Throttle Response DCT

21 mei 2025 09:05 #1 door Ger Romijn
Throttle Response DCT werd gestart door Ger Romijn
Hallo luitjes,

Ik heb een ATAS DCT 2020 waar ik erg blij mee ben.
Op dit moment volg ik een P4A-training bij Alex van de Broek.
En omdat Alex in de trail wereld is opgegroeid zit er veel technisch werk in.
Erg leuk en zeker een aanrader.

Maar die verdomde ATAS heeft met langzaam rijden zo'n akelige Throttle response.
Hierdoor is het lastig om erg technisch te rijden. Geen of te veel gas is vaak het gevolg.

Ik heb het AT-forum al afgezocht, maar kon toch niet lekker vinden hoe dit te verbeteren.
Ik weet inmiddels wel dat het niet eenvoudig is, maar alle verbetering is gewenst.
Zo zie ik dat in "Gravel"mode het vermogen wat fijner komt en dat kan dus een oplossing zijn (nog niet getest).

Wie kan mij uit ervaring tips geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2025 12:32 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Throttle Response DCT
Je kunt altijd even volgende 'procedure' proberen om te kijken of het verbeterd.

- contact aan, en nog voor de opstart procedure is afgelopen weer uit
- contact weer aan
- 3x gas van dicht naar vol open
- contact uit

en dan eens kijken of het verbeterd is..

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2025 10:11 #3 door Ger Romijn
Beantwoord door Ger Romijn in topic Throttle Response DCT
Helaas Rob, dat heeft geen merkbare invloed gehad.

Maar ik heb wel verbetering gevonden.
Ik het de modus van "offroad" naar "gravel" gezet. En ben van SII naar SI gegaan. Daarbij ben ik ook manueel gaan schakelen.

De verschillen tussen offroad en gravel moet ik nog even analyseren. Er zit in iedergeval verschil in de P instellingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2025 07:11 #4 door Yor
Beantwoord door Yor in topic Throttle Response DCT
Beste Ger,

Zelf heb ik een 2019 ATAS DCT waar ik veel off-road mee rijd. En met langzaam en technisch rijden heb ik geen probleem. Ik rijd dan zelf in S1/, EB2, ABS uit en G-modus aan. Een tip is om met een slepende achterrem te rijden als het echt heel langzaam moet. En ja, een fluwelen handje is een vereiste. Maar dat is met elke "moderne injectie" motorfiets bij dit soort verrichtingen. Zorg er ook voor dat je ketting goed op spanning is. Dat scheelt ook enorm veel. Een DCT reset doe ik eigenlijk nooit.
Misschien zou jij voor jezelf een USER mode kunnen aanmaken. Eentje voor het snelle off-road werk en eentje voor het langzame technische. Dan heb je altijd het juiste voorhanden.

Honda VFR1200X Crosstourer ‘13
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure sports '19

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden