Valbeugels

12 jan 2025 15:50 #1 door Yor
Valbeugels werd gestart door Yor
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuwe aanwinst de ATAS van 2019 wil ik graag andere valbeugels. Ik ga ook weer met deze zwaardere off-road routes rijden in de Alpen en Pyreneeën. Ik vind de originele valbeugels niet sterk genoeg. Ik zit te lonken naar de bovenste, onderste en motorbeugels van Outback Mototek en zo’n zelfde set van Givi. Qua prijs liggen deze nogal uit elkaar. Wie kan mij zeggen hoe ver deze uit kwalitatief elkaar liggen ?

Ik hoor het graag.

Yor

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports '19 DCT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2025 17:15 - 12 jan 2025 17:25 #2 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Valbeugels
Als je voor het beste wilt gaan, dan de Outback Motortek nemen. Dit is niet met Givi of Hepco en Becker te vergelijken.

Op Youtube vind je een paar duidelijke test-videos van Outback Motortek.

Ga dan ook gelijk voor een degelijke set handkappen van Barkbusters, en de Doubletake Adventure Spiegels.

Bijlagen:

12 jan 2025 22:04 #3 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Valbeugels
@renATus,

Dank voor jou reactie. Dat de Givi niet de kwaliteit zijn van de Outback Mototek dat begrijp ik. Maar hoe verhoudt de prijs kwaliteit zich van de Givi beugels ? En die YouTube video’s had ik al gezien. Daar worden de beugels goed getest. Het doet bijna pijn het te zien. De Barkbusters handkappen vind ik ontzettend lelijk. Daar wil ik iets anders voor verzinnen.

13 jan 2025 14:14 - 13 jan 2025 14:50 #4 door renATus
Het buismateriaal van Givi is aanzienlijk dunner / lichter dan dat van Outback Motortek. Om maar niet te spreken over de kwaliteit van de lasnaden en bevestigingspunten.

Op mijn vorige motorfiets (Suzuki Vstrom 650) had ik Givi beugels gemonteerd. De motor is tijdens een vakantie omgevallen en de beugel had keurig de schade beperkt tot alleen wat krassen op de beugel en een kapotte spiegel. Bij thuiskomst zag ik aan de ‘schadekant’ dat de beugel beduidend dichter bij het kuipwerk stond. Met wat kracht kon ik de beugels eenvoudig terug buigen zodat de afstand aan beide zijden weer gelijk was.

Met de Outback Motortek beugels hoef ik dit niet te proberen.

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken maar een AT is bepaald niet de goedkoopste fiets, dus waarom bezuinigen op de valbeugels? Een ongelukje zit in een klein hoekje en schade aan de kunststof delen is kostbaar. Je zou de prijzen van de kuipdelen of een nieuw carterdeksel eens moeten zien?

De Barkbuster handkappen verdienen niet de schoonheidsprijs maar doen wel wat ze beloven. Ik heb gekozen voor zwarte kappen. Die vallen het minst op en met het kleine opzetstukje blijven mijn handen redelijk droog bij een regenbui.

Succes met de keuze en houdt ons op de hoogte wat het geworden is b

13 jan 2025 14:53 #5 door Yor
@renATus,

Weer dank voor je reactie.

Ik begrijp dat kwaliteit ergens vandaan komt. En ik weet ook hoe duur kuipdelen en een radiateur van een AT zijn.
Het verhaal van jouw DL650 zegt genoeg. Gelukkig geen kuipdelen beschadigd.
En met grote waarschijnlijkheid zal mijn AT niet alleen omvallen maar ook wel met de nodige snelheid op zijn kantje gaan. Al hoop ik dat niet natuurlijk.
En als het maar hard genoeg gaat zal geen enkele valbeugel soelaas bieden.
Ik ga eens kijken naar goede verkoopadressen voor de Outback Motortek valbeugels.

13 jan 2025 20:02 - 13 jan 2025 20:05 #6 door renATus
Volgens mij heeft Outback Motortek voor ieder land slechts 1 distributeur en ben bang dat je zoektocht beperkt wordt naar Bartang in Harskamp.

Ik heb zelf de beugels in Duitsland (vlakbij Frankfurt) gekocht en daar waren ze ca 10% voordeliger. Ik was daar in de buurt op vakantie.

Als je een kennis in Duitsland hebt wonen waar de beugels naartoe gestuurd kunnen worden dan is dat ook een optie. Anders zal je naar Harskamp moeten.

13 jan 2025 20:16 #7 door Yor
Ja, op Bartang was ik ook uitgekomen. Ook op de site van Outback Mototek internationaal en Europa. Maar daar heb ik de verzendkosten nog niet kunnen achterhalen. Ik heb inderdaad wel een paar Duitse vrienden. Maar als ik ze daar moet gaan halen of laten verzenden zal ik mijn voordeel kwijtraken.

19 jan 2025 15:16 #8 door renATus
Bartang staat ook op de Motorbeurs. Misschien is er wel een beurskorting :)

20 jan 2025 06:43 #9 door Yor
@reATus,

Ik ga zelf niet naar de Motorbeurs. Ik was vorig jaar weer sinds jaren weer eens geweest. En ik vond het enorm tegenvallen. Maar dat terzijde.
Mijn maat Emiel gaat wel. Hij gaat voor mij kijken of er een leuke beursaanbieding is voor deze valbeugels. Zo ja dan is dat mooi geregeld.

En daar heb je nu een goeie maat voor ! :)

20 jan 2025 12:41 #10 door Emiel1982
Beantwoord door Emiel1982 in topic Valbeugels
Eens kijken of ze een beetje open staan voor onderhandelen :P

20 jan 2025 14:01 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Valbeugels
Yor aan jou de keuze maar ik zou zelf absoluut niet voor Outback Mototek valbeugels gaan.
Ik heb daar eerder op dit forum melding van gemaakt nadat ik door een gerenomeerde framebouwer daarop was gewezen toen ik hem vertelde OM valbeugels te willen aanschaffen.
1. valbeugels moeten sterk zijn maar niet te sterk omdat ze ook een deel van een klap moeten kunnen absorberen omdat anders alles 1 op 1 wordt doorgegeven aan het motorblok c.q. het frame
2. de bevestiging aan de linker zijde (richting) aan het frame boven de voetsteun is constructief foutief en zelfs desastreus ingeval van een crash. De verticale framekoker is geconstrueerd voor verticale krachten op te vangen maar niet voor horizontale zoals je dat krijgt bij een crash.
Het OM filmpje ziet er op het eerste gezicht indrukwekkend uit maar stelt feitelijk niets voor omdat het de val protectie laat zien van een stilstaande motor en niet van een motor in motion zoals dat heet. Daar komen hele andere krachten bij vrij.

Het Givi en Hepco & Becker spul is niet slecht, persoonlijk geef ik de voorkeur aan SW-Motech.
Doe er mee wat je wilt maar framebouwer Nico Bakker uit Heerhugowaard is bepaald geen pannenkoek en was geen belanghebbende in mijn keuze voor valbeugels.

20 jan 2025 14:57 #12 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Valbeugels
Framebouwer Nico Bakker?? Die moet dan toch inmiddels ook al 341 jaar oud zijn??? Heb ooit een suus racer gereden met een frame van hem, wauw, just wauw....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

20 jan 2025 15:18 - 20 jan 2025 15:19 #13 door V-Twin
Nico zit inderdaad niet meer in de productie maar de derde generatie loopt inmiddels ook al mee.
Wist je overigens dat zij ook veel ontwikkelingswerk hebben gedaan voor BMW?
Telelever maar ook het verbeteren van de stijfheid van de GS1250/Adventure? Die eerste exemplaren gingen al totall los op het balhoofd als je tegen een stoeprand was gereden. Ik weet niet of je oud clublid Henk Oskam nog wel eens spreekt maar die was ongewild ervaringsdeskundige.

20 jan 2025 17:26 #14 door Yor
Beste V-Twin,

Hartelijk dank voor jou reactie. Ik ben bewust dat er een goede balans moet zijn tussen te slap en een te stijf ontwerp. En op het Internationale AT forum zijn de OM valbeugels ook ter sprake gekomen betreffende de plek en manier van bevestigen aan het frame. Kijk, als je hard genoeg valt gaat alles stuk. En als de motor maar ongelukkig genoeg valt ook. Er zijn ook erg goede ervaringen met de OM valbeugels die na een flinke val alles netjes heel gehouden hadden. Ik trek de kennis van een gerenommeerd framebouwer als Bakker niet in twijfel. Maar de ervaringen van hardcore off-road rijders ook niet. Ik heb ook gekregen naar de valbeugels van SW-Motech. Maar zij leveren geen valbeugels voor het motorblok. En die vind ik toch ook wel heel belangrijk. Maar ik zal nog eens naar het een en ander googelen.

20 jan 2025 20:27 - 20 jan 2025 20:27 #15 door V-Twin

Yor schreef : Beste V-Twin,

...... Ik heb ook gekregen naar de valbeugels van SW-Motech. Maar zij leveren geen valbeugels voor het motorblok. En die vind ik toch ook wel heel belangrijk. Maar ik zal nog eens naar het een en ander googelen.

Bij de SW Motech beugels adviseer ik je ook de SW Motech jellypan te nemen. Die combinatie werkt goed. Eventueel via Ali nog kunststof deksels bestellen die je over het koppelingshuis en de dynamo monteer tegen eventuele krassen.
De beugels van Hepco beschermen de motor wel.

20 jan 2025 21:26 #16 door Yor
H&B hebben inderdaad beugels voor het beschermen van het blok. Maar geen valbeugels voor het beschermen van de kuip. Alleen een verstevigings beugel om de originele Honda valbeugel. En de originele valbeugel is juist van peperkoek.

21 jan 2025 06:34 #17 door Yor
@V-Twin, ik heb even snel bij Ali gekeken. Ik vond inderdaad kunststof deksels voor de koppeling en dynamo deksels te beschermen. Maar voor een 1100 niet voor een 1000.

21 jan 2025 10:18 - 21 jan 2025 10:26 #18 door renATus
Ik heb in dit topic Rugged Roads als merknaam nog niet voorbij zien komen. Zij bieden ook hoge en lage valbeugels aan. Wellicht iets om te checken.

Bijlagen:

21 jan 2025 10:25 #19 door Yor
renATus,

Rugged Roads is een leverancier met mooie spullen. Maar deze voeren Touratech en Hepco & Becker valbeugels voor de ATAS.

21 jan 2025 10:30 - 21 jan 2025 10:33 #20 door renATus
Het zou kunnen dat ze geen eigen beugels hebben voor de ATAS.

Voor het plaatsen van Outback Motortek beugels, had ik de lage beugels van Rugged Road icm de OEM accessoires beugel op mijn AT.

Na een schuivertje heb ik deze vervangen voor de Outback Motortek beugels.
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden