nieuwe AT beter?

10 juli 2017 07:48 #1 door woutermtb
nieuwe AT beter? werd gestart door woutermtb
Hallo,

Een "gevaarlijke" vraag: is de nieuwe AT beter op alle vlakken dan de oude, of zijn er ook al tekortkoming opgevallen. En ja, ik besef dat de lange termijn betrouwbaarheid nog niet beoordeeld kan worden...
(ik heb een AT  van 97, ben van alles tevreden, behalve de kracht vanaf 80km-u ....., is dat een reden voor de nieuwe?? )

Bedankt,

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2017 15:11 - 10 juli 2017 15:17 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic nieuwe AT beter?
De AT is beter op ongelovelijk veel punten, maar niet op alle punten.

ABS,tractiecontrole, DCT (en dat rijd toch best lekker!), Vijfendertig PK erbij, de instelbare voorvork is "terug", radiale remmerij en een dikke USD voorvork. hij heeft een normale aanduiding voor de resterende benzine (was bij de RD07 niet, die kreeg gezeik met de brandstofpomp). Zuiniger, zadelhoogte instelbaar, geluid is beter "ontwikkeld" dan de oude.

Nadelen? Ik kan er een paar opnoemen.
-Boordgereedschap is karig, kun je zelf uitbreiden.
-verlichting is niet servicable: kapotte lamp is in ieder geval een flinke kostenpost (€600 materiaal in geval van de koplamp).Koplamp kun je redundant uitvoeren om panne uit te sluiten. Misschien komt er ooit een H4 ombouw?
Helmhouder is erg basic. Hoe vaak gebruiken we die?

En nog een aantal dingen die ik niet weet. Vooralsnog kan ik geen goede reden geven om hem te laten staan. Zeker gezien de enorme schoenen die Honda moest vullen is de nieuwe twin erg compleet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2017 16:04 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic nieuwe AT beter?
Die USD voorvork is eigenlijk een nadeel voor een echte adventure bike,  als de kering lekt raakt loopt je olie er zo uit. Bij een normale vork kun je dan nog een tijd doorrijden.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2017 17:37 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic nieuwe AT beter?
Dat kun je ervaren als een nadeel, ja. Ook het schroom zo open en bloot wordt ik wat nerveus van. Maar balgen anno 2017 is gewoon not-done. Net als tuimelaars. het is ook makkelijker om op deze manier vuil en water te lozen, dat wordt er immers veel makkelijker afgeschoven. Ik kon de keerringen van mn VFR na twee jaartjes weer schoon maken omdat er vuil in zat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2017 18:17 #5 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic nieuwe AT beter?
Hmm, ik ga toch mijn oude bike nog weer volledig in orde zetten en nog wat afwachten...
Tja, power, die mis ik, maar aan de andere kant na een vacuum benzinepomp eigenlijk nooit iets fout gehad en mits het doen van eens een topbuurt, (misschien) toch maar verder kachelen.
Aan de andere kant, de oude AT levert nog wat centen op in verkoop en de opleg naar een verse okkazie 1j oude AT is ook te overleven...

Aaha, keuzes...

Bedankt,
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2017 19:18 #6 door RENO
Beantwoord door RENO in topic nieuwe AT beter?
en een pk of 20 erbij zou 'm niet onaardiger maken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 06:24 #7 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic nieuwe AT beter?
Hm, het was toch al een gevaarlijke vraag ;), dus hop, nog eentje...
Gisteren had ik de kans om op de 990adventure van een vriend te springen en dat was me wel een ervaring!
Nu dus mijn volgende vraag: kan iemand de ervaring vergelijken tsn 990 (950) adventure en nieuwe AT??

Mijn ervaring met de 990: de kracht was enorm, en ook al had ik veel gehoord over weinig koppel laag, ja, misschien tov het koppel hoog, maar tov mijn oude AT vond ik het koppel laag voldoende! Langere fiets, minder makkelijk heen en weer te gooien, maar dan wel weer stabieler. Rechtstaand meer boven voorwiel, wat ik aangenamer vind off road. Hogere zit, goede bescherming. Warm, het is hier boven de 30gr en de KTM stond al direct te blazen, de mijne niets...

Tot zover de korte indrukken, maar ... het is een ktm....

Okkazie ktm 10j oud 6000-7000e, okkazie AT 1 j oud 10000e, misschien geen eerlijke vergelijking?

Graag jullie opinies

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 07:41 #8 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic nieuwe AT beter?
Ja, de nieuwe AT is stukken beter dan de oude. Dat is ook niet zo gek, er zit ruim 20jaar tussen.

Ga er gewoon 1 een dagje huren, dat is de beste tip die ik je kan geven. (zorg dat het een mooie zonnige dag is als de huurfiets op originele banden staat)

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 07:54 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic nieuwe AT beter?
Zorg bij aanschaf van een KTM, zeker de versie waar je nu naar kijkt voor een goed gevuld spaarvarken, zal je hard nodig hebben.
Als je naar het prijsverschil kijkt geef je denk ik al zelf antwoord op je eigen vraag.

Een oud en wijs gezegde is:
De aanschaf is één maar het rijdend houden is twee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2017 20:35 #10 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic nieuwe AT beter?
ok, duidelijk :)

Dus: verder genieten op mijn oude fiets, nieuwe testen en dromen + sparen :)

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2017 21:14 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic nieuwe AT beter?

ok, duidelijk :)

Dus: verder genieten op mijn oude fiets, nieuwe testen en dromen + sparen :)

W

Dat is ook de conclusie waar ik tot kwam. Het is maar goed dat Twinnetjes niet echt afschrijven (afgezien van onderhoud)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2017 21:20 #12 door Menno
Beantwoord door Menno in topic nieuwe AT beter?

Zorg bij aanschaf van een KTM, zeker de versie waar je nu naar kijkt voor een goed gevuld spaarvarken, zal je hard nodig hebben.



waar baseer je dit op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2017 21:30 - 16 juli 2017 21:33 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuwe AT beter?
beste menno,

omdat de onderhoudskosten van een ktm vele malen hoger zijn, al is het enkel al wanneer je de onderhouds interval volgt volgens fabrieks voorschrift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2017 21:50 #14 door Menno
Beantwoord door Menno in topic nieuwe AT beter?
De onderhoudsinterval van een KTM is 15k.


Ik ben blij te lezen dat we het over feiten hebben en geen onderbuikgevoel.


Feit is wel dat de halve motor uit elkaar moet om een luchtfilter te vervangen... dat is idd extra arbeidsloon.


Verder zijn de kosten van onderdelen vergelijkbaar of minder duur, vergeleken met mijn oude Dero.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2017 23:39 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic nieuwe AT beter?
Als we toch mogen vloeken in de kerk,


Ik vind de nieuwe AT weinig appeal hebben. Althans, gekeken naar het eindresultaat, niet meer voor mij.

De genoemde KTM is ook alweer stukken ouder, maar het koppel bovenin is geweldig en onverhard gedraagt hij zich toch wel richting een endurootje van ze. Esthetisch heeft die voor mij ook niet zoveel, maar het rijdt wel als een beest!


Als Yamaha hun T7 nou een béétje aflevert zoals we hem steeds te zien krijgen, zou ik wel 'ns kunnen switchen..  :)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2017 23:43 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic nieuwe AT beter?
Ja die is wel heel erg interessant :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden