- Berichten: 731
Beste (###)
Medio December kwam ik langs om een turbulentieprobleem met mijn motorfiets aan te kaarten bij Honda. Jij vroeg mij om dit probleem op de mail te zetten.
Ik ondervind op mijn 2018 CRF1000L2 enorm veel geluidsoverlast door windgeruis vanaf een snelheid van 70 kilometer per uur. Het is zo erg dat het tijdens het rijden stiller is om je hoofd naast het scherm in de wind te houden, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Na lange ritten is vermoeidheid, hoofdpijn en soms een lichte fluittoon waar te nemen. Na een zoektocht op het internet blijk ik niet de enige te zijn: Een zorgelijke hoeveelheid mensen heeft last van windgeruis tot een niveau dat veel mensen grotere, kleinere of extra windschermen plaatsen. Een Honda enthousiast in Amerika is zelf gaan experimenteren met een zelfgebouwde windgeleider die de luchtstroom vanuit de voorvorktunnel verstoord, en heeft deze op de markt gebracht met een bedrijf welk hij zelf heeft opgezet: Swegotech. Na dit te hebben gelezen heb ik eerst geprobeerd om met één hand de wind tegen te houden rondom de voorvork en toen dit een merkbaar verschil bracht heb ik een Swegotech windgeleider besteld en geïnstalleerd voor mijzelf (CRF1000L2), en een kennis van mij (CRF1000L), met voor beide een bevredigend resultaat.
Dit probleem doet zich in mijn geval voor bij een ongemodificeerde motorfiets, in combinatie met een helm die door Honda voor dit specifieke model is gevoerd en nota bene op promotiemateriaal staat. Zelf ben ik niet abnormaal kort of hoog en het probleem doet zich voor mij ook niet voor op andere motorfietsmodellen. Daarbij lijkt de oplossing die door het bedrijf Swegotech op de markt is gebracht uniek te zijn voor dit model motorfiets, en gretig aftrek te vinden onder eigenaars van een CRF1000L(2). Ik ben van mening dat wij hier dan ook kunnen spreken van een ontwerpfout welk gerectificeerd dient te worden door Honda voor eigenaren van deze motorfiets.
De motorfiets:
Wat mij opvalt aan de CRF1000L(2) is tweeledig: De oude motorfietsen (XRV650, XRV750, XL600V, XL650V, XL1000V , etc) hebben op de onderste kroonplaat een windgeleider aangebracht (bijvoorbeeld 61120-MM9-000). Deze ontbreekt op de CRF1000L(2). Ten tweede is de voorvorktunnel zeer netjes afgewerkt, en zijn er geen kieren of obstakels om de windstroom te verstoren. Dit zorgt er voor dat een forse, laminaire luchtstroom via de voorvorktunnel omhoog wordt gestuurd naar de berijder, die hierdoor problemen ervaart.
De helm:
Honda heeft in samenwerking met Arai een variant van de X-4 helm op de markt gebracht met dezelfde kleurstelling als de True Adventure. Deze helm heeft Honda artikelnummer 08ARATORX4RL. Als ik deze Arai Tour X-4 naast mijn vorige helm, een Shiro SH-333 leg dan valt mij op dat de helmklep (“klep”) bij de X4 enorm flexibel is. De klep van de Shiro is op meerdere punten verstijfd waar deze bij de Arai dit niet is. Hierdoor lijkt deze te gaan resoneren. Het lijkt er op dat Arai dit probeert te verminderen door een stuk nepleer (?) aan de binnenkant van hun klep te plakken. Desondanks is vaak een enorme verbetering te merken als de klep wordt beetgepakt tijdens het rijden. Demontage van de klep is mogelijk, maar zorgt in mijn geval dat er tijdens een regenbui een flinke hoeveelheid druppels zich een weg naar binnen weten te vinden.
De berijder:
Ik heb met de Arai X4 op c.a. Tien andere motorfietsen gereden, maar bij geen van deze motorfietsen dit probleem ervaren. Qua postuur en hoogte wijk ik met 1.85 meter ook niet abnormaal af. Zowel de motorfiets als helm waren totaal niet aangepast en het probleem kon niet worden verholpen door iets naar voren, achteren, rechtop of in elkaar gedoken te zitten. Slechts bij (voor mij) onnatuurlijke houdingen was een verschil merkbaar.
Voorgestelde oplossing:
Ik zie graag dat Honda de CRF1000L/D/L2/D2 aanpast zodat de windstroom in de voorvorktunnel wordt tegengewerkt of turbulenter wordt gemaakt. Het achteraf plaatsen van een windgeleider (61120-###-000) op de onderste kroonplaat is een beproefde, maar in dit geval onpraktische optie doordat er slechts één montagepunt beschikbaar is. Een alternatief is om veranderingen aan te brengen boven de radiatorbeschermers (19040-###-G50/19045-###-G50), in de voorvorktunnel (64521-###-G50/64571-###-G50), of de afdekplaat bovenaan de voorvorktunnel (64611-###-G50).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.