Kofferslot

07 aug 2021 08:44 #1 door robgoesdakar
Kofferslot werd gestart door robgoesdakar
Afgelopen week een klant met enige paniek in de werkplaats. Alles wat hij niet had moeten doen met het koffer had ie gedaan.....

Hij had de sleutel van zijn schijfremslot proberen te gebruiken om zijn zijkoffer (origineel honda) open te maken in plaats van zijn contact slot.
Vervolgens kwam de hele binnen cilinder eruit en schoten er wat palletjes los, en in zijn 'paniek' palletjes terug gezet en cilinder terug het slot in........
Gevolg dus nu, dat het slot niet meer te gebruiken is. En de koffer zit uiteraard op slot.

Ik zei al dat in eerste instantie dat slot waarschijnlijk uitgeboord zou moeten worden, maar dat ik dat eigenlijk liever aan een slotenmaker over wilde laten omdat die toch wel wat meer ervaring daarin hebben. Ondertussen dat hij dat zou gaan regelen had ik al gekeken, en bij Honda is er een cilinder los te koop met alle palletjes en dingetjes om een slot op maat van de honda sleutel te maken.

De slotenmaker waar mijn klant gevraagd had wilde/durfde niet aan motor gerelateerde sloten te beginnen, dus dan toch maar hier aan de slag. Voorzichtig aan het slot met een steeds grotere boor uitboren. Met alle voorzichtigheid en het feit dat ik het natuurlijk nog nooit gedaan had, toch al snel een half uurtje bezig geweest. Bij boor 10 kwam de boel eindelijk los en kon de koffer open.

Vervolgens moest de hele slot unit via de binnenkant los geschroefd worden, en kon de hele cilinder er uit. Maar dan ben je er nog niet. Nu nog de buitenkant van de cilinder los krijgen van de daadwerkelijke cilinder. Borg palletje naar binnen geschoven, maar geen beweging in te krijgen. Waarschijnlijk toch te voorzichtig geweest, want uiteindelijk na triple check toch even iets meer kracht (persen) de boel uit elkaar gekregen. Mooi, 3 kwartier verder eindelijk dat in de hand wat we wilden hebben.

En dan begint het gepuzzel. Gelukkig had ik al even wat youtube videos bekeken, dus de procedure was helder om de nieuwe cilinder te programmeren. Maar man, man, man, wat een gepiel met die palletjes en veertjes. Uiteindelijk een uur bezig geweest, maar de sleutel paste in de cilinder, en de cilinder was dan vervolgens 'vlak'.
Stapje voor stapje, en bij elk stapje controleren of alles nog met de sleutel te verdraaien was, alles weer terug gebouwd. Dat ging relatief snel, en 20 minuten later zat de koffer weer op de motor en kon met de contact slot sleutel bediend worden.

Het is te doen, en op internet zijn een aantal goede video's hierover terug te vinden, alleen het uitboren had ik niet gevonden.

En zowaar vond ik de prijs voor het slot niet eens dramatisch. Setje is part# 08m70mjed03 en kost €20,= exBTW.
Uiteraard, als de koffer open is, is het verwijderen van het slot zo gebeurd, dus als je een honda koffer wil laten aanpassen op jouw contact slot, dan kan dat met dit setje en een berg geduld en geen verstoring ;)


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2021 09:28 - 07 aug 2021 09:28 #2 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Kofferslot
Rob Slotenmaker?😁😁😁

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden