Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models

05 dec 2019 22:16 #1 door Wilco.Cwx
Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models werd gestart door Wilco.Cwx
In de winterperiode is het mij gewoon om een motorfiets accu regelmatig aan een acculader te hangen
puur om de accu lang gezond te houden.
lood accu,s verliezen ongeveer 1% per dag aan capaciteit ,90 dagen verder (3 mnd) en reanimeren wordt al moeilijk :sick:
gel accu,s gaan minder snel leeg ,maar goed opladen met een geschikte lader blijft net zo belangrijk voor de levensduur

Nu hebben de Crf1000 2018-2019 modellen standaard af fabriek een LITHIUM accu
Daar heb ik nu een specifieke LFP acculader voor aangeschaft
niet goedkoop 125-150 euro ,of het voor jullie lithium accu de beste is laat ik aan jullie over ?
Honda levert de zelfde acculader voor de Crf1000 2018-2019 modellen (2020 crf1100 ?)
Merk is OPTIMATE
type TM-290 voor europa (NL)
dit is een 10 staps lader
4s5a (5 amper)
zie bijlage,s

en nu maar hopen op een LITHIUM lange accu levensduur :)

Ik ga nog een paar montage foto,s maken om de 2 draden netjes op de crf2019 te plaatsen
deze montage foto,s plaats ik natuurlijk zsm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2019 16:52 - 06 dec 2019 16:52 #2 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Met mijn oplader lukt het ook prima.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2019 19:38 #3 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
natuurlijk lukt het met de LOOD acculader ?
de OPTIMATE 4 instructie vermeld :
DO NOT USE FOR NiCd, NiMH, Li-Ion OR NON-RECHARGEABLE BATTERIES.

het is een keuze

ik heb mijn Gel accu lader meegegeven met mijn vorige motor
had het prima gedaan gemiddeld levensduur 4,25 jaar per accu
maar ongeschikt voor onderhouds-lading van lithium accu,s
vandaar deze bewuste stap voor het 2018-2019 africa twinnetje
tijd zal uitwijzen of het voor mij een goede keuze was?
ik vertrouw er op dat ze bij optimate hun huiswerk goed hebben gedaan







Hoop dat deze info helpt

groet wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2019 19:43 - 06 dec 2019 19:43 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Ik gebruik de lader alleen als de accu leeg is. Niet als druppellader.

In de afgelopen 40 jaar dat ik motor rijd nog nooit de accu aan de beademing gelegd. Twee maanden stilstand is gewoon starten en lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2019 20:52 - 06 dec 2019 21:23 #5 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
hoop dat als je een lithium polymeren accu heb het ook zo,n feest blijft
heb je de youtube filmpjes al bekeken ?

ik vraag me af of je een Crf1000 model heb van voor 2018 ???
die hebben namelijk GEEN lithium accu maar lood accu,s
dan zou de door jou getoonde optimate 4 acculader de juiste zijn om Lood accu,s veilig te laden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2019 08:18 - 07 dec 2019 08:57 #6 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Yep, mijn AT is van 2017. Dus verwacht geen probleem met het evt opladen van de accu.

Mocht ik ooit aan een nieuwe accu toe zijn dan houd ik het in de gaten. Er zijn ook laders op de markt die een dual optie hebben en zowel lood als lithium batterijen kunnen laden. Kwestie van een knopje indrukken.

Ik kwam deze tegen op het web :

products.batterytender.com/Automotive/PN-021-0199-DL-WH.html

Beduidend goedkoper dan de Optimate maar heb er geen ervaring mee. Wellicht iets om naar te kijken.

.
Filmpjes (nog) niet gezien op youtube.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2019 09:03 #7 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Bedankt voor de verduidelijking dat er verschil is tussen het accu onderhoud van de verschillende jaargangen van de Africa Twin Crf 1000 L
Dat je je prima kan redden met een " normale " lood acculader op je 2017 model is me duidelijk.

Mijn verwijzing vind ik duidelijk genoeg
Techniek Honda Africa Twin CRF Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
deze modelen hebben andere ACCU aandacht nodig dan voorgaande modellen
een Lithium (LFP) Acculader is hiervoor de beste keuze.
ik heb gekozen voor de 4s5A (5 ampere) uitvoering van Optimate
ze hebben ook nog een iets lichtere en iets goedkopere Lithium Lader die 0,8 ampere kan laden deze is goed voor lithium accu,s tot 50Ah
ook een prima keuze .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2019 09:27 #8 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
renATUS
Het is niet nodig om in een model van voor 2018 een lood accu te vervangen voor een Lithium accu
als het zover is , zou je dan ook in aanraking komen met een ander type laadregelaar op de motorfiets om het goed te doen
dan zou ik weer een normale lood accu monteren op het 2017 model
een EFB accu is net wat beter en kan ook
een AGM accu is weer iets beter
wat deze afkortingen betekenen kun je zelf onderzoeken op het internet ,.

De 2018+ modellen hebben nu eenmaal een Lithium accu en daar moeten we het mee doen.

En ja als je gaat zoeken is er altijd wel weer een goedkopere oplossing te vinden ,het is een keuze die niet altijd met goud behangen hoeft te worden.

groet Wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2019 09:41 #9 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Bedankt voor de uitleg. Als het er ooit van komt ga ik weer voor een traditionele loodaccu. Anders komt er weer van alles bij kijken zoals een andere laadregelaar voor de motor om de lithium accu goed te laden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2019 09:59 #10 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Zal in de toekomst nog wel meer op accu gebied veranderen .
het gaat snel en zal meer maatwerk worden dan we gewend en gewoon zijn.

welkom in de moderne tijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2019 11:42 #11 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Montage van de originele Optimate laaddraad.
Uitgevoerd op een Crf1000 van 2019
het was even puzzelen om de wat stugge Optimate bekabeling met spatwaterdichte-zekeringhouder positie te geven in de beperkte ruimte rondom de accu
in het kort >accu demonteren>de 2 polige Optimate laad stekker door het accuhuis achter het transparante slangetje doorvoeren naar buiten> de massa aansluiting van de Optimate laaddraad wat splitsen van de voedingsdraad>massa aansluiting tussen het accu huis een motorblok doorvoeren naar de rechterzijde>Optima massa draad onderlangs doorvoeren langs de dikke motor massa draad en doorvoeren tot in de accu behuizing
(hiervoor heb ik een stukje ijzerdraad gebruikt om de kabel door te trekken) >Lithium accu terug plaatsen en bedrading veilig op route leggen> de spatwaterdichte Optimate zekering houder past net aan boven het massa punt van de accu en de accu behuizing >bekabeling nog even nalopen en
de laad aansluiting van Optimate even netjes een plekje geven ,in mijn geval Links op de originele bekabeling net onder het accu gereedschaps-dekseltje>hier en daar wat tyraps ter afsluiting.
De Optimate laaddraad aansluiting is goed bereikbaar ,ik vind het wel een wat lastige 2 polige stekker die je behoorlijk in elkaar moet proppen
en vermoed dat ik daar in de toekomst mijn favoriete Amp/tyco spatwaterdichte 2 polige stekker ga plaatsen,we zullen zien ?

bekijk de foto,s en oordeel zelf of je het kan gebruiken.
in de bijlage zit ook de nederlandse handleiding verwerkt

Groet W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2019 11:55 - 08 dec 2019 11:59 #12 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Ter Info:
Product info Optimate Lithium lader
Handleiding Optimate Tm209 4s5A
afbeelding / specificatie op de Lithuim Accu Van de Crf1000L 2019

Succes met jullie keuze.
groet W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2019 21:56 #13 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Toch nog even een youtube toevoeging voor de Lithium /Li-ion accu,s
deze gaat over Bms Reset ( Battery Management Systeem)
gewoon even die kennis absorberen
een stoomloze accu ? activeren.
moet de ideale lader toch deze BMS reset kunnen uitvoeren :huh:
veel kijk plezier .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2019 19:26 #14 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Op zijn Belgie,s ? - Nederlands

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2019 08:32 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Tot en met feit 3 had ik nog geen probleem, pas bij feit 4 komen bij mij de vraagtekens :

1) je mag niet hoger dan 14,6 volt laden.... Laadspanning van een aantal motoren mag vaak hoger zijn. (Lees bv. de oudere club motoren mogen tot 15V laadspanning leveren !!!) Dus ze zijn niet geschikt voor een groot aantal motoren, tenzij je misschien een aanpassing maakt die voorkomt dat de laadspanning hoger wordt dan 14,6 volt
2) blijven laden indien vol is ook niet goed en kan de accu dus stuk maken.
Uhmmmm.... maar dat gebeurd dus bij een motor wel !!!! Daar wordt de accu continue geladen en wordt niet gekeken of deze al vol is of niet !!!!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2019 10:12 #16 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Hoi rob
als techneut blijf je doordenken ,als dit of als dat .....als techneut is dat ook mij niet vreemd

even terug naar de basis Africa twin 2018+2019 hebben een lithium Accu
deze Lithium accu,s hebben een andere accu zorg nodig dan Loodzuur accu,s ,agm .efb en gel accu,s
dat is ondertussen wel duidelijk geworden.

de laad regeling op de Africa twin 2018+2019 is met zorg gekozen door de fabrikant, dus daarover voor deze modellen geen zorgen.
als een lithium accu vol is en er blijft geladen worden, verzorgt de motorfiets laad regeling de gebruikers
het afregel voltage is in dit geval ook belangrijk voor het behoud van de Lithium accu.

het toepassen van een Lithium accu op "oudere motoren" ,dit roept bij mij vraagtekens op ?
welke laadregeling aanpassingen zijn nodig om dit goed te doen op "oudere motoren"
dat vereist onderzoek ,een gedegen kennis en er zal zeker geld mee gemoeid zijn.
een hoog laad voltage is bij voorbaat funest (14,4V+++++)
een hoog laad amperage bij een zwakke/matig lege (lithium) accu is ook funest
Dit alles maakt de "oudere motoren" Laadregelaar eerder ongeschikt is voor het laden van Lithium accu,s
voor standaard "oudere motoren" zoek ik het liever in Loodzuur accu,s ,agm .efb ( gel) accu,s

We dwalen weer af ,van de Winter periode Accu zorg .

Techniek ,Honda Africa Twin CRF, Acculader LFP , Crf1000 2018+,2019 models.

Groet W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2019 16:47 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Helemaal mee eens :D
Dat is waarschijnlijk ook mijn (onderbuik gevoel) reden geweest dat ik nooit een lithium accu adviseerde in oude(re) motoren.
Dat onderbuik gevoel is nu dus even verhelderd .... :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2020 21:02 #18 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Als optimate 4s5a te duur is
kun je kiezen voor de optimate lithium 0,8 ampere versie +/- 70 euro en ook goed voor de Li-ion accu van de crf1000 2018+

er zijn wat alternatieven C-tec lithium 5 amp deze is ook aan de prijs 105 euro (bms reset ?)

en heb nog een leuke gespot by tool-special merk is Gys met 7 laad programma,s ,bms reset ?
prijsje is ieder geval prima met btw 53 euro

www.toolspecial.com/gys-acculader-12-v-2-32-ah-26902
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2020 14:31 #19 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Starthulp geven aan een matig geladen of zwakke lithium Battery (accu) is al gevaarlijk ,brand gevaarlijk :ohmy: :oops: :oops:

en dan wordt dat brandje blussen wel een hele uitdaging :woohoo: :? :sick: :sick: :sick: :sick:

al op YouTube gezien dat ze lithium accu,s >>>> kan beter benoemen > LITHIUM BATTERIJEN aan het plagen zijn, dan ga je er toch anders naar kijken

Gelukkig gaat er veel goed :) , en starthulp ontvangen daar begin ik niet zomaar aan.

in de bijlage gaat het over meer Battery en meer Lithium , lees vooral alle text .

En nu niet te bang worden ,gelukkig gaat er veel goed ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2020 16:07 #20 door Sjaak
Beantwoord door Sjaak in topic Acculader LFP Crf1000 2018-2019 models
Hoi Wilco
Zat die aansluitdraad standaard bij de aanschaf?
En is de rechterkant beter voor de accu aansluiting dan de linkerzijde, dan hoef je nergens dor heen leek mij
Gr Sjaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden