motor valt uit

12 juni 2025 12:37 #1 door RvdW
motor valt uit werd gestart door RvdW
Tijdens mijn vakantie in Frankrijk is mijn CRF1100 spontaan een keer uitgevallen op een voor mij onverklaarbare manier.

Tijdens een rit in de bergen begint het weer een beetje om te slaan van mooi zonnig weer naar wat druilerig vochtig tot regenachtig weer, geen grote hoeveelheden regenwater.
Op dat moment rijden wij berg af, veel remmen op de motor en de remmen zelf uiteraard, geen hoge toerentallen.
Van de berg af rijden op vlakke weg en begint de motor spontaan heel raar en onregelmatig te lopen, heb geen vermogen meer en slaat op een gegeven moment ook af, gelukkig kon ik door rollen naar een vluchthaven langs de weg die daar toevallig aanwezig was.
Wat mij opviel toen de motor onregelmatig begon te lopen dat er een lampje rechts boven in het display een soort rondje met een T er in (zie foto) brandde.
Heb even gewacht en de motor opnieuw gestart, motor starte gewoon en kon ook "gewoon" gas geven, alleen brand nu het motormanagement lampje.
Ben doorgereden naar hotel zonder problemen eigenlijk, volgende dag weer verder gereden en halverwege de dag bij een tankstop is spontaan ook het motormanagement lampje uit gegaan en heb de verdere vakantie geen enkel probleem meer gehad of kunnen ontdekken.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of iemand dit ook al eens aan de hand heeft gehad of die mij mogelijk zou kunnen zeggen wat er gebeurd of aan de hand zou kunnen zijn.

"rij nooit harder dan je beschermengel"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2025 08:39 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic motor valt uit
Als die oranje T gaat branden is je tractioncontrole aan het werk, dat voelt als onregelmatig lopen en zou goed kunnen in een natte afdaling. Maar dat je motormanagement lampje ook blijft branden is beetje apart. Als je weer thuis bent zou ik hem uit laten lezen, echte storingen blijven er wel in staan.

Transalp RD16 2024

13 juni 2025 09:09 - 13 juni 2025 09:18 #3 door RvdW
Beantwoord door RvdW in topic motor valt uit
Het begon dus na de "natte afdaling" toen ik inmiddels weer op vlakke ondergrond reed.

Het motormanagement lampje is de volgende dag uitgegaan en is daarna niet meer gaan branden, is uit zijn eigen uitgegaan dus.
De verdere reis (6 dagen) heb ik nergens last meer van gehad.

13 juni 2025 12:03 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic motor valt uit
Motor Management lampjes... ik zie ze vaker hier voorbij komen.

Ze gaan dus branden als de computer een probleem denkt te zien. Afhankelijk van het probleem zal het lampje uit gaan als het probleem opgelost is, of als het probleem na 3 heat cycles (3 ritjes dus) ook niet meer is opgetreden.

Het kan zijn dat de code nog geregistreerd staat als 'eerdere problemen'.

Als het nu uit is, is er dus niets meer aan de hand.

Mogelijk heb je bv. vervuiling bij de sensoren gehad waardoor de traction control in de war raakte (en dus in greep). Als je dan dus ook nog eens probeert verder door te rijden, en mogelijk ook met extra gas etc tempo probeerde te houden, dan zou het kunnen dat de computer toch wel even in de war raakte en uiteindelijk een grotere storing meldt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

16 juni 2025 10:54 #5 door RvdW
Beantwoord door RvdW in topic motor valt uit
Gister toch maar even een stukje (300km) gereden om te kijklen of er nog een storing in komt.
Geen enkele storing meer te bekennen en ook geen nieuwe storing(en) gekomen, reed verder als beste.

Ik denk nu dus ook dat er mogelijk een soort van vervuiling op een sensor is geweest, mogelijk maar even naar laten kijken met service.

30 juni 2025 17:44 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic motor valt uit

xrvtuur schreef : Als die oranje T gaat branden is je tractioncontrole aan het werk, dat voelt als onregelmatig lopen en zou goed kunnen in een natte afdaling. Maar dat je motormanagement lampje ook blijft branden is beetje apart. Als je weer thuis bent zou ik hem uit laten lezen, echte storingen blijven er wel in staan.

Bij een CRF1100 kan je via de MID de opgeslagen foutcodes zelf lezen en eventueel wissen.
Succes!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden