Africa Twin laadt niet goed bij

03 sept 2021 19:44 #1 door Jaap Jan
Africa Twin laadt niet goed bij werd gestart door Jaap Jan
Beste Africa Twan fanaten,

Ik ben sinds een aantal maanden de trotse bezitter van een Africa Twin RD04 uit 92. De motor had een hele tijd stil gestaan. Deze heb ik helemaal opgeknapt en hij oogt en rijdt weer als een zonnetje. Echter bij de eerste rit na een half uur al viel de motor uit. De accu leek niet bij te laden.

Ik heb toen een nieuwe spanningsregelaar en een accu geinstalleerd. Dat was even gedoe aangezien de stekkers niet pasten. Het leek even goed te gaan maar ook nu lijkt de accu niet goed bij te laden. Wanneer ik bij een stationair lopende motor met de voltmeter de accupolen meet, springt de laadspanning alle kanten op tussen de 9 en 17 volt. Daarnaast is het vreemd dat wanneer ik meer gas geef, het voltage daalt.

Heeft iemand een idee? Heb ik een slechte spanningsregelaar geinstalleerd?

Alvast superbedankt voor eventuele adviezen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 sept 2021 20:48 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Africa Twin laadt niet goed bij
Als je al zegt dat de stekkers niet pasten dan klopt er al iets niet.

Dus dat doet me vermoeden dat geinstalleerde spanningsregelaar al niet de juiste is.

Echter, elke SR zal normaal gesproken gewoon spanning van de dynamo terugbrengen naar acceptabel niveau, en dat eigenlijk continue. Verspringen kan er mogelijk op duiden dat er misschien ook iets mis is met de bedrading van de dynamo naar dr SR.

Mogelijk valt 1 fase af en toe uit, en dan raakt de SR daar misschien wel over de toeren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2021 14:00 #3 door Jaap Jan
Beantwoord door Jaap Jan in topic Africa Twin laadt niet goed bij
Bedankt Rob!

Het was inderdaad een verkeerde spanningsregelaar. Ik heb er inmiddels een nieuwe opgezet en deze houdt de voltage netjes op de 14.3, zonder schommelingen.

Bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2022 20:30 - 20 mrt 2022 20:36 #4 door transalpinist
Beantwoord door transalpinist in topic Africa Twin laadt niet goed bij
Voor mijn zoon riding arborist( zijn aanvraag is onderweg) en al wel lid van de Transalpclub het volgende

Hallo, ik heb een vraagje. Mijn accu word met slechts 7 volt bij geladen. Dit is gemeten na de spanningsregelaar. Heeft iemand een andere liggen? Of weet iemand waar ik dit goedkoop kan krijgen? Het gaat om een africa twin RD07.

de aansluiting van de gele draden zijn erg aan elkaar geknutseld helaas vol met corrosie

Een dag niet op de alp gereden is een dag niet geleefd
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2022 08:57 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Africa Twin laadt niet goed bij
1) zorg eerst even voor een goede (opgeladen) accu voordat je gaat meten. Die 7 volt houden eigenlijk al in dat je accu al niet goed (geladen) is !!
2) daarna op de accupolen meten bij draaiende motor met verlichting aan en 5.000 toeren per minuut wat de spanning wordt
3) daarna nog een extra controle tussen de 3 gele draden op wisselspanning (moet ruim in de 60 volt WISSELspanning zijn op alle 3 de metingen). Zo niet, dan is de dynamo het probleem.
4) als dat allemaal klopt, dan is inderdaad (ook) de spanningsregelaar stuk.

Spanningsregelaar hier over het algemeen wel op voorraad liggen, maar ja.... goedkoop.....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2022 18:06 #6 door RidingArborist
Beantwoord door RidingArborist in topic Africa Twin laadt niet goed bij
De Meting is inderdaad 60v +
Wel meten we dat de accu 17v is, wat kan hier de oorzaak van zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2022 19:38 #7 door RidingArborist
Beantwoord door RidingArborist in topic Africa Twin laadt niet goed bij
De spannings is inderdaad 60v + (door de problemen blijven de zekering van de verlichting & toerenteller/cockpit het niet dus de 5k rpm is gegokt)
De accu nogmaals gemeten en die geeft 17v continu, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2022 20:36 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Africa Twin laadt niet goed bij
17 Volt continue bij draaiende motor ???

Dan is je spanningsregelaar stuk !!!!!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2022 20:43 #9 door RidingArborist
Beantwoord door RidingArborist in topic Africa Twin laadt niet goed bij
Ah dan weten we dat ook weer.
Wat kost de spanningsregelaar die jij hebt liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2022 09:37 #10 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Africa Twin laadt niet goed bij
AT's hebben wel vaker problemen met spanningregelaars, zelf ook meerdere malen gezeik mee gehad. Uiteindelijk een Mosfet SR er op gezet en dat zit nou alweer een paar jaar zonder problemen. Wellicht dat je daar even naar kan kijken.

PS. Die stekkertjes zien er ook niet heel lekker uit. Je zou de SR direct aan de kabelboom solderen, en zo dus de stekkers overslaan, dit was vooral aan te raden bij de SR's op de vroegere modellen XRV's aangezien deze nogal warm werden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2022 11:59 #11 door RidingArborist
Beantwoord door RidingArborist in topic Africa Twin laadt niet goed bij
Inmiddels is het opgelost. Er zit nu een andere spanningsregelaar op (besteld via bol.com.) Het was even een gepruts omdat iemand ooit de sterker veranderd heeft maar het werkt. Ook de toerenteller en de verlichting werkt weer. Nu nog een keer de handvat verwarming nalopen want die doet het sinds kort niet meer... Die blijft zekeringen blazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 18:39 #12 door Tommy
Beantwoord door Tommy in topic Africa Twin laadt niet goed bij
Dag allen,

Ik heb hetzelfde probleem. accu recent tijdens de inspectiedag nog gecontroleerd en goed was is plotseling overleden. Telkens de jumpstarter erbij halen om de motor aan te krijgen. Vervolgens nieuwe accu erin gezet, maar wat bleek helemaal geen laadspanning, accu is AGM en niet helemaal opgeladen geplaatst maar alsnog kwam het voltage bij stationair en toeren maken niet hoger dan 12,7.

Aantal zaken gecontroleerd vervolgens:
Gepruts door een vorige eigenaar aan de verbinding met dynamo en SR, deze zag er ook op zijn minst niet goed uit. Stekkertjes samengesmolten o.a. Stekker bij startrelais ook wat groenig dus flink ingesprayd met contactspray en zekering gecheckt (vervangen voor nieuwe 30A)

Na schoonmaken van meerdere verbindingen met contactspray, geeft de accu nu wel een voltage aan van plm 14,7 bij 5000 tpm.

Echter vertrouw de SR en de verbinding niet met de dynamo. Daarom nieuwe SR besteld en nu op zoek naar een goede methode en onderdelen om een nieuwe stekkerverbinding te maken vanaf de dynamodraden.

Hebben jullie tips?
Welke stekkers en onderdelen zijn geadviseerd om een nieuwe verbinding hier tot stand te brengen met minder kans op smelten en doorbranden?

Groet Tommy
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden