Hobbelen

13 aug 2024 20:43 - 13 aug 2024 20:44 #1 door Ger Romijn
Hobbelen werd gestart door Ger Romijn
Hoi hoi,
Ik heb sinds kort een ATAS. Nu valt mij op dat bij 50-60km/h hij begint te hobbelen. Bij hogere snelheden geen last. Alsof je over een golvend wegdek rijd. Het lijkt in de voorkant te zitten, maar weet uit ervaring dat schijn soms bedriegd.

Andere ATAS rijders die hetzelfde ervaren of ervaren hebben?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2024 08:21 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelen
Het 'hobbelen' bij een dergelijke snelheid zal meestal uit de voorband komen.
Mogelijk dat deze net niet 100% correct in de velgrand zit.

Veelal zit er op de band nog een zichtbaar randje vlak bij de velg zelf. Als je die even goed na kijkt of deze overal even ver van de velg zit kun je inschatten of de band er goed op zit. Ik vermoed dat er een plek is waar deze een klein beetje dichter bij de velgrand zit. Daar zit dan dus het probleem.

Komt eigenlijk alleen maar voor bij de 21" wielen van 90/90-21 met binnenband (niet allen bij onze club motoren. Door de binnenband wordt de buitenband tijdens het oppompen al tegen de velgrand aan gedrukt waardoor hij niet meer lekker makkelijk op zijn plek kan schieten.

Je kunt nog proberen om door met bandendruk te spelen de band wel op zijn plek te krijgen, maar als dat niet lukt zal de band even een keer gedemonteerd en met veel (banden)vet opnieuw gemonteerd moeten worden om te proberen het eruit te krijgen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2024 08:24 - 15 aug 2024 08:25 #3 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Hobbelen
Ik ga het eens onderzoeken. In eerste instantie zie ik geen vreemde dingen, maar wie weet.

Maar het lijkt dus niet een product eigenschap van de AT?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2024 12:19 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelen
Ik zie trouwens net op de foto dat het lijkt alsof jij de nieuwe versie hebt met de tubeless velgen. Dan zal het probleem waarschijnlijk ook niet daarin zitten.

Wat wel een redelijk bekend issue is bij de crfs is het zogenaamde 'fork stiction'.
De voorvork keerringen blijven dan eigenlijk plakken. Durf even niet te zeggen welk effect dat heeft tijden het rijden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2024 16:06 #5 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Hobbelen
Klopt. De tubless versie met Metzeler Karoo Street. Zojuist gecheckt op hoogte verschil. Dat zal max 2 mm zijn. Verwacht niet dat dat het probleem is. Constateert ook geen cupping.

We zoeken verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2024 19:10 - 15 aug 2024 19:11 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Hobbelen

Ger Romijn schreef : Klopt. De tubless versie met Metzeler Karoo Street. Zojuist gecheckt op hoogte verschil. Dat zal max 2 mm zijn. Verwacht niet dat dat het probleem is. Constateert ook geen cupping.

We zoeken verder.


Je ziet toch een verschil ??? Dan is zelfs 1 mm al voldoende om het gedrag te verklaren.

Je woont helaas niet echt in de buurt, anders zou ik zeggen 'kom een keer langs'... Mag natuurlijk altijd wel hoor ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2024 08:47 #7 door RvdW
Beantwoord door RvdW in topic Hobbelen
Ik heb hetzelfde, ook zo rond die zelfde snelheid.
Banden slijten vreemd af, cuppen en een soort happen, ik werd er helemaal gek van.

Ik heb de banden laten wisselen en dit is een wereld van verschil, er is nog een kleine trilling te merkbaar te voelen.
Wel is er bij de wissel geconstateerd dat er een kleine slag in de velg zit, deze wil dan ook in het najaar laten richten met de hoop de kleine trilling er ook uit te krijgen.

"rij nooit harder dan je beschermengel"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2024 20:24 - 16 aug 2024 20:25 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Hobbelen

robgoesdakar schreef : Wat wel een redelijk bekend issue is bij de crfs is het zogenaamde 'fork stiction'.
De voorvork keerringen blijven dan eigenlijk plakken. Durf even niet te zeggen welk effect dat heeft tijden het rijden.


Met 'fork stiction' reageert de vork niet soepel op relatief kleine oneffenheden in het wegdek omdat de binnen poot blijft kleven op de oliekering van de buitenpoot.
Ik heb het zelf niet als hobbelen bij een bepaalde snelheid ervaren en maar ik rij niet zo vaak in de range van 50-60 km/h.

Ik adviseer iedere CRF rijder om de OEM voorvork keringen zo snel mogelijk te vervangen. 1e keus is wat mij betreft SKF green, 2e keus is een OEM keerring van Kawasaki.
Als je dan toch bezig bent, zet er dan direct 2 Hyperpro binnenveren in en en dan wordt je direct een stuk enthousiaster.
Bas van Wijk in Alphen a/d Rijn (Hyperpro service-center) heeft het in het seizoen erg druk maar als je met losse poten komt dan heeft hij meestal wel binnen enkele weken een gaatje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden