Dingen om rekening mee te houden bij 2e hands CRF1000

15 mrt 2020 21:35 #1 door Eivogel1985
Hoi allemaal,

na afscheid genomen te hebben van mijn XL650V heb ik een kort uitstapje gehad naar de BMW F800GS.
Op zich een prima ding, maar er viel voor mijn gevoel weinig lol aan te beleven. Het Rotax blokje trilde behoorlijk in de hoge toeren, en eerlijk gezegd vond ik hem als een Puch klinken, zo'n onaantrekkelijk geluid. Bij ten Kate in Nieuwleusen een probefahrt gemaakt op een CRF1000 2018 model, en ik moet zeggen dat ik er met een grote glimlach op rondreed, zo mooi. Qua power, comfort, balans, geluid allemaal een stuk beter naar mijn smaak dan de BMW. Het zette me aan het denken, terug naar m'n favoriete merk?

Dus: ik heb de BMW verkocht en moet nu wat extra centjes bijleggen voor die vermaledijde CRF1000! Aan jullie de vraag: hebben jullie tips & tricks waar op te letten bij de koop van een 2ehands 2016/2017 model? Ik las al iets over corrosie van spaken, of afbrekende ophanging van voetsteunen. Zijn er meer antwoorden te verzinnen op deze prangende vraag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 19:25 #2 door V-Twin
In een Transalper van 2018 heb ik een artikel geschreven over de verschillen tussen het 2016-2017 model versus het 2018-2019 model.
Daarin ook beschreven de wat minder sterke punten van de eerste versie. Er zijn overigens mensen, zoals ik :whistle: ,die dat inmiddels ook hebben gemodificeerd.

Ff zoeken in het Transalper archief op dit forum en je kunt het allemaal op je gemak nalezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 22:48 #3 door renATus
Een linkje naar dat Transalper archief zou wel aardig zijn :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 22:55 #4 door V-Twin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 17:20 #5 door Yank
Heb een van de eerste CRF 1000 ABS schakel motor 2016, heb er nu 40.800 km mee gereden en moet zeggen hij gaat steeds fijner lopen. Het enigste wat er bij mijn motor is geweest is een kapotte bougie dop die voor garantie is verwisseld. En de linker knoppen schakelaar is uitgewisseld om een hangende set knop. De nieuwe deed na 200 km het zelfde en heb er toen zelf een ander veertje ingezet en dat doet het al 30.000 km. De meeste km heb ik er mee in de alpen - Eifel en Luxemburg gereden en heb hem echt niet gespaard. Wil toch echt niets anders meer. Een geweldige motor die na wat veranderingen qua persoonlijke instelingen op verings gebied heeeel goed stuurt. De eerste banden heb ik wel na enkele duizende km verwisseld, te gevaarlijk in het nat en na verschillende merken te hebben geprobeerd ben ik nu aan mijn tweede set Bridgstone A41 bezig en die bevallen het beste ( persoonlijk ) Wat de spaken betreft, deze zijn bij mij wel wat verkleurd, blinken nog prima maar roest is er echt niet te zien. Poets wel regelmatig. Motor ziet er nog als nieuw uit is zuinig en gebruikt geen olie.

groet, Gérard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 20:47 #6 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Dingen om rekening mee te houden bij 2e hands CRF1000
Gevonden! Erg informatief, daar kan ik wel wat mee.. Je praat beperkt over de voorpoten, maar ik lees toch veel over problemen met "stiction" bij het 2016-2017 model. Zijn jouw ervaringen daarbij anders?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 20:54 #7 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Dingen om rekening mee te houden bij 2e hands CRF1000
Eiffel, Luxemburg, Alpen, ik heb er de afgelopen jaren ook veel rondgehangen.. nice!! Wat heb je veranderd op veringsgebied?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 22:06 #8 door Pronto

Eivogel1985 schreef : Gevonden! Erg informatief, daar kan ik wel wat mee.. Je praat beperkt over de voorpoten, maar ik lees toch veel over problemen met "stiction" bij het 2016-2017 model. Zijn jouw ervaringen daarbij anders?


Die stiction is niet bij iedereen het geval. Ik had nummer 342 uit 2016 en had geen problemen. Ik had wel hyperpro veren er ondergezet daar deze niet zo slap zijn als de originele. Echter dit is wel afhankelijk van je eigen gewicht ik zit boven de 100kg en dan is het advies om de veren te verwisselen. Die stiction kom je achter tijdens proefrijden maar ook tijdens veren test. Als je niet zeer bent spreek dan af met degene waar je hem van wilt kopen dat je de veren wilt laten checken. Er zijn clubdealers die je hiermee kunnen helpen of bij b.v. een hyperpro dealer.
Wat Yank Beschrijft zijn eigenlijk de enige bekend problemen. Die spaken zou ik me niet zo druk om maken je kunt er altijd nog rvs in laten zetten. Wat betreft de banden denk ik dat bijna iedereen die orginele Dunlops bij de prullenbak heeft gezet en hier A41, TKC, Of STR op heeft gezet.

Succes met je zoek tocht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 22:55 - 17 mrt 2020 23:09 #9 door Yank
Inderdaad sticion was ik vergeten, had ik in het begin ook last van maar kwam er snel achter dat de keerringen in de vork erg droog waren en heb toen enkele malen HKS Gabel Gleit verbesserer gebruikt en de vork is nu spiegelglad en functioneerd perfect. Even de stofkappen verwijderen en de vork er mee insmeren en een aantal malen goed inveren en een verschil van dag en nacht.

jaramoto.eu/hks-ggv-gabel-gleit-verbesse...ork-glij-verbeteraar

De volgende afstelling heb ik uiteindelijk voor mijn gewicht met kleren +/- 90 kg ingesteld. CRF 1000/A 2016
Voorvork:
Veervoorspanning std. 5 slagen vanaf de zachtste instelling. Nu 9 slagen.
Uitgaande demping: std. 2 1/4 onveranderd gelaten
Compressiedemping: std. 8 klikken vanaf de maximum afstelling. Nu 10 klikken

Achtervering:
Veervoorspanning:
Std. 7 klikken vanaf minimale instelling Nu 15 klikken en met koffers 21 klikken
Uigaande demping std. 11 klikken nu onveranderd
Compressiedemping std. volgens boekje 14 klikken maar stond bij mij 11 klikken Nu 17 klikken vanaf de maximale instelling

Door een beetje te veranderen en uit te proberen is al snel een persoonlijk beter resultaat te behalen. Standaard heeft de CRF al een hele goede vering mee gekregen die als je al eens van het verharde afgaat pas echt tot zijn recht komt.

Gérard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 08:09 #10 door Yank
Sticion youtube, duidelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2020 23:47 #11 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Dingen om rekening mee te houden bij 2e hands CRF1000
De beste man is tijdens het maken van het filmpje ook nog even snel naar de kapper geweest, dat red ik niet in Corona tijd :)
Ik vond op een andere site nog de volgende verschillen:

- new dash layout
- new traction control with 7 steps
- throttle by wire
- stainless spokes
- self-canceling indicators
- revised exhaust and engine mapping to improve sound and mid-range.

Op basis van jullie opmerkingen schat ik zo in dat er in de basis niet zo'n groot verschil is, als ik voor de keuze wordt gesteld om tussen 2017 en 2018 model te kiezen dan neem ik jullie info mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden