Tips gevraagd. Waarop te letten bij bezichtiging CRF1000 Adv. Sports 2018/19

24 sept 2020 23:50 - 25 sept 2020 00:07 #1 door Mr Blue
Terug van een tijdje weg maar moet nu toch even mijn ei kwijt. Vandaag de eerste spontane 'Meet and Greet' gehad met de nieuwe liefde. Kwam hem tegen als eigendom van een rij-instructeur van motorzaak hier in de buurt, en kon niet weigeren toen hij aanbood dat ik wel een blokje om mocht. En alhoewel ik maar koud tien minuten weg durfde.. WAT een fijne machine zeg.. Zit er al een tijdje naar te loeren bij de oosterburen en ben na dit eerste ritje ermee wel verkocht. Zijn er veel rijders hier die dit type gekozen en in hun bezit hebben? Vraagje aan jullie dan; Zijn er nog bekende gebruiks- (slijtage bv) of produktie-problemen waar ik op moet letten als een tweedehands ga bekijken?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2020 18:32 #2 door Goobi
Ik kan ff niks bedenken. De meeste kinderziektes zijn er vanaf modeljaar 2018/2019 wel uit. De Adventure Sports versie is voor mij te hoog dus ik gaf de voorkeur aan de normale versie, model 2019, met DCT. Nu staat er ruim 10.000 km op de teller en geen enkel probleem gehad.
Zie eventueel andere CRF1000 topics.

Succes!

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2020 23:01 #3 door Pronto
Er kunnen problemen zijn met de tank. Bij sommige tanks zijn witte vlokken aan getroffen op de lasnaden van de tank. Dit is zinkoxide en kan in het filter van de brandstof pomp gaan zitten. Er zijn gevallen bekend in US dat injectors aan getast waren. Je kunt met een endoscoop in de tank kijken. Kijk hier voor meer info www.africatwinforum.com/threads/2018-202...issues-merged.35737/
Verder geen andere issues bekend.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2020 01:02 #4 door Mr Blue
Pff. Da's ook meteen niet het minste probleem wat kan voorkomen. Ik neem gezien je ava aan dat je deze bike bezit? Heb jij daar problemen door ervaren? Misschien preventieve maatregelen kunnen nemen als die er zijn? Doet Honda hier nog iets mee? Ik zal het topic eens doorploegen. Tx voor de hint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2020 11:01 #5 door Pronto
Mr Bleu,

Ondanks die verhalen heb ik toen toch besloten een ATAS 2020 te kopen met de gedacht dat het probleem op gelost zou zijn niet dus. . Voor zo ver ik weet zijn de meeste gevallen in de US en een enkele in Duitsland. Honda doet er voorals nog niets aan maar de Amerikaanse RDW heeft een onderzoek lopen en als er een recall uit komt dan is deze wereldwijd dan moet Honda ze allemaal terug halen.Ik heb zelf een vermoeden dat het komt door E10 wat bij langer stilstand en hoge temperaturen gaat scheiden in pure ethanol onder in de tank en benzine er boven. Waarschijnlijk is de interne coating in de tank bij sommige niet goed uit gevoerd waardoor de ethanol reageerd met het gegalvaniseerd staal van de tank en dan met name bij de lasnaden er zinkoxide ontstaat in de vorm van vlokken. Ik heb zelf in mijn tank gekeken met een endoscoop en zie geen vlokken uitvoor zorg tank ik geen E10 en het liefst helemaal geen ethanol maar je kunt ook een middeltje toevoegen aan de benzine om de negatieve effect te elimineren. Het ethanol is ook bij diverse nieuwe autos een probleem vooral als ze korte stukken rijden. Wat je altijd kan doen is je tank laten coaten in Harnixveld zit een bedrijf die dat goed doet. Zelf heb ik dat nog niet gedaan omdat ik nu naar 5000km nog steeds 0 problemen heb en het ding rijd als een raket. Als je een 2018/2019 voor een goede prijs kan kopen zou ik het niet laten. Kijk in de tank als ze hem koopt een een endoscoop mee kost een paar tientjes.
Succes met je zoektocht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2020 13:37 - 28 sept 2020 12:18 #6 door Mr Blue
Had ook al iets gelezen over ethanol wat de rubberen onderdelen zou kunnen aantasten in 'oude' carburateurs. Daarom mijn huidige XRV maar gevuld met E5 ipv het jerrycannetje E10 wat ik had aangeschaft nadat hij een paar jaar had stilgestaan. Premium (ethanolvrije) benzine ben ik nog niet naar op zoek geweest maar dat zou volgens de verhalen het beste zijn om in carburateurmotoren te gebruiken. Dit ethanolprobleem zou echter niet moeten spelen bij injectiemotoren had ik juist begrepen.

Maar van wat ik vooralsnog uit dat Engelse topic haal (ben pas op pg8 :X edit; pg32 :X ), een oplossing zou dus kunnen zijn een andere pomp én twee andere benzinefilters? Een voor na de vulopening en een kleinere die vóór de benzinepomp komt? Begrijp ik dat nu goed? Naast het vooraf cleanen/scrubben en coaten van binnenkant tank? (NB Ondertussen ook gelezen dat benzinepomp-garantie vervalt indien je hem aanpast (lees; er een ander filter op zet)

Ben, indien ik met een endoscoop op pad ga, best huiverig voor wat ik tegen kan komen. Weet niet of mijn roze bril me ervan weerhoudt de koop af te blazen indien ik vlokjes in de tank aantref. Ben trouwens komend voorjaar pas van plan de aanschaf-knoop door te hakken. Scheelt weer een paar maanden buiten stilstaan vw winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2020 14:03 #7 door Sjaak
Zie eerdere berichten over voorvork stiction. Ik had 32K op de teller bij adv sport uit 2018 en voelde dit ook. Nu andere voorvork onderstel met 8K eronder en het is weg. Maar gezien de ervaring bij de andere topic, zal ik ook nog eens bij Hyperpro terecht komen.
Ik weet niet of ik dat op voorhand moet doen, maar wel een aandachtspunt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2020 10:32 - 28 sept 2020 12:28 #8 door Mr Blue
@Sjaak; Dank. Het 'kleven' van voorvork ben ik iets over tegengekomen en heb ook al een oplossing gezien.

Verder even mijn eigen vragen aan Pronto beantwoorden, voor diegenen die niet het 47 pagina's tellende monstertopic willen doorspitten.
Oplossing voor het lasnaadvlokken-probleem.
- Tank (zo goed als het gaat) reinigen. De lasnaden waar de vlokken vandaan komen blijken relatief gemakkelijk 'schoon' te schrobben zoals Two60zCowboy hier aangeeft
- Voorgestelde middeltjes/procedure om binnenkant tank te reinigen vind je hier door satx-tengu Zijn updates na deze actie klinken vrij positief.
- Vóór en ná foto's na reinigen tank (als je het goed weet te doen) vind je hier door IdealPragmatist
-
En tenslotte wordt het installeren van een Guglatech filter door Spyder_Eye hier beschreven
Verder vond ik deze post van De Belg wel hoopvol klinken, waarin hij aangeeft dat Honda Benelux -in ieder geval voor hem- actie heeft ondernomen.

Het blijft dus een kwestie van goed (vooral binnenkant tank) inspecteren mocht je een 2e hansje gaat bekijken. Al zal het ontbreken van vlokjes niet direct betekenen dat het probleem id toekomst niet zal voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2020 12:29 - 28 sept 2020 12:30 #9 door Mr Blue

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2020 20:33 #10 door Pronto
Mr Blue

Je hebt het correct vertaald. Ik begrijp dat je van plan bent om er een volgend jaar aan te schaffen dus je heb nog even tijd.
Het guglatech filter voorkomt veel ook als je vervuilde benzine tankt.
Ik zou ook met roze bril op gewoon tegen degene van wie de motor wilt kopen gewoon open kaart spelen en zeggen dat je tank wilt inspecteren. Je kan altijd het risico nemen als ze een rooitje van de prijs af doen en je zelf een beetje handig bent.
Het zou ook helpen als iedereen die problemen onder vindt met de tank die meld bij RDW NL en USA en hopelijk dan Honda bewegen om actie te ondernemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2020 12:58 - 29 sept 2020 15:16 #11 door Mr Blue
Ik zal bij een kijk-/proefrit-afspraak in DL het zeker niet laten om dit probleem te bespreken. Heb me al voorgenomen een endoscoop mee te sjouwen als we die kant op gaan. Heb ook bij Honda NL geinformeerd hoe zij omgaan met dit fenomeen en of ze er uberhaupt al van hebben gehoord. Ik zal de uitslag hier vermelden zodra ik antwoord krijg. Tuuttuut, Dat is snel :)

Beste *****,
Onze interne afdeling heeft het volgende meegegeven ( zie hieronder de antwoorden op uw vragen).

- Mocht ik bovengenoemd probleem tegenkomen, wat zijn dan de acties die ik dien te ondernemen richting verkoper danwel Honda?? Wanneer er zich problemen voordoen is het inderdaad best om contact op te nemen met uw plaatselijke Honda dealer. Zij kunnen indien nodig contact opnemen met onze technische dienst voor verdere stappen.

Verder;
- Is Honda van het beschreven probleem op de hoogte? Het klopt dat we al gelijkaardige gevallen hebben gezien.

- Kan ik ervan uit gaan dat het probleem onder garantie wordt verholpen? Indien ja; Wat zullen de opeenvolgende stappen hierin zijn? Vervangen onderdelen? Reinigen/coaten tank? Wanneer uw motor nog in garantie is zal de reparatie inderdaad kosteloos zijn voor u. Afhankelijk van de ernst van het probleem (is verschillend van motor tot motor) kan de tank gereinigd worden en de nodige onderdelen vervangen worden.

- Wat als de garantieperiode is verlopen? In dat geval kan je als klant steeds een commerciële tussenkomst vragen via uw Honda dealer. Hou er wel rekening mee dat wanneer u zelf een motorfiets importeert en deze dus niet bij uw locale Honda dealer aangekocht hebt de meeste dealers hier niet op in zullen gaan. Deze commerciële geste wordt steeds betaald door de hoofdzetel van het land van oorsprong (in dit geval dus Duitsland). Wij raden u daarom ook aan om een motor aan te kopen bij één van onze Benelux dealers.

- Hoelang is de garantie op dit type motorfiets? De gebruikelijke 2 jaar fabrieksgarantie

Hopelijk hebben wij u hiermee kunnen helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden