/naspannen/richten inbeslag neemt en wat Haan daarvoor in rekening brengt.
Ik had met de Karoo Street banden op mijn 1100 ook last van en heb inmiddels ook nieuwe banden maar daar heb ik vanwege het vele zout op de weg nog niet meegereden. Ik hoop dat het met de banden is opgelost anders zit ik er ook over na te denken om de wielen bij Haan te brengen.
Bij het vervangen van de banden direct ook gekeken naar slag (verticaal/horizontaal) maar geen afwijking gevonden dus goede hoop dat het met de nieuwe banden is opgelost.

Het kost €95,00 per velg incl. BTW en ze hebben ongeveer een werkweek nodig.

20 jan 2025 14:41 #12 door V-Twin
Ah top bedank voor je reactie. Ik neem aan: aangeleverd als kale losse velg. Moet de remschijf ook gedemonteerd worden?

20 jan 2025 14:45 - 20 jan 2025 14:46 #13 door RvdW

V-Twin schreef : Ah top bedank voor je reactie. Ik neem aan: aangeleverd als kale losse velg. Moet de remschijf ook gedemonteerd worden?

Banden moeten eraf, en het tandwiel.
Bij brengen werd mij medegedeeld door de baliemedewerker dat de schijven er ook af moesten en dat ze deze niet terug monteerde.
Bij ophalen zaten de schijven op de velgen en bleek dat deze er niet af zijn gehaald.

20 jan 2025 15:22 #14 door V-Twin

RvdW schreef :

V-Twin schreef : Ah top bedank voor je reactie. Ik neem aan: aangeleverd als kale losse velg. Moet de remschijf ook gedemonteerd worden?

......
Bij brengen werd mij medegedeeld door de baliemedewerker dat de schijven er ook af moesten en dat ze deze niet terug monteerde.
Bij ophalen zaten de schijven op de velgen en bleek dat deze er niet af zijn gehaald.

;)

20 jan 2025 21:22 #15 door Ger Romijn
Na vervanging van de Karoo banden heb ik geen last meer van hobbelen. En nu liggen er stevig Heidenau Raider op.

25 feb 2025 14:50 #16 door RvdW

V-Twin schreef :

robgoesdakar schreef : Wat wel een redelijk bekend issue is bij de crfs is het zogenaamde 'fork stiction'.

Met 'fork stiction' reageert de vork niet soepel op relatief kleine oneffenheden in het wegdek omdat de binnen poot blijft kleven op de oliekering van de buitenpoot.
Ik heb het zelf niet als hobbelen bij een bepaalde snelheid ervaren en maar ik rij niet zo vaak in de range van 50-60 km/h.

Ik adviseer iedere CRF rijder om de OEM voorvork keringen zo snel mogelijk te vervangen. 1e keus is wat mij betreft SKF green, 2e keus is een OEM keerring van Kawasaki.
Als je dan toch bezig bent, zet er dan direct 2 Hyperpro binnenveren in en en dan wordt je direct een stuk enthousiaster.
Bas van Wijk in Alphen a/d Rijn (Hyperpro service-center) heeft het in het seizoen erg druk maar als je met losse poten komt dan heeft hij meestal wel binnen enkele weken een gaatje.

Vandaag de knoop doorgehakt en een een afspraak gemaakt bij bovengenoemde Bas voor een complete set (voor + achter) +20mm hyperpro.
En op advies laat ik er dan ook maar gelijk nieuwe (SKF green) keerringen in zetten.

25 feb 2025 14:55 #17 door robgoesdakar
Hij zit letterlijk bij mij om de hoek, dus altijd welkom om hier ook even een bakkie te komen doen als Bas bezig is ;)

Bijlage:

25 feb 2025 15:00 #18 door RvdW

robgoesdakar schreef : Hij zit letterlijk bij mij om de hoek, dus altijd welkom om hier ook even een bakkie te komen doen als Bas bezig is ;)

Kijk, dat is handig om te weten.
Ik kom graag even langs voor een bakkie, je stond sowiezo al in de planning voor een bezoekje door mij.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden