Starten en carburateur ontluchting RD07

11 juni 2022 05:54 #1 door Boris
Starten en carburateur ontluchting RD07 werd gestart door Boris
Hallo allemaal,

Op mijn RD07 heb ik recent de aanpassing gedaan naar de RD07a carburateur ontluchting om het starten te verbeteren na stilstaan. Nu start de motor vrijwel direct, maar loopt hij de eerste minuut / 2 minuten erg slecht (wegrijden is lastig - lijkt wel of hij even veel te rijk of arm loopt). Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Wat ik heb gedaan:
- Blauwe slangen zijn bij mij allemaal dunne diameter (3 a 4mm binnendiam), ik heb de dikke slang die vanaf de bovenkant van de carbs kwam over de dunne slang geschoven
- Accu nagemeten (ook met draaiende motor) en voltages in ieder geval allemaal goed

Groet,
Berry
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2022 17:19 - 13 juni 2022 13:17 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Het eerste waar ik aan denk zijn de choke plunjers en de chokekabels die blijven hangen.
Ff de tank eraf halen en de chokekabels demonteren. Je zult niet de eerste en de laatste zijn waarbij de chokeplunjers vastzitten dan wel niet geheel terugkomen.
Regelmatig is het veertje helemaal verroest, is niet nieuw te koop bij Honda maar een alternatief is een veertje uit een ballpoint.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2022 04:05 #3 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Bedankt, maar ik snap niet hoe de chokeplunjers de oorzaak kunnen zijn.

Hij start gelijk, loopt ong 2 min slecht, en daarna gewoon goed. Dit is dus na de carb ontluchting aanpassing van RD07 maar RD07a (hiervoor duurde het langer voordat hij startte, maar liep hij minder raar in het begin).

Als het de choke plunjers zijn, lijkt het me dat dit er vóór de aanpassing ook al was. Bovendien lijkt de choke eraf halen gewoon prima te verlopen. Of zeg ik iets geks?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2022 08:07 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Starten en carburateur ontluchting RD07
Je stelling zou kloppen als je de aanpassing van de ontluchting zou hebben teruggedraaid en je daarna hebt vastgesteld dat het probleem zich niet meer zou voordoen.
Ik zou twee dingen bij een storingsanalyse nooit uitsluiten namelijk:
1. toeval
2. iets is per ongeluk bij de montage niet goed gegaan.
Om met het laatste te beginnen. Je zal niet de eerste zijn waarbij bij het terugplaatsen van de tank de chokekabel klem is komen te zitten waardoor de kabel vertraagd reageert.
Het oplossingen van storingen is beginnen met een logische lijst met mogelijke oorzaken en die gestructureerd afwerken en niet aannemen dat iets wel goed zal zijn omdat ...... zonder het daadwerkelijk te hebben gecontroleerd.
Ik kan meerdere mogelijke oorzaken opsommen maar die eerder door mij genoemde is eigenlijk wel de meest voor de hand liggende gelet op de ouderdom van de XRV en opgedane ervaring en 20 jaar rijden met deze motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden