Nieuwe accu voor de CRF1000L

27 feb 2021 17:36 #1 door V-Twin
Nieuwe accu voor de CRF1000L werd gestart door V-Twin
De CRF1000L 2016-2017 is vanaf de fabriek voorzien van een Yuasa accu, model YTZ14S.
Nu de CRF inmiddels aan z'n 5 jaar zit zullen de eersten dit of komend jaar een nieuwe accu nodig hebben vrees ik zo.

Let daarbij op!!!!

Als je zoekt naar een YTZ14S accu krijg je zowel AGM/microvlies accu's als Gel accu gepresenteerd. Waarbij de AGM/microvlies accu goedkoper is.
Deze is echter niet geschikt voor de CRF100L omdat de accu NIET rechtop staat maar 90 graden gekanteld ligt.
Montage van een AGM accu wordt daarom ontraden en je kunt beter kiezen voor een GEL-accu net zoals het origineel van Yuasa.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 :lol: :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2021 11:00 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
www.hardwarexpress.co.uk/difference-betw...z-batteries-38-w.asp

En lees ook even verder...
De YTZ komt compleet gevuld vanuit de fabriek. Persoonlijk ben ik hier geen fan van, want hoe lang staat deze accu al in de winkel/magazijn ? Het houdt in dat deze accu in de winkel/magazijn eigenlijk regelmatig gecontroleerd en (bij)geladen moet worden, want zelfs zonder verbruikers zal de accu leeg lopen.

Daarom werk ik liever met de TTZ. Deze komt vooraf geladen, maar leeg. Het losse accupakket kan dan vlak voor gebruik worden toegevoegd waardoor je eigenlijk direct een bruikbare en verse accu hebt.

Nu komt er (uiteraard) weer een nieuwe EU regel om de hoek zeilen, want per 1 februari mogen losse zuur pakketten niet meer aan de particulier verkocht worden omdat het gebruikt kan worden voor het maken van bommen.....
Dat houdt dus in dat de TTZ niet meer als los pakket opgestuurd mag worden, maar in de winkel voorgevuld moet worden en dan pas aan de klant mag worden mee gegeven.

De TTZ is (op dit moment, en zolang de service van het vullen niet doorberekend gaat worden naar de klant) zo'n € 20,= goedkoper.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2021 23:36 - 28 feb 2021 23:39 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Als je het door Rob bijgevoegde artikel en het bijgeleverde plaatje met legenda goed bekijkt dan is de TTZ accu niet geschikt om te worden gemonteerd in de CRF1000L omdat die onder de b-hoek (zie plaatje) maximaal 20 graden gekanteld mag worden gemonteerd en de YTZ 90 graden zoals die in de CRF gemonteerd moet worden.

In de basis klopt wat Rob stelt mbt het zelf ontladen echter de af fabriek voorgeladen accu's worden voor tot maximaal 70% voorgeladen en dan vindt er nauwelijks zelfontlading plaats. Voor een motorzaak is een TTZ accu interessant omdat na toevoegen van het zuur de accu niet eerst geactiveerd en bijgeladen hoeft te worden. Na het vullen moet je ongeveer een 1 uur wachten zodat het microvlies goed verzadigd is. Monteren kan inderdaad direct na het afvullen maar daarna is de monteur klaar.

Voor dat je een gel accu plaatst moet deze geactiveerd worden met een acculader die daarvoor een speciaal programma heeft. In de nieuwere Optimate acculader zit een dergelijk programma zoals de Optimate 3 TM430. Om dat activeringsproces op te starten hoef je niets te doen behoudens de accu die nog niet in de motor is gemonteerd goed aansluiten. De Optimate detecteert de status van de accu en start eerst het activeringsproces en na enige tijd start het reguliere laadprogramma. Het activeringsproces, het laden en het gehele controle proces neemt als je het helemaal volgens de voorschriften doet 24 uur in beslag om de accu geactivieerd, geladen en getest is. Dat is voor een motorzaak niet zo handig dus ik snap de voorkeur voor het TTZ model heel goed.

Let op:
Oudere acculaders zoals een ouder type Optimate 3 hebben een automatisch programma dat als een accu vol is dat die de accu weer ontlaad. Er is een lange periode geweest dat acculaders met een automatische druppelstand accu's na het laden weer deels ontladen en weer bijladen. De gedachte was dat dit de levensduur verlengde door de accu actief te houden maar voortschrijdend inzicht heeft opgeleverd dat dit juist de levensduur verkort. Kortom heb je nog een oude lader van welk merk dan ook en zo'n programma zit er in dan kan je hem wel gebruiken om te laden maar daarna direct loskoppelen als de accu opgeladen is en niet als druppellader gebruiken om bijv. de winterperiode te overbruggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 09:52 #4 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Inmiddels denk ik dat mijn CRF1000 aan een nieuwe accu toe is.

Er wordt geadviseerd om voor modellen vóór 2018 een gel loodaccu te nemen.


Maar nu mijn vraag: klopt het dat Yuasa helemaal geen gelaccu’s levert ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 12:17 - 26 apr 2021 12:21 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Kwam ik ergens tegen :

De YTZ is een gel accu en de TTZ is een gezuurde accu.

Maar heb het nog niet kunnen verifiëren

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 12:43 #6 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Laatst deze accu bij M-partz besteld, is exact de zelfde als origineel YTZ l4-S Yuasa GEL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 13:08 #7 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Ik ben ook aan het zoeken geweest. Yuasa levert dus geen gel-accu’s maar AGM. Zie onder de uitleg.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 17:55 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L

renATus schreef : Ik ben ook aan het zoeken geweest. Yuasa levert dus geen gel-accu’s maar AGM. Zie onder de uitleg.

Af fabriek zit in een CRF1000L een Yuasa gel accu en geen AGM.
Ze noemen een AGM accu vloeistof dicht omdat er geen ontluchting / verloopje op zit. Veelal, zie o.a. de mail van RobGoesDakar, geldt voor een AGM accu een max hellingshoek waaronder die accu gemonteerd mogen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 19:37 #9 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Bedankt voor je inbreng.

Ik zal bij het plaatsen van mn nieuwe gel lood accu de originele (af fabriek) Yuasa accu eens goed bekijken. Inmiddels van twee accu leveranciers begrepen dat Yuasa namelijk geen gel accu’s produceert maar AGM accu’s.

Wordt vervolgd 👍

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 19:58 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 22:24 #11 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Precies die is standaard geleverd in de SD04 en heb ik ook daar gekocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2021 23:01 #12 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
AGM en GEL mogen allebei op hun zijkant gebruikt worden. De orginele YTZ is een AGM accu zoals RenAtus al aan geeft sommige webshop maken hier gel omdat het beter verkoopt.

Dit is van een Camper site www.zwiebelfam.nl/lood-gel-agm-of-lifepo4/#Kenmerken_Gel-accu waar iemand alles al een keer uitgezocht heeft.


AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden.AGM accu’s zijn zogenaamde ‘VRLA’ accu’s. VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid en houdt in dat de druk in de accu geregeld wordt door drukventielen in het deksel van de accu. Mocht de druk in de accu te hoog oplopen, dan zorgen de ventielen er automatisch voor dat deze wordt teruggebracht naar een acceptabel niveau. Bij normaal gebruik van de accu zal dit echter nooit voor hoeven komen. Doordat AGM accu’s lekvrij zijn kunnen ze eenvoudig vervoerd en verzonden worden, zonder dat daar veel aanvullende verpakkingen en andere maatregelen bij komen kijken.Tevens kan de AGM accu in iedere positie (behalve ondersteboven) gemonteerd worden zonder daarbij te lekken. Daardoor zijn ze uitstekend toe te passen op locaties die moeilijk bereikbaar zijn. Ze hebben wel één groot nadeel: een volledig opgeladen AGM-accu wil nog wel eens een spanning afgeven van boven de 13 V. Sommige gevoelige 12V apparaten kunnen daar niet tegen. En als tegenhanger: een AGM -accu kan zeer hoge laadstromen verdragen. Dit is dan weer handig voor die camperaars die een Cyrix of zoiets in hun camper hebben die accu’s kan laden met stroomsterktes tot wel 50 A. Tot slot: AGM-accu’s kunnen ook tegen een hoge stroomafname in korte tijd en tegen voortdurende trillingen (waar normale lood-zuur accu’s meer moeite mee hebben).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 08:18 #13 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Dit geeft duidelijkheid. Begon al haast aan mijzelf te twijfelen :mrgreen: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2021 11:41 #14 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Misschien is dit iets om op te slaan bij de how to of een rubriek weetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2021 14:08 - 30 apr 2021 14:11 #15 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe accu voor de CRF1000L
Inmiddels de af fabriek VRLA accu vervangen voor een gel accu.

Yuasa mag dan hele goede accu’s leveren maar ik vind ze belachelijk duur. Nu voor 1/3 van de prijs van een Yuasa deze gel accu gekocht. Eens kijken hoe lang deze meegaat.
.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden