Schokdemper en Veer Voorspanning Afstelling Crf 1000 modellen

05 apr 2020 20:17 #1 door Wilco.Cwx
Een Open Vraag ?

Na een Heerlijk ritje :) ( Lekdijk , omgeving Hagestein Everdingen) heb ik alweer wat zitten frutselen aan de schokdemper en de veer afstelling
en vraag me af hoeveel klikjes jullie gebruiken om het lekker en toch strak te houden ?:?

ik weet dat er tussen de jaargangen Crf1000 technische originele verschillen zitten en ook dat er aangepaste veer-systemen bestaan.
om het in de basis makkelijk te houden ga ik uit van originele (en niet aangepaste) Crf1000 Veersystemen en ook voor adventure sport modellen.

Ik rij op het moment zelf met mijn AT veel met een Passagier (samen goed voor +/- 150 kg) ,Touratech tanktas,en 42L Topkoffer in de regio rond
en zoekt daar een mooi afstel balans in de vering ,,,,helaas vind ik daar op het moment geen feedback of een handig goed tabel ,,,,,ondanks wat ik al gevonden had :kiss:

Wie helpt wie :? :silly: om een betere afstelling sneller te vinden :dry:
met passagier ,volle bepakking enz.....
(terrein rijden of circuit ....ik weet het niet :pinch: )

ik heb voor me zelf een tabelletje geknutseld om nog in te vullen........laat maar weten waar jullie als crf1000 At & Atas rijders fijn vinden om mee rond te rijden
graag bouwjaar en uitvoering vermelden B) als jullie gebruik maken van dat tabelletje ?

is er iemand die een nog mooier ,handiger tabel kan maken ,dan is dat prima :)

ik wens iedereen veel rijplezier en blijf gepast voorzichtig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2020 21:44 - 05 apr 2020 21:46 #2 door V-Twin
De originele achterdemper is een beetje type fietspomp. Met name de uitgaande demping is wat matig. De voorspanning achter heb ik standaard op maximum gezet en dan twee klikken terug. Hoe in en uitgaande demping is ingesteld weet ik niet zo 1, 2 ,3 meer heb ik door Hyperpro laten doen.
Voor Hyperpro veren omdat de originele gewoonweg te slap zijn. Dat in combinatie met low friction keerkringen van SKF en Motorex voorvork olie. Fiets stuurt nu stukken strakker en met name de vooroverhing spreekt nu stukken beter aan. Door de aangepaste voorzijde merk je eigenlijk nog meer dat achter feitelijk ook aangepast moet worden. Nog ff sparen en als de vakantie dit jaar niet door gaat wordt het een uitje naar Hyperpro in Alphen :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2020 22:45 #3 door Wilco.Cwx
wat is het bouwjaar en crf1000 model ? (at/ atas / dct ?)
gewicht extra op de motor ? ongeveer .

als het weer mooi blijft ,zal ik eens melden waar ik nu zit met het opstellen van het geheel B)

bedankt voor je input ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2020 22:56 #4 door Wilco.Cwx
ik had al zoiets gevonden en een rauwe vertaling van opgeslagen ,zie bijlage
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2020 11:25 #5 door V-Twin
Afijn heel herkenbaar dus. Mijn CRF is van bouwjaar 2016 maar op kenteken gezet in maart 2017. Geschakelde versie.
Die 2016 modellen hadden wat aandachtspunten en sommige ook in 2017.
Ik heb via Honda een 2018 voorvork gekregen en die door Hyperpro laten aanpassen en afstellen. Zie ook het draadje over de CRF en de bijdrages van Reno op het forum. Echt een verbetering die aanpassing.
Hyperpro heeft ook aangepaste binnenpoten, lees poten met een hardere coating, maar daar was ik nog niet aan toe, lees heb daar het geld niet voor over.
Eerst volgende aanpassing gaat dit jaar de achterveer worden, zeker nu het ITT niet doorgaat en een alternatieve rit in Marokko ook is afgeblazen. Tja geld moet wel blijven rollen maar voordat het kan rollen moet je het wel hebben :mrgreen:
:silly: :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2020 22:57 #6 door Wilco.Cwx
bedankt voor je bijdrage
voorlopig zit ik nog in een stijgende lijn met het afstellen van de 2019 vering en schokdempers :lol:
de eerste ritjes was inderdaad als rijden met fiets pompen ,veel te zompig:( maar gelukkig met de wetenschap dat er nog meer afstel mogelijkheden aanwezig zijn dan op mijn vorige motorfiets :)
toch weer even geleden de ideale schokdemper afstelling zoeken ,
(toen rondom met gele koni sport auto schokdempers 2 weken intensief bezig geweest om op de openbare weg alles superstrak afgesteld te krijgen)
(testbank bij een banden specialist gaf daarna waarde,s aan die nooit eerder gezien waren :) een bevestiging wat in de praktijk al te merken was ;)

gelukkig heb ik nog andere wensen genoeg voordat er geld aan de vering besteed gaat worden ? als dat nodig Is ?B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2020 13:26 #7 door Wilco.Cwx
Na een ritje of 5 rijden met passagier topkoffer en tanktas is dit de voorlopige tussenstand voor het afstellen van mijn veerring AT-2019
ik vermoed dat achter de demping van het in-veren nog wat moet opschroeven en de demping van het uit-veren wat moet terug-stellen
als ik naar de cijfers kijk :unsure:
aan de voorzijde zal ik vermoedelijk ook de demping in-veren nog een haartje moeten opschroeven 2 slagen van max af ?
ontdekken we vanzelf wel weer in de komende kilometers :cheer:

bijlage is weer een stukje aangevuld ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 12:16 #8 door Sjaak
Ik heb een AT sport adventure van 2018.
Tijdens het rijden voel ik vooral de voorvering reageren (op zeer vlakke snelweg niet, maar bij geringe hobbels snel overmatige reacties.)

De voorvering staat op 2 klikken terug van het maximum.
Ik lees in dit forum over de CRF 1000 AT AS en slappe voorveren, is dit een standaard probleem, herkennen jullie dit?
Zou meer klikken terug iets helpen?
gr Sjaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 12:18 #9 door V-Twin
Hyperpro veren monteren, verhelpt dit voor een belangrijk deel. Het uitlaten shimmen is dan weer een extra.
Ga je extreem ja dan een andere voorvork.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 12:43 - 30 juni 2020 12:49 #10 door Wilco.Cwx
Ga eerst afstelling opschroeven ,
Tot 100kg bereider gewicht is er genoeg winst te behalen ;)
Ingaande demping en uitgaande demping zijn apart te stellen
Veer voorspanning ook .
Reageert in verhouding met elkaar
De lekkerste balans vinden is de kunst
Volgens mij stond er bij hyperpro nog iets wat betreft afstellen standaard atas vering ?

Wil je nog beter ,heb je je portemonnee nodig

Wel ff melden wat je bevalt , kunnen we allemaal wijzer van worden.:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 19:43 #11 door Pronto
Sjaak,

Ik had bij mijn vorige er Hyperpro ondergezet zowel voor als achter. Dat scheelde aanzienlijk.
Het advies van de meeste Honda dealers en veren experts is om dit te doen als je boven de 90kg weegt.
Hyperpro set kun je je zelf er onderzetten en afstellen lukt ook wel met hun handleiding. Je mag altijd bij hun langs komen voor de final touch.
Wat je ook nog kan controleren of het olie nivo goed is het zo wie zo raadzaam om een keer de olie te verversen en dan gelijk goed door pompen met vullen zo dat er geen lucht meer in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 19:57 #12 door Sjaak
Het verschillend instellen van ingaande en uitgaande demping, is dat iets voor de dealer ?
Ik heb hem net 2 maanden.
Ik weeg 76 kg, als ik lees dat het tot 80 kg goed te doen moet zijn, iets wat je zelf kan of toch niet?
Gr Sjaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 21:53 #13 door Pronto
Dat kun je inderdaad zelf doen maar als je twijfelt zou ik naar een specialist gaan bv Hyperpro in Alphen a/d Rijn kan je volgens mij ook terecht voor alleen afstellen Wilco heeft hier boven al het e.e.a. Uitgezocht wat je kunt doen.
Wat je ook kunt doen is op de site van hyperpro de handleiding downloaden daar wordt e.e.a duidelijk uitgelegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2020 20:33 #14 door Sjaak
Hoe controleer ik het olie niveau, of iets voor de garage ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2020 09:11 #15 door Wilco.Cwx
Niet.
het is een gesloten systeem
als de olie er wat langer in zit ? verval je gelijk in een olieverversing als je toch de boel open gaat trekken
dan kun je wel de olie opvangen en meten hoeveel er nog in heeft gezeten
voor het vullen met de juiste olie gebruiken en ook de juiste hoeveelheid in een maatbeker afmeten.
afhankelijk van de aanwezigheid van het juiste gereedschap en je eigen handigheid is het te doen .
maar vermoed dat hier wel een paar specialisten het makkelijker voor je kunnen doen (indien nodig ?)
of je advies geven voor een bezoek aan een specialist in jou regio.(mijn voorkeur)

zie het werkplaatshandboek voor info over dit onderwerp.(te downloaden als pdf ,gratis )
zie dan ook het geadviseerde onderhoudstermijn

Forum Techniek Honda Africa Twin CRF :

Werkplaats Informatie Crf1000L en Adventure sport 2016 - 2017 modellen

Werkplaats Informatie Crf1000L en Adventure sport 2018+

in het haynes-pro boek CRF1000 staat het ook omschreven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2020 17:13 - 12 sept 2020 17:14 #16 door Wilco.Cwx
Zo afgelopen week ritjes in drenthe gemaakt (800 km erbij :woohoo: )
en de achtervering en achterschokdemper weer wat versteld
de uitgaande demping 3 a 4 klikjes verder verhoogd ,ben ik mooi van dat na huppelen afgekomen ,drempels en glooiende land weggetjes op tempo gaan nu lekker :lol:

met volle bepakking ,zijkoffers vol gevuld met een passagier topkoffer tanktas is de Achter veervoorspanning +/- 4 klikken omhoog gehaald boven op de huidige afstelling,ook dan vol bepakt zou de uitgaande demping nog meer opgeschroefd mogen worden,
nu niet gedaan het op en af klimmen voor de passagier was al een uitdaging genoeg ,er was prima te rijden maar het kan beter.
Voor zou met volle belading de ingaande demping een haartje zachter mogen ,nu niet gedaan op bestemming zijn de (volle) zijkoffers .......verwijderd ..:whistle: en je wil niet blijven schroeven :kiss:
ik rij toch liever wat smaller ,bevalt mij beter ;) .

als er ff tijd is zal ik het tabel voor een 2019 crf1000L (geen atas) model weer verder aanvullen .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2020 23:41 #17 door Sjaak
Ik heb inmiddels bij mijn dealer een voorvork van een andere motor op de mijne laten zetten ( die had 7K gelopen, de mijne 34K, een vreemde actie trouwens)
Dat bevalt al veel beter.
Nu 2 weken terug bij hyperpro de olie en keerringen laten vernieuwen, en een andere motor gekregen, dit bevalt goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 10:16 #18 door Wilco.Cwx
Mooi bericht sjaak

Komt het door de nieuwe pootjes ?
Of door de olie en de keeringen?
Of is er meer aangepast?

En ik persoonlijk zou het fijn vinden als je de instellingen van jou motorfiets met ons wil delen ,

Mijn tabellen zijn nog niet ideaal (ingevuld) om als maatstaf te dienen .
Er is ook nog te weinig *met mijn duo* gereden ondanks dat ik steeds dichter bij een goede afstelling van de schokdempers en veren kom met mijn motor.

Perfect kan voor iemand anders een paar klikjes meer of iets minder zijn ,maar in de basis kan het bij vergelijkbare motorfietsen niet veel meer dan dat afwijken ,

Dan blijft over hoe makkelijker je de vering en schokdempers van je crf1000 kunt afstemmen aan jou situatie des te meer plezier en Controlle er is met rijden

Vandaar een basis tabellen lijst om te dienen
Voor alle zoekende ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2020 20:48 #19 door Sjaak
Niet veel info van mijn kant nog te melden
De nieuwe poten scheelt iets, de nieuwe olie met keerringen door Daniël van Hyperpro ( of is het David)? Scheelt echt meer en maakt het beter. Hij heeft ook de afstelling opnieuw gedaan, maar welke stand , geen idee
Ik ga nog wel iets versleutelen aan de invering, ik kijk effe waar die nu staat
Ik meld me nog

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2020 10:22 #20 door Pronto
Die nieuwe poten heeft er niet voor niets in gezet. Er zijn series met poten die veel fork stiction vertonen welke deels onder garantie zijn vervangen. Hier zijn vele topics op diverse forums over te vinden ook hier.
De nieuwe olie kan zeker schelen maar waarschijnlijk zitten er ook Hyperpro veren in je nieuwe poten.
M.b.t. het afstellen is er genoeg geschreven over rebound en compression instellingen. Kijk voor je zelf op welke ondergrond je het meest rijd en stel hem daar op af. Als je ook met iemand achterop rijd dan zou ik die achterveer vervangen door een Hyperpro. Als ie goed rijd en je voelt je zeker niets meer aan doen. Je zit tenslotte op een allroad motor en niet op goldwing of zoiets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden