Handvatverwaring CRF1000, ervaringen

12 feb 2017 09:27 #1 door Ernst
Handvatverwaring CRF1000, ervaringen werd gestart door Ernst
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik de orginele handvatverwarming gemonteerd van honda. Ondanks de belachelijk hoge prijs toch maar gedaan, omdat ik het wel mooi vindt en je ook in je diplay de instelling ziet. Maar helaas het werkt niet naar behoren. Bij temperaturen rond het vriespunt worden ze nauwelijks warm.  :( In je handschoen in elk geval niet waarneembaar. Na een klacht bij de dealer is het regelaar vervangen. Dit heeft nauwelijks geholpen. De afkoeling door het aluminium stuur is te groot waardoor de handvatverwarming het niet trekt. Bij een meting in de werkplaats waarbij hij stationair draait en komt hij wel tot bijna 60 graden.
Nu wil de dealer eventueel ze wel vervangen door Oxford headgrips. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2017 09:48 #2 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Yup. Wereldwijd hetzelfde verhaal, en Honda vind het goed zo. Dus dat aanbod van de dealer zou ik meteen doen.
Laat de dealer de oxford wel direct aansluiten op de accu, op de originele kabelboom worden ze niet warm genoeg (eigen ervaring)

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2017 09:57 #3 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Zal je dan wel dit type moet nemen? Oxford Heated Grips Premium Adventure?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2017 10:08 #4 door Moupie
Beantwoord door Moupie in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Die heb ik erop zitten en worden goed warm

V-Strom650 -> Varadero -> R1200GS -> F800GS (+DRZ400S)-> XT660Z (+450EXC)-> CRF1000L DCT + Montana 650 + Zumo 390

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2017 11:10 #5 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Hier bij mijn dealer waren er 2 twins met handvatverwarming verkocht en allebei een terugroepaktie gekregen paar weken geleden waarna de handvatten het wel goed deden. Ikzelf speelde met het idee om de oxfords te nemen maar mijn dealer had nog een set Honda handvatten van het oude model liggen, met een aparte controller dus zie je het niet in je dashboard. Voor dat prijsverschil kan ik daar wel mee leven  8) ;). Die kon ik krijgen voor de prijs van een setje oxfords dus dat gedaan en die zijn super. Als het echt koud is blijft de bovenkant van je hand natuurlijk wel koud maar het is een stuk beter als zonder hvv.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2017 11:19 #6 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Wat bedoel je precies met "het oude model" JP?
Handvatten die je als optie kon krijgen op het vorige model AT?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2017 11:42 - 12 feb 2017 12:03 #7 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Ja, handvatten met een losse controller die je op je stuur plaatst. Origineel Honda, had de dealer nog op de plank liggen. Waren geschikt voor de crosstourer en de NC`s.

Deze controller dus:


CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2017 15:41 #8 door Ernst
Beantwoord door Ernst in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Bedankt mensen voor het commentaar en de tips. Inderdaad via andere ook gezien dat er problemen waren. Als de Oxfords de hoge warmtegeleiding wel aan kunnen, dan lijkt mij dat de beste optie. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2017 16:39 #9 door roko68
Beantwoord door roko68 in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Ik zou niet voor de Oxford Hot Grips Premium Adventure uitvoering (OF690) kiezen. Deze zijn 132mm lang en zijn zelfs na het op maat snijden (122mm) iets te groot, persoonlijk heb ik daarom gekozen voor de Touring uitvoering (l=120mm/OF691) en deze passen zonder op maat te snijden perfect.

TA 650 RD11A - 2005 / CRF 1000 L - SD04 Africa Twin - 2016

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2017 19:26 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen

Ik zou niet voor de Oxford Hot Grips Premium Adventure uitvoering (OF690) kiezen. Deze zijn 132mm lang en zijn zelfs na het op maat snijden (122mm) iets te groot, persoonlijk heb ik daarom gekozen voor de Touring uitvoering (l=120mm/OF691) en deze passen zonder op maat te snijden perfect.


Maar dat werkt dan alleen bij kleine handen, voor mij zijn 120mm handvatten te klein.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2017 20:06 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Sinds zaterdag heb ik ook de originele handvatverwarming op de Twin. Ze doen het prima.
Let op is natuurlijk wel dat als je hele dikke winterhandschoenen hebt dan houden die natuurloijk niet alleen de koude buiten maar ook de warmte. Heb je ahndvatverwarmijn dan moet je niet al te dikke handschoenen gebruiken om er baat van te hebben.

Bovendien GoreTex layer kan slecht tegen hoge temperaturen. Het schijnt dat de 'schubben' voor de ventilatie kunnen gaan versmelten als de temp te hoog op loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2017 21:43 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Het inschakelen van de originele handvatverwarming verloopt bij mij een beetje als een fruitautomaat.
De ene keer start de verwarming op 1, soms op 2 maar regelmatig ook op 5.
Iemand soortgelijke ervaringen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2017 22:40 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen

Even een vraag tussendoor, voor ik hierop inhaak,

Hoe zijn jullie ervaringen met handvatverwarming tijdens langere ritten (zeg 2-3 uur) bij temperaturen vanaf zeg -3 en lager..?


Lekkere warme pootjes nog of moet je ergens mee gaan upscalen..? ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 09:43 #14 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Mijn ervaring met handvatverwarming in het algemeen met de door jou genoemde temperaturen is dat handvatverwarming zeker niet genoeg is. De buitenkant van de handen wordt koud.
Dus verwarmde handschoenen of moffen eventueel gecombineerd met goede winterhandschoenen moet je dan zeker hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 10:19 #15 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Mijn ervaring is dat bij dergelijke temperaturen een verwarmd vest (bv. van Gerbing) veel beter werkt dan handvatverwarming of verwarmde handschoenen.

Je krijgt koude handen en voeten omdat je lichaam de bloedtoevoer vertraagt naar armen en benen vertraagt als je het koud krijgt om zo de romp en het hoofd zo lang mogelijk warm te houden, want die zijn het meest cruciaal om in leven te blijven.

Een verwarmd vest zorgt voor een warme romp en daardoor blijft het bloed naar je handen en voeten goed lopen en blijven die ook warm.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 18:24 #16 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen

Mijn ervaring is dat bij dergelijke temperaturen een verwarmd vest (bv. van Gerbing) veel beter werkt dan handvatverwarming of verwarmde handschoenen. Je krijgt koude handen en voeten omdat je lichaam de bloedtoevoer vertraagt naar armen en benen vertraagt als je het koud krijgt om zo de romp en het hoofd zo lang mogelijk warm te houden, want die zijn het meest cruciaal om in leven te blijven. Een verwarmd vest zorgt voor een warme romp en daardoor blijft het bloed naar je handen en voeten goed lopen en blijven die ook warm.


In de basis is dit geheel correct maar je zult hoe dan ook iets rondom de handen moeten doen omdat het nu lijkt dat als de romp maar warm blijft je geen koude handen krijgt en dat klopt helaas niet.
Goede handkappen die de wind over je handen ipv er op laat lopen zijn van belang. De standaard CRF kappen zijn daarvoor te klein.
Goede winterhandschoenen zijn zeker aan te raden maar die hoeven niet persé elektrisch verwarmd te zijn, als je een warm vest hebt zoals Arendsoog bepleit. Ik gebruik zelf 3 vinger handschoenen en dat bevalt goed. Wanten zijn wat grofstoffelijk maar soms ook erg handig als je een lange afstand over de snelweg wilt afleggen.

En nee handvat verwarming is niet voldoende onder de omstandigheden zoals door Brombeer gesteld en zeker niet in combinatie met hele goede isolerende handschoenen. Ze isoleren namelijk niet voor niets zo goed, zowel tegen warmte als tegen de kou  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 21:06 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen

Ok dank u jongens.

Mijn idee en ervaring is precies zoals canis, Arendsoog en V-twin hierboven schetsen. Tot een paar jaar gelee reed ik dat soort afstanden zomer/winter woon-werk en het was altijd een heel gevecht.

Ik heb nooit verwarmde handvatten gehad, wel dikke gewone winterhandschoenen en verwarmde handschoenen en sokken voor als het ging vriezen. Maar, dat met die handschoenen was onder de min -3 / -5 ook niet meer voldoende. In het begin deed ik er regenwantjes overheen doen om de direkte wind eruit te houden, dat hielp erg goed. Ik heb ook van die enorme stuurmoffen gehad, en dat werkt ook erg goed: de direkte wind eruit houden en redelijk wat -min of meer- stilstaande lucht ertussen.

Ik denk dat een combo van handvatten-moffen of moffen-handschoenen goed werkt.


Het was maar een overpeinzing, omdat ik gaandeweg ook steeds met combo's experimenteerde omdat één specifiek item op gegeven moment niet meer voldoende is bij vorst.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 21:15 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
Eens Brom, maar ik durfde al niet meer over moffen te beginnen om te voorkomen dat ik voor bejaarde uitgemaakt zou gaan worden  ;D
Wat ik trouwens ook gebruik zijn dunne marino wollen onderhandschoenen. Kunstzijde voldoet ook prima trouwens en zijn goedkoper. Je hebt al goede sets voor onder de €20 bij Louis / Motoport etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 22:18 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen

Eens Brom, maar ik durfde al niet meer over moffen te beginnen om te voorkomen dat ik voor bejaarde uitgemaakt zou gaan worden  ;D


Wat ik heb moeten doen om brood op de plank te krijgen is natuurlijk wat extreem, maar als je vaak genoeg kou hebt geleden -pijn in tenen en vingers alsof er met een hamer op geslagen is- dan interesseert het je weinig meer wat een ander ervan vind.

Wat ik trouwens ook gebruik zijn dunne marino wollen onderhandschoenen. Kunstzijde voldoet ook prima trouwens en zijn goedkoper. Je hebt al goede sets voor onder de €20 bij Louis / Motoport etc.


Ja je moet iedere graad in je lijf houden, ook bij korte ritten. Als je afkoelt kan het lang duren voor je je daarna weer comfy warm voelt. Het is inderdaad zo dat de kern reageert op afkoeling, dus als je bast koud wordt (omdat warmte wordt onttrokken aan je extremiteiten (handjes-voetjes) dan gaat de bloedtoevoer op slot. Je kunt de boel foppen door handen EN voeten beter te isoleren zodat dat signaal niet aankomt. Maar, als je je te dun kleedt en je bast koelt daardoor af, gaat óók de bloedtoevoer op slot. Daarnaast is afkoeling gevaarlijk omdat je denkpatronen stroperig worden en je asessment en reactievermogen onderuit gaan.

Je moet het beide doen.


Uiteindelijk zijn het keuzes, in financieel maar ook praktisch opzicht. Handschoenen, vesten of sokken en thermostaten zijn pricy en je hebt gedoe met kabeltjes. Maar, goede handvatten zijn dat ook. Of een duurder, maar beter isolerend pak. En dat dan naast je gewone, meer zomerpak. Winterrijden is ronduit duur, als je het enigzins comfortabel dus veilig wilt kunnen doen.


Kou lijden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2017 22:47 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
In een andere topic hadden we al besloten dat pekel erg slecht is voor de alp, kou gaat meestal gepaard met pekel, dus die Toyota Starlet van 400 euro bespaard je niet alleen je motor maar ook dure verwarmde kleding.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden