Schokdemper en Veer Voorspanning Afstelling Crf 1000 modellen

04 dec 2020 12:30 #21 door Sjaak
Nog een vraag over de voorvering
De stelknoppen bij het stuur:
Wat is de invloed van de aanpassing inveer compressie op de uitgaande demping?
Kan je die gelijk op verstellen? Of juist niet, waar vind ik info hierover?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 dec 2020 12:35 #22 door Wilco.Cwx
Zie instructie boekje onder het zadel ?

Ik stel gelijkwaardige op l/r

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 10:06 #23 door Sjaak
ik dacht even de ingaande en of uitgaande demping voorkant aan te passen q.c. te checken op de stand.
ik heb mijn boekje wel vier keer gelezen, maar kom er niet uit.
Bij het stuur zie ik twee instellingen, per veer dus een.
als ik inzoom op zo'n instelling:
zie ik een stelschroef met in het midden een pin met platschroef kop.

is de moer een uitgaande spanning verstelling?
is de pin een ingaande demping verstelling, of is die er helemaal niet?
groet Sjaak en hoop dat iemand me dit duidelijker kan maken

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 10:55 #24 door V-Twin
Sjaak zie bijgaand.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 12:07 #25 door Pronto
Sjaak,

Die David kan je toch wel vertellen wat ie gedaan heeft op welke standen ze staan.
Als je het echt zelf wilt weten dan is het plaatje van V-Twin is duidelijk maar ik denk dat je je afvraag wat het begin punt is.
Voorvork preload stel je in met steek sleutel van waarbij het nul punt begint bij soft dus helmaal tegen de klok in naar nul.
Je kunt max 15 slagen met de klok mee doen jou basis is 5 slagen.
Vervolgens stel je de rebound in met een schroevendraaier hier is het nul punt de maximale instelling en dat is volgens mij met de klok mee dus op hard en dan vanuit die positie 2 1/4 tegen de klok in draaien.
Onderkant van de voorveer zit de compressie demping deze is ook van max naar min standaard 8 slagen.
Achter veer preload tegen de klok in draaien tot je niet meer kan en dan weer met de klok mee draaien to je de eerste klik hoort dat is positie 0 vanaf daar ga je werken standaard 7 klikken.
Rebound demping aan de onderkant van de veer weer van max instelling hard naar zacht standaard 8 klikken
Dan bovenkant van de veer zit weer de compressie demping ook weer van max instelling hard naar zacht standaard 12 klikken
Het is van belang dat het uitveren voor en achter dit gelijktijdig doen het handigste is dat met 2 man te doen eentje kijk de ander duwt voor en acht in en laat los. Ze moeten dan gelijktijdig in rust komen als hem los heb gelaten.

Als je bij hyperpro even de handleiding van de progressieven veren download dan kom je een heel eind hier staat het goed in omschreven
Het was voor mij de eerste keer dat ie de veren plaatste en heb ze door hun nog even laten controleren of ik de afstelling goed had gedaan en het scheelde 1 klik.

Als het nog niet naar je wens is dan denk ik dat je naar progressieve veren moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 15:35 - 20 dec 2020 15:43 #26 door Wilco.Cwx
Voor het beoordelen van de huidige afstelling moet je kunnen TELLEN ,tellen en nog eens tellen
maak niet zoveel uit of je linksom of rechts om gaat ,zolang je maar bij houd hoeveel slagen naar welke ?linksom of rechtsom gaat .....

handig is wel ff het instructie boekje erbij te pakken en te lezen waar de begin stand is

zelf kun je van de begin stand tot de eind stand van een stelinrichting slagen of slaagjes tellen weet je ieder geval wat het spectrum is tussen min en max
gebruik je boeren verstand en probeer nix te forceren
Tellen en vaststellen waar je blijft of heen wil gaan met verstellen ,mmmm dan is even een kladje bijhouden vaak handig

de 19mm zeskant bovenop de veerpoten is voor de VEERVOORSPANNING ,rechtsom zet je meer voordruk op de veren de boel wordt dan stugger
linksom wordt de boel slapper
het is maar net hoe veel gewicht je zelf meeneemt :? om de vering in zijn comfortzone te houden of te brengen dmv afstellen

Zo is er aan de onderkanten van de Voorste Veerpoten een stelschroef (per veerpoot) waarmee je het INVEREN kan AFREMMEN
(compressie demping) en ja dat is gelukkig voor ons afstelbaar :)
als de veering snel doodslaat en/of te snel richting maximale uitslag/belasting beweegt ?bulten rijden /drempels ?? INVEREN dus.
dan kun je dat grotendeels opvangen door het inveren kan AF te REMMEN (rechts om draaien van de onderste stelschroejes is dus strakker zetten )
zet je de boel te strak dan gaat er veel energy richting stuur of te wel je Handen en dat word dan op de duur ook vermoeiend voor de mens :S
het juiste werkgebied is al behoorlijk benaderd door de fabrikant (meestal wat aan de slappe kant ) en gelukkig is er nog wat behoorlijk te verfijnen :) voor de berijder.:ohmy:

en zo is er aan de BOVEN kanten van de Voorste Veerpoten ook een stelschroef (per veerpoot) waarmee je het UITVEREN kan afremmen /verstellen.
Het LOSLATEN van Ingebrachte energy ,,,die van ingedrukte veren/vering is te temperen waardoor de voorkant van de motorfiets vlakker kan blijven in plaats van omhoog stuiteren (zelfs als er meerdere hobbels volgen)

Als de Vering GEEN Demping / dempings kleppen zou hebben zou de boel zich letterlijk als een stuiterbal gaan gedragen
denk eens aan het gedrag van een stuiterbal
een hobbelige weg of bocht / rotonde in-stuiteren eindigd meestal in er UIT-STUITEREN
IK zou niet op een stuiterbal willen rijden als het beter kan ;)

ideaal zou zijn als het wiel altijd contact kan blijven houden met het wegdek en de opbouw volledig in rust kan houden met een goede feedback geeft richting berijder .

AANDACHT MAAKT ALLES MOOIER
en een mooi afgestelde vering weet je echt wel te waarderen :) :cheer: ,
zeker als de situatie daarvoor te zwak of te sterk was :blink:

Experimenteren durf ik het haast niet te noemen :side:
Je kan het stellen dus waarom niet :P
Kosten door de uithoeken van de afstelling even te bezoeken zijn niet hoog als je het zelf onderneemt ,
pas dan wel je rijgedrag dan wel even aan en laat je niet verrassen door over je fysieke grens te gaan :sick:


en ja
ACHTERVERING is ook te stellen :)

Pfff ,nu even genoeg geschreven (krijg telefoontje in mijn handen gedrukt :blink:)

succes met stellen B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 22:15 #27 door Sjaak
Heel helder verhaal, duidelijk en ik ben er content mee,
Fijne dagen ieder en groet Sjaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden