Voor het beoordelen van de huidige afstelling moet je kunnen TELLEN ,tellen en nog eens tellen
maak niet zoveel uit of je linksom of rechts om gaat ,zolang je maar bij houd hoeveel slagen naar welke ?linksom of rechtsom gaat .....
handig is wel ff het instructie boekje erbij te pakken en te lezen waar de begin stand is
zelf kun je van de begin stand tot de eind stand van een stelinrichting slagen of slaagjes tellen weet je ieder geval wat het spectrum is tussen min en max
gebruik je boeren verstand en probeer nix te forceren
Tellen en vaststellen waar je blijft of heen wil gaan met verstellen ,mmmm dan is even een kladje bijhouden vaak handig
de 19mm zeskant bovenop de veerpoten is voor de VEERVOORSPANNING ,rechtsom zet je meer voordruk op de veren de boel wordt dan stugger
linksom wordt de boel slapper
het is maar net hoe veel gewicht je zelf meeneemt
om de vering in zijn comfortzone te houden of te brengen dmv afstellen
Zo is er aan de onderkanten van de Voorste Veerpoten een stelschroef (per veerpoot) waarmee je het INVEREN kan AFREMMEN
(compressie demping) en ja dat is gelukkig voor ons afstelbaar
als de veering snel doodslaat en/of te snel richting maximale uitslag/belasting beweegt ?bulten rijden /drempels ?? INVEREN dus.
dan kun je dat grotendeels opvangen door het inveren kan AF te REMMEN (rechts om draaien van de onderste stelschroejes is dus strakker zetten )
zet je de boel te strak dan gaat er veel energy richting stuur of te wel je Handen en dat word dan op de duur ook vermoeiend voor de mens
het juiste werkgebied is al behoorlijk benaderd door de fabrikant (meestal wat aan de slappe kant ) en gelukkig is er nog wat behoorlijk te verfijnen
voor de berijder.
en zo is er aan de BOVEN kanten van de Voorste Veerpoten ook een stelschroef (per veerpoot) waarmee je het UITVEREN kan afremmen /verstellen.
Het LOSLATEN van Ingebrachte energy ,,,die van ingedrukte veren/vering is te temperen waardoor de voorkant van de motorfiets vlakker kan blijven in plaats van omhoog stuiteren (zelfs als er meerdere hobbels volgen)
Als de Vering GEEN Demping / dempings kleppen zou hebben zou de boel zich letterlijk als een stuiterbal gaan gedragen
denk eens aan het gedrag van een stuiterbal
een hobbelige weg of bocht / rotonde in-stuiteren eindigd meestal in er UIT-STUITEREN
IK zou niet op een stuiterbal willen rijden als het beter kan
ideaal zou zijn als het wiel altijd contact kan blijven houden met het wegdek en de opbouw volledig in rust kan houden met een goede feedback geeft richting berijder .
AANDACHT MAAKT ALLES MOOIER
en een mooi afgestelde vering weet je echt wel te waarderen
,
zeker als de situatie daarvoor te zwak of te sterk was
Experimenteren durf ik het haast niet te noemen
Je kan het stellen dus waarom niet
Kosten door de uithoeken van de afstelling even te bezoeken zijn niet hoog als je het zelf onderneemt ,
pas dan wel je rijgedrag dan wel even aan en laat je niet verrassen door over je fysieke grens te gaan
en ja
ACHTERVERING is ook te stellen
Pfff ,nu even genoeg geschreven (krijg telefoontje in mijn handen gedrukt
)
succes met stellen