Alternatief onderhoud

26 jan 2009 22:18 #1 door yogobiker
Alternatief onderhoud werd gestart door yogobiker
Beste mensen,

Ik heb een vraagje over het verwisselen van banden.
In mei ga ik de oost europa rally rijden, en de kans bestaat dat ik lekker banden krijg.

Is het mogelijk om een AT op zn zij te leggen en zodoende de band te verwisselen?
Uiteraard loop ik extra kans op krassen, maar die vangen de valbeugels wel op.
Of lopen alle sappen dan mijn uit mijn africa twin en loop ik het risico dat hij helemaal niet meer wil starten.

Het achterwiel demonteren kan uiteraard ook, maar dan moet ik de middenbok onder de motor laten zitten (extra gewicht+lagere grondspeling) en in de modder is het ook een geklooi dat wiel er weer netjes in te krijgen...

Hoe zouden jullie het oplossen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2009 22:24 #2 door snowball
Beantwoord door snowball in topic Alternatief onderhoud
Ik zou 'm niet zo snel op de kant leggen, dan gaat er op allerlei onverwachte plaatsen benzine uitlopen. Ook lijkt het mij niet handig om het wiel er dan nog goed in te krijgen, maar dat moet je maar eens proberen denk ik.
Ik rij ook altijd zonder middenbok en het handigste is gewoon ter plekke iets zoeken wat je eronder kan schuiven (boomstronk, stenen, whatever). Via de zijstandaard het achterwiel optillen en er iets onder schuiven (moet je wel effe met z'n tweeen zijn, maar dat lijkt me niet zo'n probleem daar). Mij is het zo nog altijd gelukt.

succes, veel plezier met de OER!!!

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 12:34 #3 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Alternatief onderhoud
Voor wat betreft de benzine kan ik het beamen dat de benzine uit het ontluchtingsgat van je tankdop komt zetten.
Misschien kun je een extra goed afsluitende dop meenemen in geval van 'op z'n kant' leggen?

Vraag me af of je in de modder met bovenstaande truc ook weg komt? je glijdt zelf ook flink weg om kracht te zetten om
de motor om z'n zijstand te 'torderen' .

Hoeveel cm ben je kwijt aan grondspeling met een middenbok?


gr. Rogier


Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 12:48 - 27 jan 2009 12:50 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alternatief onderhoud
Jaja ook deze jongen gaat met de OER mee doen op de twin.

Zoals snowball al aan geeft, kun je heel vaak wel een boomstronk, steen, of andere zaken vinden om je motor op te laten steunen. En je wordt heel creatief in het bedenken van oplossingen.......

Verder denk ik dat lek rijden op zich wel redelijk mee zal vallen. Zorg voor de extra dikke binnen banden, dan heb je al veel gewonnen.

Als je echt bang bent om lek te rijden is mouse natuurlijk ook een optie. (Moet ik voor mezelf nog even bekijken, want ik heb nog mouse liggen die initieel voor de Heroes Legend bedoeld waren)

Misschien moeten wij gewoon eens samen gaan zitten om alle vraagjes eens langs te lopen en eens een stukje te gaan rijden.....

PS: de komende 2 weken niet, want dat ik ga ik stoeien in Marokko  ;D
PS2: volgens mij weet ik nu van 3 mensen die op de twin naar de OER gaan..... (Of jullie zijn 1 en dezelfde persoon :)  )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 18:52 #5 door yogobiker
Beantwoord door yogobiker in topic Alternatief onderhoud
Ok,

AT op zn kant leggen is dus geen goed idee, helaas pindakaas voor luie mij, was ook wel n beetje te verwachten maar je kan t altijd proberen :)
In het veld is er uiteraard altijd een oplossing, maar wat is de weg van de minste weerstand he...
De speling van de middenbok moet ik even meten, maar voor het gewicht lijkt het me toch wel verstandig.
Ik twijfel alleen nog over de valbeugels, zijn ook weer extra kilo's, maar ook lichtelijk onmisbaar denk ik...
Mousse is voor een optie, maar is niet in 17 inc verkrijgbaar heb ik me laten vertellen.

Rob:
Ben jij er ook met het oerweekend bij? of zit je dan al in marokko?
Er zijn nog twee andere AT rijders, daar heb ik inmiddels al mee gemaild, zij zijn er wel bij met het weekend.
Voor de oer is het misschien geen gek idee wat contact te houden, ook altijd makkelijk met onderdelen etc.
dat wordt dus een Africa twin kwartet!
Mocht je er niet bij zijn met het weekend, moeten we met zn vieren maar eens ergens afspreken!

groeten,

Yorick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 20:28 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Alternatief onderhoud
Yorick,

ik vertrek zaterdag voor 2 weken naar marokko, dus oer-weekend zat er niet in voor mij. Heb dat op het laatste moment dus af moeten zeggen. (Plekje overgedaan aan iemand anders).

We houden wel even contact over een eventuele OER-Twin samenkomst :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 21:44 #7 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Alternatief onderhoud
Yorick,
Wat te denken van een 2de zijstandaard, beide uit blijft ie overeind.  ;)

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 23:10 #8 door Phoenix
Beantwoord door Phoenix in topic Alternatief onderhoud


In mei ga ik de oost europa rally rijden, en de kans bestaat dat ik lekker banden krijg.

ik wil ook best wel lekker banden krijgen, wat moet je daarvoor doen  ;D ;D ;D ;D

Bijlage:


AT '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2009 19:14 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Alternatief onderhoud

ik wil ook best wel lekker banden krijgen, wat moet je daarvoor doen  ;D ;D ;D ;D


Nah brombeer heb wel 'ns 5 setjes van Bridgestone gekregen! Hebt-ie wel een heeel end voor moete rije  ::)

@rob, grappig, ik weet ook nog van een andere rob die óók naar marokko gaat dan. En net als jij heb ik om dezelfde reden het OER-wkend afgezegd.. :angel:

Goede reis iig en heel veel plezier daaro! 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2009 21:17 #10 door hcm
Beantwoord door hcm in topic Alternatief onderhoud
Heel veel plezier daar en suc66666666 , heb je ook een foto van je oer-fiets.

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2009 20:20 #11 door Woody
Beantwoord door Woody in topic Alternatief onderhoud

ik wil ook best wel lekker banden krijgen, wat moet je daarvoor doen  ;D ;D ;D ;D


Met 1 gat is ie lek, met 2 (of meer...) is ie lekker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2009 21:29 - 18 mrt 2009 21:38 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Alternatief onderhoud
Er loopt wel wat brandstof uit je tank, maar echt geen liters tegelijk hoor. Alleen f uitkijken waar je je peuk neergooit..

Ja joh gewoon over de standaard trekken en iets eronder. Marokko is het land van de stenen, dus das makkelijk (zoveel zand is daar niet, loop je gauw de duinen uit en haal je verderop een steen  ;D) In europa staat veel bos dus ik denk als je geen steen vind, is er wel een stronk. Of een stok onder je frame of tank of valbeugels duwen. En je kan hem wèl in je 1tje over voor of achterwiel duwen (dus niet trekken, daar zit verschil in) en iets eronder frubbellen met je voet. Gewoon netjes klaarleggen. Oefen je toch een keer in de tuin?

Ik krijg dr steeds meer zin in.... 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2009 11:06 #13 door pepdeze
Beantwoord door pepdeze in topic Alternatief onderhoud
Gewoon een houtenbalkje of stok onder je rechterzijde van de achterbrug zetten als je de motor links over de jiff naar je toe kantelt, dan staat het achterwiel los van de grond. Voor de voorzijde inderdaad stene  of stronken onder je keienvanger.

Jeroen.

KTM 690 Enduro R.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden