Bougies vv en kleppen controleren

01 juni 2021 20:31 #1 door robgoesdakar
Bougies vv en kleppen controleren werd gestart door robgoesdakar
Ik snap nu waarom meneer Honda besloten heeft om Iridium bougies prefereren op de CRF.

Als iemand het al moeilijk vond om bougies te vervangen van de XRV750 of transalp, dan moet ik maar niet aan de crf beginnen.
Pffff.... dat is toch echt ff puzzelen.

De zijkuip delen en tank zijn eigenlijk nog het makkelijkste deel, daarna moet bijna elk stekkertje los, radiateurs los (en dan ook nog eigenlijk de hele voorkuip)
Waarschijnlijk wordt het wel makkelijker naar mate ik het vaker doe, maar er moet zoveel verwijderd en los gemaakt worden dat het echt geen 1-2-3 klusje is.
Ben inmiddels al bijna toe aan de klepspeling controle. Ben benieuwd, want als het dan niet verlopen is dan ben je bijna een dag aan het werk voor alleen de controle.

Als ik klaar ben zal ik nog wel even laten weten of ze verlopen waren bij deze motor (en de bijbehorende km stand).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2021 20:57 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Bougies vv en kleppen controleren
Bij de Varadero is het een vrij makkelijke klus die bougies, en de irridium bougies mogen 48000km blijven zitten, is dat bij de crf ook zo?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2021 22:18 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies vv en kleppen controleren
Bij de CRF zouden de bougies bij 24k geïnspecteerd moeten worden, en bij 48k vervangen.
Kleppen zouden ook elke 24K geïnspecteerd moeten worden...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2021 20:18 #4 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Bougies vv en kleppen controleren
Het is inderdaad een tijd rovend klusje, maar als je een keer hebt gedaan valt het wel mee. Om het inderdaad goed te doen kun je inderdaad het beste de radiateurs verwijderen. Ik heb alleen in 2016 de 1000km beurt laten uitvoeren bij de motor zaak waar ik hem gekocht had en heb de andere beurten allemaal zelf gedaan. Maar de kleppen stellen heb ik bewust uitgesteld tot de 48000 beurt want is volgens mijn ervaring niet nodig bij een nieuwe Honda bij 24000km. Na de vakantie afgelopen jaar ben ik er aan begonnen, KM stand 51750. Van de linker cilinder de binnenste uitlaatklep iets losser moeten zetten, stond op krap 0.20 mm en moet zijn 0.23. de andere kleppen stonden perfect. En dat na 51750km ( Honda hé ). De inlaatkelken en ook de luchtfilter kast zagen er perfect en als nieuw uit. Tevens de radiateurs gereinigd.
Bougies zagen er nog heel goed uit maar heb ze wel vernieuwd. Maar het is niet voor niks dat het bij de motorzaken zo'n dure aangelegenheid is. Ga er maar vanuit dat het voor een ervaren monteur ongeveer 6 uur werk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2021 23:50 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies vv en kleppen controleren
Yep. Het is zeer bewerkelijk.
Vandaag controle gedaan en de inlaat kleppen van cilinder 1 stonden veel te ruim. (0,21 waar 0,16 moet zijn).
De rest stond goed.
Dus wat dat betreft geen overbodige actie.
Nu weer alles terug bouwen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2021 08:41 - 03 juni 2021 08:47 #6 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Bougies vv en kleppen controleren
Ja dan ben je nog wat langer bezig als je de nokkenas moet uitbouwen om andere shims te plaatsen!!
Zie je toch dat het niet verkeerd is om bij 24000 te controleren. Zag dat bij Varahannes de Oostenrijkse testrijder voor Honda bij 264000km voor het eerst een inlaatklep versteld moest worden. Dus zeg het maar!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 14:41 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bougies vv en kleppen controleren
Kregen jullie de bougiedoppen van de centraal geplaatste bougies heel los? Bij de 2016 modellen is dat van zeer bros materiaal en zijn ze zelfs door de dealer niet heel af te nemen. Zijn prijzige dingen kan ik je melden en tot vorig jaar was een aftermarket nog geen alternatief. Ik weet niet of dat nu inmiddels wel beschikbaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 15:37 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies vv en kleppen controleren
Ze waren niet heel makkelijk los te krijgen, maar het ging wel (en gelukkig heel).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 15:50 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bougies vv en kleppen controleren
Mooi ik hoor nog wel hoe je het hebt gedaan. Ik hoor monteurs bij de dealers zeggen dat het bijna niet te doen is, zeker voor de 2016 modellen. Doppen zijn zo bros dat ze gewoon verpulveren als je er maar een beetje kracht op uitoefent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 16:39 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bougies vv en kleppen controleren
Nou ik hoor het al, ik denk dat ik toch maar geen CRF ga kopen :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 18:31 #11 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Bougies vv en kleppen controleren
Als dat alles is 2 bougie doppen. Had vanmorgen de oliedop van een ktm 690 los proberen te krijgen met een goed dop 19 mooi niet draaide er zo over heen en dan zat er ook nog een m5 boutje bij het filter was dol was bleek dat er al een helical in zat dus ja wat is erger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 20:46 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Bougies vv en kleppen controleren
2 bougie doppen à € 59,= exBTW per stuk, dat is toch wel flink aan de prijs.

Maar hier dus nog heel. Misschien zijn ze al ooit vervangen, al kan ik dat uit de rest van de spullen er omheen niet kan opmaken.
Olie e.d. zijn wel al een keer vervangen aan deze motor.

Tja, elk merk/type heeft wel weer wat. Ik kom regelmatig zelfs zaken tegen waar men af fabriek al dingen veel te vast heeft zitten. Ben al een keer naar de truck werkplaats gereden om een voortandwiel bout los te krijgen.......

---- maar goed, we dwalen af

Zoals ik het nu bekijk is het veel werk om bij de kleppen te komen, maar ik zie eigenlijk een 'opening' die ik de volgende keer misschien wel nader wil bekijken.
'gewoon' de radiateurs verwijderen ipv los hangen. Ik krijg het gevoel dat de boel dan ook gewoon er tussen uit kan, en je veel meer vrijheid hebt om de bougie doppen er af te krijgen. Plus dat je elke 48k ook meteen je koelvloeistof vervangt.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2021 23:21 #13 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Bougies vv en kleppen controleren
Ik had inderdaad bij mijn 2016 motor bij 10000km een bougie dop stuk en ze zijn toen allemaal vervangen onder garantie. en toen ik de kleppen en bougies heb gedaan was er geen enkel probleem en kwamen ze goed en heel los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2021 10:52 - 05 juni 2021 11:03 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Bougies vv en kleppen controleren

Garfield schreef : Nou ik hoor het al, ik denk dat ik toch maar geen CRF ga kopen :-)


Bij de eerste serie van de CRF1000L in 2016 waren er op enkele details wat kwaliteitsproblemen. Die zijn inmiddels allemaal wel opgelost.
Echter de bougie kappen zijn zover ik weet bij niemand preventief onder garantie vervangen. Ik heb bij de dealer een dealtje kunnen maken dat ik ze voor inkoopprijs heb gekregen vanwege al het gedoe dat ik had met het eerste model. Volgens mij had Yank een probleem met de aansluiting draad-kap en niet het probleem dat na ongeveer 25.000 km het materiaal, door de warmte, helemaal bros was geworden.

Als je het aan de hand hebt baal je als een stekker maar aan de andere kant weet je ook dat als je bij de eerste groep kopers zit van een geheel nieuw model dat je tegen dergelijke zaken kunt aanlopen. In die zin valt het bij Honda nog relatief mee, zullen we het maar niet over de buren uit Beieren hebben die bij iedere update van het model een potentieel fors issue er gratis bij krijgen. Bij de huidige modellen van de CRF is feitelijk alleen de tank bij de AS een punt van aandacht dat onder garantie wordt opgelost. Ik weet niet hoe het zal verlopen met de huidige generatie brandstoffilters maar in de CRF1000L modellen geeft dat ook issues met name in combinatie met E10. Daarvoor heeft Guglatech een uitstekende oplossing voorhanden.

Je kunt een volledig doorontwikkelde Transalp 600/650 niet vergelijken met een nieuw model waar altijd wel kleine issues aan kunnen plakken. Maar vergis je niet bij de Transalp 700 kreeg je ook gratis een radiateur issue van Honda cadeau en zeker in de eerste serie minder corrosie bestendig bevestigingsmateriaal. Dus Garfield alles is relatief :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2021 20:04 #15 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bougies vv en kleppen controleren
Ik bedoelde mijn reactie minder serieus dan dat jij hem opvat :-)

Zelfs al had ik het geld, dan zou ik waarschijnlijk nog steeds bij oudere motoren blijven. Ik heb helemaal niets met al die moderne electronica.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2021 21:04 #16 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Bougies vv en kleppen controleren
Een van de redenen voor mij om een CRF1000 te kopen was omdat er weinig elektronica op zit. Maar je hebt gelijk Garfield, een CRF1100 zal ik nooit kopen. Dan stap ik liever over naar een Yamaha Tenere 700.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2021 21:06 #17 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bougies vv en kleppen controleren
Ja die, en/of een CRF300 Rally.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2022 19:17 #18 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Bougies vv en kleppen controleren
Nu met 69850km op de teller kreeg ik toch weer een vreemd lopende motor, hij trok goed op maar het leek alsof hij bij ongeveer 4000 rpm de koppeling nog eens beter liet pakken. Ik had dit al in het begin toen ik hem nog in de garantie had ook gehad met zoals nu ook weer erg knallen in de uitlaat. Toen alllemaal nieuwe bougiedoppen onder garantie vervangen. Dus het spul maandag losgehaald en er was in eerste instantie niks te zien. Maar met doormeten van de doppen had de middelst dop van de linker cilinder een veel te hogen weerstandswaarde 21 ohm terwijl ze niet meer mogen hebben dan 5,2 ohm.
Bij Ten Kate twee middelste doppen besteld die ik vandaag gemonteerd heb en het spul weer in elkaar gezet en probleem weer opgelost.
Ik vermoed wel dat de doppen aangepast zijn daar het oude onderdeelnummer veranderd is. Want het geen eenvoudige klus om ze even te vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2022 17:36 - 16 juni 2022 17:37 #19 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Bougies vv en kleppen controleren
Vandaag eens rustig bekeken waarom er nu zoveel weerstand in de bougiekap zat. Heb hem eerst nog eens gemeten en de waarde was nog veel hoger!!!
65 ohm!! Nou dan de kap maar eens ontleden. Ten eerste toen ik hem demonteerde zag ik dat de uiteinde van de veer groenachtig geoxideerd waren. De weerstand zelf gaf mooi 4,9 ohm aan, dus dat was prima. De veer mooi schoon geschuur en hem weer in elkaar gedraaid. Kon niks meten?? Dat is raar.
Met een klein lang schroevendraaiertje de achterkant proberen schoon te krasse van het messing schroef boutje wat in de kabel gaat. Weer meten en een veel te hoge weerstand. Nou toen de zaag erin om er achter te komen waar het probleem zit. Het was heel duidelijk dat de achterkant van het schroefboutje volledig geoxideerd was, zie foto's. Mijn inziens een waardeloos systeem waar je op problemen kunt wachten! Ben blij dat ik ze beide vernieuwd heb.

Groet, Gérard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2022 23:02 #20 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Bougies vv en kleppen controleren
Interessant, dank voor het delen !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden