Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm

06 dec 2021 14:44 #1 door robgoesdakar
Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm werd gestart door robgoesdakar
Deze ben ik nog niet eerder tegen gekomen, maar weer eens een tripmaster probleem.

Tripmaster werkt onregelmatig. Eerste klacht was dat deze uit viel als de koppeling werd ingetrokken. Die 2 staan natuurlijk niet met elkaar in verbinding, maar in 1e instantie was het vermoeden dat met het inknijpen van de koppeling de boordspanning te laag werd en dat daardoor ook de tripmaster uit viel. Spanningsregelaar werkte eigenlijk best goed, maar was aan de accu kant toch aan de lage kant (13,8 geloof ik) Toen de de 'mosfet' methode toegepast, en in eerste instantie leek het probleem verholpen. Spanning 14,3 volt bij 5.000 toeren per minuut en geen fluctuaties. Maar na 200km weer zelfde euvel.
Dat was een paar maanden geleden en tot nu toe was de motor niet meer hier. Nu is de motor hier in de stalling, en dus alle tijd om het euvel proberen te achterhalen/oplossen.

Spanning naar de tripmaster direct bij de stekkers gemeten, en die komt overeen met de boordspanning. Geen (enorme) pieken/dalen en netjes rond de 14,3 volt.
Verlichting werkt ook, maar al in het electrisch schema gezien dat deze via een andere voedingskabel loopt.

Nu weet ik van een aantal problemen die met 888 te maken hebben en/of verliezen van de klok e.d., maar deze is me vreemd.

Iemand dit eerder mee gemaakt ? En dan natuurlijk de vraag wat de oplossing was.....

(Brrr.... electra, soms is het lastig te doorgronden. Tot de oorzaak gevonden is, en dan lijkt het zo logisch als wat)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2021 16:38 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm
kleine update:

- andere spanningsregelaar geprobeerd, maar geen verbetering
- stekkers goed schoon gemaakt, (Had wat lichte corrosie, dus ik had goede hoop), maar geen verbetering

Liefst zou ik even een andere tripmaster willen proberen om uit te sluiten (of te bevestigen) dat de tripmaster zelf het probleem is, maar heb er momenteel geen liggen. Dus als iemand eentje even zou willen uitlenen wordt dat gewaardeerd ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2021 17:32 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm
Rob,

Ik heb geen idee hoe de tripmasters precies aangestuurd worden.

Van andere motoren heb ik al wel meegemaakt dat sommige condensatoren de geest geven na zoveel jaar.
Misschien dat dat hier ook van toepassing kan zijn ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2021 20:11 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm
Klopt, maar wil liefst ff zeker weten voordat ik de hele tripmaster probeer te repareren.

Handleiding heb ik al (waarin bekende problemen worden opgelost).
Alleen nog even zeker weten dat dit het op moet gaan lossen en op zoek naar de onderdelen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2021 09:22 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm
OPGELOST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

na een nachtje rust, vanmorgen opnieuw even op onderzoek.
Blijkt de zekering (clock) een haarscheurtje of iets dergelijks te hebben. Zekering vervangen en geen probleem meer. Mooi helder beeld zodra contact aan springt en zonder haperen als de motor loopt.

Soms kan het leven zo simpel zijn :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2021 17:05 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Tripmaster werkt pas boven 4000 tpm
Nice ! Lastig en makkelijk tegelijk !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.769 seconden