Eigenaardigheden onderhoud CRF1000

01 juli 2017 23:31 - 04 jan 2018 12:42 #1 door Hotel 317
Eigenaardigheden onderhoud CRF1000 werd gestart door Hotel 317
EDIT:  Niet bedoelt om de CRF1000 de grond in te stampen, maar om wat voorkennis te krijgen m.b.t. onderhoud.

Ik kwam vandaag bij het oriënteren achter een minpuntje van de CRF1000: Hij heeft geen lampen. Ook de basisversie niet. Als je (LED) koplamp er mee nokt dan moet je naar de Honda dealer voor "service", en als het probleem daadwerkelijk in de lamp zit dan is er maar 1 oplossing: Geheel vervangen.

Heeft dat ding nog meer verassingen qua onderhoud?

- In de handleiding staat dat de voorremklauwen op 45 nm worden vastgezet, en dat je nieuwe bouten moet gebruiken.  Zijn de kosten niet, maar wel opvallend.
- De gaspositiesensor is niet los te bestellen. De gehele gasklepbehuizing zal moeten worden uitgewisseld.


Probleempjes/ kinderziektes:

De spaken van de 2016-2017 modellen zijn (waren) vatbaar voor roest. Vamaf 2018 worden RVS spaken toegepast.

de binnenkant van de voorvork lijkt zijn anodisatielaag wat snel te verliezen. Dit leid tot een plakkerige vork.
Bron
Honda houd garantie af.

De beugel die ideaal geplaatst is voor een GPS, lijkt snel te scheuren als deze daar voor wordt gebruikt.
Honda houdt garantie af, maar er zijn extra beugels in de handel verkrijgbaar die het geheel versterken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 08:54 - 02 juli 2017 08:57 #2 door RENO
Beantwoord door RENO in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
zucht .... ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 09:30 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Nadelen? Ehhhhm, ik probeer me wat te bedenken.... (heb zélf geen ervaring er mee)

Ik denk dat je bést wel wat last hebt van bewonderende blikken, íedereen wil natuurlijk weer effe een praatje met je maken  :-\ wie weet zelfs wel wat afgunst....
Oh ja, en dat 1e krasje doet weer pijn!

Allemaal zaken waar je met zo'n oud hok hélemaal geen last van hebt  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 09:57 #4 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Ervan uitgaand dat die LED koplamp überhaupt stuk gaat.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 10:34 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Bij deze is elke CRF eigenaar verplicht om het stukgaan van zijn/haar koplamp hier te melden.

Dan kunnen de arme stakkers zonder crf daar om lachen terwijl we een peertje wisselen met een volledige gereedschapskit en naar onze niet roestende spaken kijken.

En dan verzuchten we zoals vroeger worden ze niet meer gemaakt  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 11:49 #6 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Er zijn al behoorlijk wat mensen met heel veel kilometers op de crf, en zover ik weet is dat lampje nog niet stuk gegaan.

Dus dat kan best nog wel even duren pim :p

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 12:15 - 02 juli 2017 14:44 #7 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Ik doe het onderhoud van mijn Transalp zelf, I know my way around ... Met al die nieuwe technologie aan boord van de nieuwe Africa Twin, ben ik niet zeker. Nieuwe machine, dus duur.  :-X Oja, mijn velgen en spaken zien er nog perfect uit.  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 12:27 - 02 juli 2017 12:29 #8 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Nu ik het teruglees staat het er misschien wat bot. Maar desalnettemin: wauw jongens, wauw, wat een domme reacties.

Het is helemaal geen afgunst, maar oriëntatie. Het komt gewoon voor dat fabrikanten hun spul niet goed uitdenken, en eigenaren daar de klos van worden.

BMW koppeling kaduuk?  halve fiets slopen.
VFR400 uitlaat stuk? blok uitbouwen.
VFR800 VTEC klepspeling controleren?  c.a. zes uur (!) werk. VTEC kleppen stellen? €36 per plaatje.
CRF1000 lamp stuk, 's nachts op een onverlichte snelweg? Motor afslepen en een nieuwe unit aftikken.
XRV750 probleem met je versnellingsbak?  alles uit elkaar.

Ik wil deze dingen graag weten voordat ik een fiets aftik. Dus als we klaar zijn met zoutig doen, nu even serieus reageren, dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 13:05 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Best serieus eigenlijk, ding heeft wat kinderziektes (gehad? ???) maar de vraag is dus wat is de levensduur van die lamp.

Want er bestaat geen motor/auto waarbij alle techniek logisch in elkaar steekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 13:17 - 02 juli 2017 13:21 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Een H4 lampje op de Twin moet je ongeveer om de 15.000 km vervangen LED zou veel langer meegaan. Ik kan er op voorhand nog geen buikpijn van krijgen.
Overigens de NIET ABS versie heeft gewoon lampjes in de knipperlichten!  >:D

Dat je de bouten van de remklauwen moet vervangen, kijk ik niet van op, als je het werkplaatshandboek van een XRV goed leest moet je de wielmoer en de moeren van het kettingtandwiel ook vervangen na demontage. Wie doet dat? Nog zo één bij demontage van de remklauwen van een XRV moet je de glijpennen invetten met wel heel bijzonder vet.

Een wel serieus aandachtspunt is de uitlaatpakking aan de cilinder zijde. Als je valbeugels gaat monteren van bijv. H&B dan moet de uitlaat even los. Vervang dan direct de pakkingen. Inmiddels is de ervaring bij meerderen dat die na 1.000 km als nog gaat lekken als je  de bestaande pakkingring, ondanks dat die er nog goed uitziet, hergebruikt.

Ik kijk van dergelijke zaken niet op iedere motor heeft zo z'n dingetjes en bij een Honda valt het allemaal relatief nog mee als je dat vergelijkt met een Ducatie, KTM of BMW. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 13:40 #11 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Voor de zekerheid dan toch maar extra bijverlichting op plaatsen... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 14:41 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000

Nu ik het teruglees staat..(..).. Maar desalnettemin: wauw jongens, wauw, wat een domme reacties.


Stel jezelf dan ook niet van die domme vragen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 17:55 #13 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Ramklauwen zitten rekbouten in. Volgens mij moet je die vervangen bij de meeste motoren?
Echter voor een voorwiel demontage kan je de remklauwen gewoon laten zitten, want daar is over nagedacht.


Maar wat die LED lamp betreft, "stel je voor dat die snachts stuk gaat" Afgezien van de kans dat dat ding de leeftijd van de motor overleeft, hoe vaak rij je eigenlijk snachts? Bovendien heb je ook nog groot licht en branden de richtingaanwijzers continu.

Alles gaat over naar LED, dat hou je toch niet tegen.


Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 18:05 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000

...
k wil deze dingen graag weten voordat ik een fiets aftik
..


Dat zul je nooit weten volgen mij. Want sommige dingen worden opgelost bij een nieuwe model waar andere problemen plotseling weer ontstaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 19:30 #15 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000


XRV750 probleem met je versnellingsbak?  alles uit elkaar.

Dat geld voor bijna alle motorfietsen.

Ik denk dat de koplamp uit meerdere led's bestaat en dat je dus niet zomaar zonder licht komt te staan. Bovendien gaat een led niet zo snel stuk. Kijk je heel ver vooruit zal het wel een dingetje worden, huidige motoren zullen misschien voordat het oldtimers zijn al niet meer op te lappen zijn.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 20:11 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000

Ramklauwen zitten rekbouten in

Alles gaat over naar LED, dat hou je toch niet tegen.


even reageren ;D

2 onwaarheden,

Als het rekbouten waren zou het werkplaats handboek moeten spreken over het eerste aan haal koppel(voorspanning) en vervolgens over een hoek verdraaiing en de opgegeven  vast zet waarde is daar veeeel te weinig voor  (je gaat de schroefdraad eruit trekken alvorens je maar enige rek in die bout hebt verkregen.
waarom nieuw.. simpel  zekerheid

Led verlichting is tevens een tussenstap net zoals we dat van Xenon ook hadden/hebben
de toekomst wordt laser gestuurde verlichting (op dit moment ook  al aanwezig in exclusieve  voertuigen
en dat geeft pas een bak licht (> 500 meter zicht voor je wielen)

Je zorgen makenover iets wat uitvalt gaat verdwijnen.
De techniek is inmiddels zo  ver dat we binnen afzienbare tijd preventief gewaarschuwd gaan worden wanneer er  iets dreigt uit te vallen en we dus preventief langs de garage kunnen gaan of dat we zelfs automatisch een afspraak  maken .
bedenk dat er een tijd aan gaat komen dat we mobiliteit kopen en geen voertuig meer .
Ons belangrijkste privé bezit  wordt de smart phone
we kunnen we al veel mee maar  dat wordt nog veeeeeeeelllll meer

Het is meer waarschijnlijk dat motorrijden (zelf besturen) snel verleden tijd gaat worden
we hebben nu al  de tijd om er aan te wennen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 20:14 #17 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Brrr, wat een enge toekomst, Waffie.  :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 20:24 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000

Ja Waffie. Zwartkijker!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 21:50 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000
Hij is terug!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2017 22:47 #20 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Eigenaardigheden onderhoud CRF1000

hoe vaak rij je eigenlijk snachts?


Deze zie je regelmatig langskomen.
Heel vaak dus.
's morgens wanneer ik naar m'n werk rij en 's avonds wanneer ik van mijn werk kom en ook tussendoor in de winter.
En ook gewoon in mijn vrije tijd.
Het is niet omdat het donker is dat ik dan maar met de auto moet rijden i.p.v. met de motor.
Ik rij zoveel mogelijk met de motor i.p.v. met de auto, omdat ik het plezant vind, en omdat je vlotter door het verkeer komt, en dan kom je dikwijls in het donker te rijden.
En dan nog, het licht dient niet alleen om te zien maar ook om gezien te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden