Africa Twin uitgebreide modeljaar specs en aanpassingen ?

09 apr 2022 11:11 #1 door Sergio
Wat mij opvalt is dat er weinig diepgang te vinden is van de AT mbt de modellen.
Wat ik hiermee bedoel is dat de algemene gegevens prima te vinden zijn maar ik vind dat er nauwelijks diepgang is mbt het verschil in de modeljaren.

Van andere motoren zijn er vaak wiki's te vinden met echte diepgang waarbij je echte ALLE bijzonderheden kan vinden van iedere modeljaar.
Ik heb moeite om dit voor de AT te vinden.
Het is een feit dan in de loop der jaren er allerlei aanpassingen gedaan zijn die verder gaan dan een ander kleurschema. maar nogmaals, ik vind hier weinig van terug.
Ook op Youtube is niet echt diepgang te vinden tot mijn spijt.


Wellicht dat iemand een website weet die ik gemist heb ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 20:31 #2 door xrvtuur
Welkom hier Sergio, als je vragen hebt over de AT kun je ze hier stellen, ik denk dat we een heel eind komen. En waarschijnlijk is er ook niet echt veel meer veranderd dan dat jij op internet kan vinden over specifieke modellen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 20:51 #3 door Sergio
Bedankt !

Blijf het vreemd vinden dat de online wiki's zo summier zijn. Toch wel iets dat mij stoort tijdens mijn zoektocht mbt tot de echte verschillen (hoe klein dan ook) tussen bijv de RD04/07/07A motorisch door de jaren heen.
Die zullen nooit exact hetzelfde geweest zijn en kan me voorstellen dat er veranderingen(verbeteringen) zijn doorgevoerd in der tijd.

Kan me hetzelfde voorstellen voor het onderstel, remmerij, electronica, etc.

Mischien als ik terzijnertijd het fijne er van weet dat ik zelf zoiets opzet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 21:17 #4 door xrvtuur
De RD03/RD04 en de RD07 (A) zijn op het blok na 2 verschillende motoren, bijna alles is anders. In een Haynes werkplaats boek is ook wel wat te vinden. Als het je echt intereseerd heb ik wel wat papieren leesvoer voor je.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2022 21:26 - 09 apr 2022 21:27 #5 door Waffie
dag sergio,

het verzamelen van info kan leuk zijn echter de hamvraag .. wat kun je met al die data dan meer dan wat je zonder deze data niet kunt.

De RD 03 of RD 04 is gewoon een ander model dan een RD 07 en enkel de RD 07 A heeft modificaties ondergaan tov de RD 07
Maar in de basis zijn er geen grote veranderingen.
Zo is het motorblok gelijk uitgezonderd enkele interne onderdelen
De part list geeft uitsluitsel indien je op zoek gaat naar specifieke onderdelen in vergelijk met bij een ander model jaar
Het heeft ook een rol gespeeld waar de motorfiets uiteindelijk is geassembleerd.
Het model bedoeld voor een bepaald land kan net wat afwijken op basis van lokale wetgeving
In mijn ogen ben je hiermee over aktief om opzoek te gaan naar iets wat je maar weinig gaat opleveren
of er nu NGK bougies in zitten of nippon denso
of er nu een bridgestone TW 101 is gemonteerd op een pirelli MT 90
Maar vooruit.... ieder zijn ding
Persoonlijk zou ik bij een dergelijke zoektocht het hier op dit forum te vragen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2022 14:41 #6 door Sergio

xrvtuur schreef : De RD03/RD04 en de RD07 (A) zijn op het blok na 2 verschillende motoren, bijna alles is anders. In een Haynes werkplaats boek is ook wel wat te vinden. Als het je echt intereseerd heb ik wel wat papieren leesvoer voor je.


Dank u, mocht ik binnenkort toch een AT bemachtigen dan houd ik me aanbevolen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2022 14:55 - 10 apr 2022 14:55 #7 door Sergio

Waffie schreef : dag sergio,

het verzamelen van info kan leuk zijn echter de hamvraag .. wat kun je met al die data dan meer dan wat je zonder deze data niet kunt.

De RD 03 of RD 04 is gewoon een ander model dan een RD 07 en enkel de RD 07 A heeft modificaties ondergaan tov de RD 07
Maar in de basis zijn er geen grote veranderingen.
Zo is het motorblok gelijk uitgezonderd enkele interne onderdelen
De part list geeft uitsluitsel indien je op zoek gaat naar specifieke onderdelen in vergelijk met bij een ander model jaar
Het heeft ook een rol gespeeld waar de motorfiets uiteindelijk is geassembleerd.
Het model bedoeld voor een bepaald land kan net wat afwijken op basis van lokale wetgeving
In mijn ogen ben je hiermee over aktief om opzoek te gaan naar iets wat je maar weinig gaat opleveren
of er nu NGK bougies in zitten of nippon denso
of er nu een bridgestone TW 101 is gemonteerd op een pirelli MT 90
Maar vooruit.... ieder zijn ding
Persoonlijk zou ik bij een dergelijke zoektocht het hier op dit forum te vragen ?


Snap je punt ...
Ben echter gewend om ergens in te duiken en sinds het internet vind je dan vaak veel diepgang.
Ik ben zelf gewend om alles uit te zoeken voor de aanschaf omdat er zeker in het auto segment er heel wat verschil kan zitten tussen de jaarmodellen.
En, nieuwer is dan niet altijd beter.
Zeker Japanners wisselen graag van onderdelen of passen zaken aan met een reden. Heb een rijke Subaru geschiedenis en wellicht ben ik daar nog steeds mee besmet.
Het achteraf aanpassen van bepaalde zaken is vaak een hoop gedoe en kostbaar, dus ik doe graag huiswerk van te voren zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden