Defect neutraal indicator

27 jan 2009 16:02 #1 door Gijs
Defect neutraal indicator werd gestart door Gijs
Hallo,

Een technisch probleempje, misschien is er iemand die dit bekend voorkomt... Mijn motor krijgt geen signaal meer van de neurtraalstand. Ik heb de zaak nader bekeken en kan een aantal mogelijkheden uitsluiten, de schakelaar van de zijstandaard doet het wel, en van de koppeling ook. Ik kan de motor dus enkel starten met de jiffy ingeklapt en met de koppeling ingetrokken. Ik weet dus dat het probleem zit in de bedrading, of de schakelaar.. Het lampje lijkt me de oorzaak niet, omdat die in het begin haperde, maar het soms wel deed, de laatste tijd helemaal niet meer. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of die me kan adviseren?

Groeten,
Gijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 16:10 #2 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Defect neutraal indicator
Hoi Gijs
Schakelaar neutraalstand vervangen en het zou opgelost moeten zijn.
De nok die eraan zit is waarschijnlijk af gesleten.
Deze schakelaar zit in de buurt van je voortandwiel in je blok geschroefd.
Ik heb hem besteld bij    zsf-motorrad.de/
De schakelaar en de bijbehorende o-ring hebben van mijn twin uit 93 het volgend nr.

35600MS9600 SWITCH ASSY., NEUTRAL 22,82 EUR
90443KR0000 WASHER, NEUTRAL SWITCH 1,86

Wel je fiets op de rechterzijkant leggen, anders loopt er motorolie uit het gat.

Succes, Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 16:55 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Defect neutraal indicator
Met Henkie hier ^^

Ik had hetzelfde bij de Alp van mijn vrouw. Het schakelaartje werkt met een stift die wel/niet massa moet maken..... en die stift slijt na verloop van tijd/kms. af, dus op een gegeven moment werkt het niet meer  :-\

Nieuw (of van de sloop) dingetje er in en klaar  :D

Bij de Alp liep er trouwens geen olie uit. Ik kon 'm zo wisselen.

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 17:14 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Defect neutraal indicator
Ik heb hetzelfde probleem, maar nog geen tijd genomen om er dieper naar te kijken..... (Rije moet ie)

Maar Gijs, laat maar even weten of vervanging geholpen heeft, en waar je m besteld hebt. Is zo lastig als je niet even kunt af stappen op de jiffie zetten, om iemand anders even te helpen met motor oprapen  ::)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2009 18:00 #5 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Defect neutraal indicator
Haha, dat is zeker lastig, ik geef toe dat ik er ook al een dik jaar zo mee rij, en dat wil wel, maar toch, soms gewoon vervelend. Vooral als je de motor alvast even warm wilt laten lopen, moet ie elke keer op de middenbok, en dat is altijd zo'n getrek.

Ik heb besteld wat Henk had vermeld (sinterklaas draait zich om in z'n graf), zaakje is onderweg.
Moet ik hem echt op de zijkant leggen ja? Hoe doe je dat? Leg je hem ergens op? Matras? Geel zand? Potgrond(bemest?)? De buurvrouw? De motorkap van de auto (van de buurvrouw...)?

Ik zal wel even laten weten hoe het gegaan is.

Groets,
Gijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2009 19:07 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Defect neutraal indicator
Links onder je voortandiel zit je vrijstand'schakelaar' (lichtgroen/rode draad) en links daarnaast je oliedruksensor (blauw/rode draad)

Er zit een nokje met een veertje erachter in dat ding wat inderdaad afslijt en uiteindelijk geen contact meer maakt.

Cheap-op: Draai hem eruit, haal de metalen pakkingring er tussenuit en monteer terug met wat vloeibare pakking op de schroefdraad. Goed voor zeker nog 15.000 xtra kms..

Niet bang zijn loopt niet veel olie uit, en anders duw je dr ff een stukje doek in..

Laterz!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2009 08:55 #7 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Defect neutraal indicator
Heb gisteren de schakelaar gemonteerd, had deze en wat andere kleine dingetjes besteld via  zsf-motorrad.de/   en het neutraal lampje doet weer dapper mee!
Raar genoeg kwam er totaal geen olie uit het blok toen ik de oude schakelaar eraf had ( pijpsleutel 14)  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2009 13:13 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Defect neutraal indicator
He Henkie, tip: als je nog eens wat besteld doe het gewoon bij de honda dealer om de hoek, die zijn behoorlijk goedkoper als zsf-motorrad.de.

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2009 10:15 #9 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Defect neutraal indicator
Hoi Arthur, volgens mijn ervaringen zijn de prijzen ongeveer gelijk, en had nogal wat kleine dingetjes te bestellen.
Goed, 6 euro verzendkosten komt er dan wel bij.
En ik was gewoon lekker lui :-)
Maar een tip is altijd welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2009 14:26 #10 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Defect neutraal indicator
Ik had het ook besteld en direct na de bestelling betaald zodat het meteen zou worden verstuurd. Toen kreeg ik dus een aantal dagen later een mail dat de bestelling "delivered" was. Maar ik had nog niks gezien, ook geen formulier met een verwijzing naar het postkantoor, dus ik heb ff gemaild. Het blijkt een wat gebrekkige vertaling te zijn van het duitse woord "Versendet". Dus het is gewoon nog onderweg. Haha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2009 16:32 #11 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Defect neutraal indicator
Klopt Gijs, had ook al een mail gestuurd na die boodschap. Maar na een paar dagen viel gewoon een dikke envelop door de bus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2009 19:28 #12 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Defect neutraal indicator
Zo! Het heeft even geduurd, het onderdeel zo ver gekomen als mijn straat, waar ze erachter komen dat ze geen huisnummer hadden (wel doorgegeven), dus linearecta weer terug, afgelopen week was hij dan eindelijk binnen!
Vandaag de schakelaar vervangen(op middenbok), daarbij totaal geen last gehad van olie verlies, er kwam gewoon niks uit (???). Het oliepijl is trouwens goed. De zaak werkt weer.
Wat me trouwens op viel, na de operatie, is dat alle beveiligingen worden onderbroken door de middenbok. Dus met de motor op de middenbok start de zaak gewoon, ookal staat hij in de versnelling, trek ik niet aan de koppeling en staat de zijstandaard uitgeklapt! Ik vind dat vreemd en kan er met alle verstand geen reden voor bedenken. Het enige argument dat ik kan bedenken is dat er op de middenbok toch niet gereden kan worden, klinkt logisch, maar ik kan me risicovolle situaties bedenken... Iemand?
En er viel me nog iets op, nu ik toch aan het zeuren ben  ;D. De schakelaar van de achterrem, die zit vlak bij de remcilinder, achter het frame, het is zo'n plastic ding, en al zit hij goed verborgen, die van mij vertoont al gaatjes(rubber), van binnen was alles best gecorodeerd, dat heb ik dus schoon gemaakt, werkt nu weer prima. Maar waarom geen hydrolische schakelaar in de remcilinder? Is toch veel degfelijker en duurzamer? Of ben ik nu een muggenneuker? Haha. Iemand?

Bedankt voor alle tips!
Groenten, Gijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2009 23:16 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Defect neutraal indicator

Zo! Het heeft even geduurd, het onderdeel zo ver gekomen als mijn straat, waar ze erachter komen dat ze geen huisnummer hadden (wel doorgegeven), dus linearecta weer terug, afgelopen week was hij dan eindelijk binnen!
Vandaag de schakelaar vervangen(op middenbok), daarbij totaal geen last gehad van olie verlies, er kwam gewoon niks uit (???). Het oliepijl is trouwens goed. De zaak werkt weer.
Wat me trouwens op viel, na de operatie, is dat alle beveiligingen worden onderbroken door de middenbok. Dus met de motor op de middenbok start de zaak gewoon, ookal staat hij in de versnelling, trek ik niet aan de koppeling en staat de zijstandaard uitgeklapt! Ik vind dat vreemd en kan er met alle verstand geen reden voor bedenken. Het enige argument dat ik kan bedenken is dat er op de middenbok toch niet gereden kan worden, klinkt logisch, maar ik kan me risicovolle situaties bedenken... Iemand?
En er viel me nog iets op, nu ik toch aan het zeuren ben  ;D. De schakelaar van de achterrem, die zit vlak bij de remcilinder, achter het frame, het is zo'n plastic ding, en al zit hij goed verborgen, die van mij vertoont al gaatjes(rubber), van binnen was alles best gecorodeerd, dat heb ik dus schoon gemaakt, werkt nu weer prima. Maar waarom geen hydrolische schakelaar in de remcilinder? Is toch veel degfelijker en duurzamer? Of ben ik nu een muggenneuker? Haha. Iemand?

Bedankt voor alle tips!
Groenten, Gijs.


dan ga ik je uit je droom helpen

van zodra jij je zijstandaard uit heb staan en je de motorfiets in de versnelling zet moet deze uit vallen,

enkel met zij standaard in (1e schakelaar) en koppeling ingetrokken ( 2e schakelaar)moet je deze pas kunnen starten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 10:44 #14 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Defect neutraal indicator

dan ga ik je uit je droom helpen

van zodra jij je zijstandaard uit heb staan en je de motorfiets in de versnelling zet moet deze uit vallen,

enkel met zij standaard in (1e schakelaar) en koppeling ingetrokken ( 2e schakelaar)moet je deze pas kunnen starten


Dat klopt, toen ik het later nogmaals probeerde deed hij precies wat hij moest doen, niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden