Vandaag verscheen er een artikel in het NoordHollands dagblad over de nieuwe Africa Twin. Hij is slecht leesbaar, dit is de tekst:
De Africa Twin is een icoon. Begin jaren tachtig was Honda met deze motor uiterst succesvol in de zware woestijnrally naar Dakar. Een paar jaar terug werd deze legende nieuw leven ingeblazen en nu was het tijd voor een stevige update.
De nieuwe allroad is echt lichter, soepeler en technisch een stuk geavanceerder dan zijn voorganger. De nieuwe Honda Africa Twin Adventure Sport oogt niet alleen hoog, deze legendarische Dakar-reus is echt hoog. Zeker als je slechts 1,70 lang bent. Gelukkig kan het zadel iets omlaag naar 90 centimeter, maar het blijft een behoorlijk flatgebouw.
Of dat een nadeel is als je rijdt? Totaal niet. En op- en afstappen doe je als je wat kleiner bent als op een crosser. Dus gewoon er aan een kant afglijden en je andere been over het zadel laten bungelen. Hoe het dan moet met schakelen als je toevallig in een te hoge versnelling staat? Ook geen probleem want ik heb de nagelnieuwe versie mee op dit tripje door de Harz en die is voorzien van een automatische versnellingsbak (dct). Dus gewoon gas geven en de automaat doet de rest. Indien gewenst kun je met de flippers op het stuur ook ’handmatig’ schakelen. Kinderlijk eenvoudig allemaal.
Maar voor je in dit populaire bochtige Duitse motorgebied bent moet je eerst een paar honderd kilometer snelweg wegkauwen. In Duitsland is stevig gasgeven geen probleem, moeiteloos trekt de Honda door naar de 200 en heeft dan nog voldoende reserve voor een tussensprint als een aanstormende dikke BMW nog meer haast heeft en er moet worden ingevoegd.
Ondanks de hoge snelheid en de zijkoffers blijft de Twin strak zijn koers volgen. Het kunststof koffersetje kost ruim zevenhonderd euro en laat zich eenvoudig aan de motor bevestigen zonder lelijke beugels. Tijdens een stevige bui blijken de koffers, die om eerlijk te zijn niet heel degelijk aanvoelen, keurig waterdicht. Als de zon doorbreekt blijkt het wel erg drukke digitale dashboard wat matig afleesbaar.
Echte allroad
De ranke Honda met zijn smalle 21 inch gespaakte voorwiel is een echte allroad. In Duitsland lijken ze alle wegen tegelijk van nieuw asfalt te willen voorzien. Na de zoveelste omleiding ben ik het zat en besluit verbodsborden te negeren en de opgebroken routes voor lief te nemen. Dit weekend zijn de wegwerkers toch vrij en je zit nu eenmaal niet voor niets op een allroad. Staand op de stepjes geeft de Honda geen krimp. Met een druk op de speciale ’G-knop’ stelt de Honda zichzelf net even anders in zodat je nog betere grip hebt op deze opengebroken weg vol kuilen, grind en zand. Kilometers gaat het zo offroad door, het maakt het motorrijden met deze wendbare alleskunner alleen maar leuker.
Maar ook op de ’harde’ weg voelt deze avonturier betrouwbaar aan. De dct pakt steeds keurig op als je vlot de volgende bocht neemt. Waarbij de (s)port-knop van de automaat wel is aan te bevelen, want dan heb je even wat meer vermogen. Veel motorrijders willen niet aan de automaat. Toegegeven, het is even wennen, maar na een paar uur weet je niet beter en is het nog meer genieten.
Honda beweert dat deze nieuwe Africa Twin zuiniger is dan zijn voorganger. Dit ondanks de dct die automatisch voor een hoger brandstofverbruik zorgt. Maar dan moet je wel wat rustiger aandoen, zo blijkt later als we met een ontspannen tempo door de Harz rijden. Dan haal je met gemak ruim twintig kilometer op een liter brandstof. Gaat het gas er wel op, zoals op de ’autobahn’, dan is de 24-liter tank echt helemaal leeg binnen vierhonderd kilometer.
Fraai afgewerkt
Echte minpunten heeft deze zeer fraai afgewerkte Honda niet, al hadden de Japanners wel standaard een bok mogen monteren zodat je de ketting onderweg eenvoudig kunt smeren. Maar verder... laat de woestijn maar komen. De 95 pk sterke Honda staat vanaf ruim 18 mille in de showroom.
Michiel Snik