CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.

13 jan 2020 01:44 #1 door Hotel 317
CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda. werd gestart door Hotel 317
Hallotjes!

Zoals zovelen heb ik een windgeleider van Swegotech gemonteerd. Ik ben echter niet van plan om jarenlang met dit provisorisch stuk plastic op m'n tank rond te rijden, en ben van plan om Honda aan de mouw te trekken om hier wat aan te doen. Eerst via de dealer, daarna via Honda Nederland, en als het moet via de RDW.

Nu heb ik nog nooit zoiets aan de hand gehad en heb ik geen flauw idee welke houding ik me moet aanmeten in zo'n brief. Daarom dump ik hem hier en hoop ik op input van jullie kant!

Beste (###)

Medio December kwam ik langs om een turbulentieprobleem met mijn motorfiets aan te kaarten bij Honda. Jij vroeg mij om dit probleem op de mail te zetten.

Ik ondervind op mijn 2018 CRF1000L2 enorm veel geluidsoverlast door windgeruis vanaf een snelheid van 70 kilometer per uur. Het is zo erg dat het tijdens het rijden stiller is om je hoofd naast het scherm in de wind te houden, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Na lange ritten is vermoeidheid, hoofdpijn en soms een lichte fluittoon waar te nemen. Na een zoektocht op het internet blijk ik niet de enige te zijn: Een zorgelijke hoeveelheid mensen heeft last van windgeruis tot een niveau dat veel mensen grotere, kleinere of extra windschermen plaatsen. Een Honda enthousiast in Amerika is zelf gaan experimenteren met een zelfgebouwde windgeleider die de luchtstroom vanuit de voorvorktunnel verstoord, en heeft deze op de markt gebracht met een bedrijf welk hij zelf heeft opgezet: Swegotech. Na dit te hebben gelezen heb ik eerst geprobeerd om met één hand de wind tegen te houden rondom de voorvork en toen dit een merkbaar verschil bracht heb ik een Swegotech windgeleider besteld en geïnstalleerd voor mijzelf (CRF1000L2), en een kennis van mij (CRF1000L), met voor beide een bevredigend resultaat.

Dit probleem doet zich in mijn geval voor bij een ongemodificeerde motorfiets, in combinatie met een helm die door Honda voor dit specifieke model is gevoerd en nota bene op promotiemateriaal staat. Zelf ben ik niet abnormaal kort of hoog en het probleem doet zich voor mij ook niet voor op andere motorfietsmodellen. Daarbij lijkt de oplossing die door het bedrijf Swegotech op de markt is gebracht uniek te zijn voor dit model motorfiets, en gretig aftrek te vinden onder eigenaars van een CRF1000L(2). Ik ben van mening dat wij hier dan ook kunnen spreken van een ontwerpfout welk gerectificeerd dient te worden door Honda voor eigenaren van deze motorfiets.

De motorfiets:
Wat mij opvalt aan de CRF1000L(2) is tweeledig: De oude motorfietsen (XRV650, XRV750, XL600V, XL650V, XL1000V , etc) hebben op de onderste kroonplaat een windgeleider aangebracht (bijvoorbeeld 61120-MM9-000). Deze ontbreekt op de CRF1000L(2). Ten tweede is de voorvorktunnel zeer netjes afgewerkt, en zijn er geen kieren of obstakels om de windstroom te verstoren. Dit zorgt er voor dat een forse, laminaire luchtstroom via de voorvorktunnel omhoog wordt gestuurd naar de berijder, die hierdoor problemen ervaart.

De helm:
Honda heeft in samenwerking met Arai een variant van de X-4 helm op de markt gebracht met dezelfde kleurstelling als de True Adventure. Deze helm heeft Honda artikelnummer 08ARATORX4RL. Als ik deze Arai Tour X-4 naast mijn vorige helm, een Shiro SH-333 leg dan valt mij op dat de helmklep (“klep”) bij de X4 enorm flexibel is. De klep van de Shiro is op meerdere punten verstijfd waar deze bij de Arai dit niet is. Hierdoor lijkt deze te gaan resoneren. Het lijkt er op dat Arai dit probeert te verminderen door een stuk nepleer (?) aan de binnenkant van hun klep te plakken. Desondanks is vaak een enorme verbetering te merken als de klep wordt beetgepakt tijdens het rijden. Demontage van de klep is mogelijk, maar zorgt in mijn geval dat er tijdens een regenbui een flinke hoeveelheid druppels zich een weg naar binnen weten te vinden.

De berijder:
Ik heb met de Arai X4 op c.a. Tien andere motorfietsen gereden, maar bij geen van deze motorfietsen dit probleem ervaren. Qua postuur en hoogte wijk ik met 1.85 meter ook niet abnormaal af. Zowel de motorfiets als helm waren totaal niet aangepast en het probleem kon niet worden verholpen door iets naar voren, achteren, rechtop of in elkaar gedoken te zitten. Slechts bij (voor mij) onnatuurlijke houdingen was een verschil merkbaar.

Voorgestelde oplossing:

Ik zie graag dat Honda de CRF1000L/D/L2/D2 aanpast zodat de windstroom in de voorvorktunnel wordt tegengewerkt of turbulenter wordt gemaakt. Het achteraf plaatsen van een windgeleider (61120-###-000) op de onderste kroonplaat is een beproefde, maar in dit geval onpraktische optie doordat er slechts één montagepunt beschikbaar is. Een alternatief is om veranderingen aan te brengen boven de radiatorbeschermers (19040-###-G50/19045-###-G50), in de voorvorktunnel (64521-###-G50/64571-###-G50), of de afdekplaat bovenaan de voorvorktunnel (64611-###-G50).


Excuus voor de lange lap tekst, en alvast erg bedankt voor alle input die jullie mij kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2020 08:47 - 13 jan 2020 08:52 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.
ik begrijp best wel dat je het vervelend vind maar de variabele zijn zo groot dat daar geen klant en klare oplossing voor mogelijk is

motorfiets, helm, berijder, ruitje windsnelheid, windrichting rijhouding, koffers en ga zo maar door

en ook in oogschouw genomen dat een motorfiets het minst aerodynamische voertuig is dat bestaat.

Daarnaast zijn het jouw ervaringen en zul jij dus wetenschappelijk moeten aan tonen (beginsel.. wie eist bewijst) dat er iets fout zit en vooral wat er fout zit.
de rdw die reeds een type goedkeuring heeft gegeven of heeft over moeten nemen is hierin geen partij tenzij er er een design fout zit met onmiddellijk gevaar.

Als andere motoren jouw dit gevoel niet geven heb je simpel gezegd geen goede motorfiets gekocht voor je zelf.
hoe hard dit ook mag zijn.

neem niet weg dat klagen mag.
En als je zelf meer wilt ondernemen . wat houd je tegen
je kunt ook een media offensief beginnen... er kan een punt komen dat men naar je gaat luisteren als je veel volgers op de been weet te krijgen.

sommige worden er zelfs president mee....

sterkte met je gevecht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2020 02:28 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.
Hoi Ad!

Motorfiets, helm, berijder, ruitje en rijhouding heb ik al in mijn eerste bericht behandeld. De fiets is niet aangepast en in mijn geval draag ik zelfs een helm die een Honda artikelnummer heeft en die op hun eigen promotiemateriaal staat. Daar kan men zich echt niet achter gaan verschuilen. Ik ben ook nuchter genoeg om te begrijpen dat een ruitje bij (gedeeltelijke) zijwind minder/geen effect zal hebben.

Dat men met kortere/hogere/opzetruitjes/zadels etc e.e.a. kan afstellen zodat dat een berijder net uit een turbulent gebied komt, net over of onder de bovenkant van het ruitje doorkijkt, of simpelweg de uitstraling van zijn fiets kan aanpassen is niets nieuws. Ik kan mij echter niet heugen dat ik OOIT iets heb gezien wat lijkt op de Swegotech geleider op andere motorfietsen en het is ook niet bepaald een ding wat je monteert omdat het er zo sexy uit ziet..

Volgens Honda zijn er meer dan 87000 Africa Twins verkocht. Als je enkel en alleen al naar de verkoopcijfers van deze windgeleider op Ebay gaat kijken voor de Swegotech geleider via het officiële kanaal komt men uit rond op net geen 2% van alle CRF's . Dit is één kanaal van één leverancier! En dan worden andere webshops of hun USA verkoopkanaal niet meegenomen, noch de kopieën die worden verkocht of zelf worden gefabriceerd al dan niet onder een andere naam (Air dam, turbulence eliminator, of verzin wat), noch nemen we de mensen mee die het probleem anders hebben opgelost door een kortere ruit te installeren bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2020 23:13 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.
Ik moest eerst even googelen om te kijken wat een Swegotech is.

En wat blijkt, er is e.e.a. al over geschreven in een ander topic : transalpclub.nl/forum/techniek-africa-tw...nd-via-mijn-voorvork

Succes met het voorleggen van je probleem bij Honda. Persoonlijk denk ik dat het een soort van Don Quichotte gevecht wordt tegen de molens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2020 01:27 #5 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.
Je kunt het proberen maar zoals Ad schrijft is persoonlijk. Ik heb op de 2020 ATAS wel degelijk het gevoel dat er iets aan gedaan is. Heb er nu zo,n 600km op zitten met originele scherm wat lager is dan op de vorige en ik was er sceptisch over maar tot nu toen geen klachten. Ik ben zelf 1,89 met een behoorlijke spanwijdte en had op de crf1000 Een Vstream ruit (N2059grootste) en swego ding ook geen last van turbulentie.
Op andere forums wordt ook vaker de oplossing gezocht in lager wind scherm echter het is een blijft persoonlijk. Overige ik wens je veel succes want Honda hier NL geleid can uit BE is mbt communicatie niet erg commercieel. (Was de eerste in NL met de CRF1100 denk maar niet dat ze een leuk pakketje voor de eerste klanten samenstellen en beetje teleurstellend)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2020 21:58 #6 door RENO
Beantwoord door RENO in topic CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.
euhhhhh......
Beste HONDA ontwerper, waarom ontwerpt u eigenlijk een all-road motorfiets die, bij gebruik in de zware klei of los zand, zoveel energie kost om overeind te houden?
ik ga er zelfs helemaal van zweten op mijn rug, onder de oksels en ook in mijn gezicht! Maar fijn dat de kuip nog frisse lucht van onder laat waaien......
Nu heb ik ook nog zo'n mooie Tour-X4 van Arai gekocht, die lekker veel ruimte heeft voor een crossbril en ook veel frisse lucht tijdens de off-road ritten toelaat, maar op het moment dat ik de motorfiets op het gladde asfalt ga gebruiken, vinnik het weer vervelend dat er teveel lucht om mijn hoofd stroomt.....

SERIEUS ?? :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2020 06:51 #7 door renATus
Beantwoord door renATus in topic CRF Turbulentieprobleem voorleggen bij Honda.
Honda verkoopt gelukkig ook hele mooie auto’s. Geen last van turbulentie, geen helm nodig en genoeg bagagemogelijkheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden