Starten en carburateur ontluchting RD07

11 juni 2022 05:54 #1 door Boris
Starten en carburateur ontluchting RD07 werd gestart door Boris
Hallo allemaal,

Op mijn RD07 heb ik recent de aanpassing gedaan naar de RD07a carburateur ontluchting om het starten te verbeteren na stilstaan. Nu start de motor vrijwel direct, maar loopt hij de eerste minuut / 2 minuten erg slecht (wegrijden is lastig - lijkt wel of hij even veel te rijk of arm loopt). Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Wat ik heb gedaan:
- Blauwe slangen zijn bij mij allemaal dunne diameter (3 a 4mm binnendiam), ik heb de dikke slang die vanaf de bovenkant van de carbs kwam over de dunne slang geschoven
- Accu nagemeten (ook met draaiende motor) en voltages in ieder geval allemaal goed

Groet,
Berry
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2022 17:19 - 13 juni 2022 13:17 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Het eerste waar ik aan denk zijn de choke plunjers en de chokekabels die blijven hangen.
Ff de tank eraf halen en de chokekabels demonteren. Je zult niet de eerste en de laatste zijn waarbij de chokeplunjers vastzitten dan wel niet geheel terugkomen.
Regelmatig is het veertje helemaal verroest, is niet nieuw te koop bij Honda maar een alternatief is een veertje uit een ballpoint.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2022 04:05 #3 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Bedankt, maar ik snap niet hoe de chokeplunjers de oorzaak kunnen zijn.

Hij start gelijk, loopt ong 2 min slecht, en daarna gewoon goed. Dit is dus na de carb ontluchting aanpassing van RD07 maar RD07a (hiervoor duurde het langer voordat hij startte, maar liep hij minder raar in het begin).

Als het de choke plunjers zijn, lijkt het me dat dit er vóór de aanpassing ook al was. Bovendien lijkt de choke eraf halen gewoon prima te verlopen. Of zeg ik iets geks?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2022 08:07 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Je stelling zou kloppen als je de aanpassing van de ontluchting zou hebben teruggedraaid en je daarna hebt vastgesteld dat het probleem zich niet meer zou voordoen.
Ik zou twee dingen bij een storingsanalyse nooit uitsluiten namelijk:
1. toeval
2. iets is per ongeluk bij de montage niet goed gegaan.
Om met het laatste te beginnen. Je zal niet de eerste zijn waarbij bij het terugplaatsen van de tank de chokekabel klem is komen te zitten waardoor de kabel vertraagd reageert.
Het oplossingen van storingen is beginnen met een logische lijst met mogelijke oorzaken en die gestructureerd afwerken en niet aannemen dat iets wel goed zal zijn omdat ...... zonder het daadwerkelijk te hebben gecontroleerd.
Ik kan meerdere mogelijke oorzaken opsommen maar die eerder door mij genoemde is eigenlijk wel de meest voor de hand liggende gelet op de ouderdom van de XRV en opgedane ervaring en 20 jaar rijden met deze motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2024 10:30 #5 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Zijn er meer mensen die deze aanpassing hebben gedaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2024 14:12 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Dit is een hele gebruikelijk oplossing voor het probleem dat de vlotterbakken van de carburateurs bij een RD07(A) leeg dampen als de motor een tijdje stilstaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2024 08:32 #7 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Waar zit hij op de carburateur zijde op aangesloten? Dat kan ik niet goed uit de tekening halen.
Welke materialen en diameter slang heb ik nodig?

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2024 09:47 - 09 sept 2024 09:48 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Tussen de 2 carb delen loopt een pijpje met een buisje omhoog. (Carb overflow) Daar wordt 1 deel aan gesloten. Het andere deel hangt gewoon 'open' er naast.
De 2 dunnere slangen worden aangesloten op de aftap slangen die al aan je carb (zouden moeten) zitten.

Diameters weet ik zo even niet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2024 12:02 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Je ziet nu dat die twee verlengde slangen aan de rode zijn gekoppeld met een T-stuk.
Blauw en rood hebben een verschillende diameter.
Waar het uiteindelijk om gaat is dat de lange slang wordt verlengd en dat de monding kleiner wordt.
Als je niet beschikt over de T-stukken is dat geen probleem zolang je die 2 blauwe maar voldoende verlengt en de monding fors dunner maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2024 15:43 #10 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Kan iemand mij vertellen welke onderdelen ik nodig heb en wat ik kan doen tegen het afslaan bij offroad rijden door deze aanpassing?
Originele onderdelen zijn niet meer te koop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden