Africa Twin 750 - wiellagers - spacer?

18 juli 2022 09:13 - 18 juli 2022 09:24 #1 door J
Goedendag allen,
Gisteren sinds een tijd weer even gereden op m'n Africa Twin XRV750 uit 1993, RD07.
Na een kilometer of 20 hoorde ik ineens knarsend, piepend/krakend, staal op staal achtig geluid. Direct gestopt, geconstateerd dat het bij het achterwiel vandaan kwam. Heeel rustig een klein stukje naar huis gereden. Thuis aangekomen direct het achterwiel los gehaald en ja twee lagers van de drie liepen niet lekker meer, vooral de gene die in het tandwiel unit zit.
Wat me alleen opviel is dat er volgens mij tussen het tandwiel unit en de naaf (tussen die twee lagers) normaal gesproken een spacer moet zitten dacht ik.

De tussenruimte tussen de twee lagers (tandwiel en de binnennaaf). Dit is denk ik een halve cm ruimte.


De binnen naaf steekt uit als het ware en de tandwiel houder heeft aan de binnenkant een inkeping normaal gesproken zou dat een spacer moeten zitten volgens mij, kan iemand dit bevestigen? Nu valt de tandwiel houder als het ware over de uitstekende naaf heen.
Waarom ik dit vraag is, bij mij zit deze er niet tussen, misschien dat ook de reden waarom die kapot gelopen zijn.
Ik heb het even geprobeerd te verduidelijken door wat fotos met pijltjes te maken:


Een spacer zoals deze dacht ik dat er tussen zou moeten zitten maar volgens mij gaat dat niet passen omdat het aardig aansluit:


Volgens CSML zou er ook een spacer tussen moeten zitten:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2022 10:31 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Africa Twin 750 - wiellagers - spacer?
Volgens mij heb jij op die laatste foto dat deel in je hand.

Als die er niet zou zitten, dan druk je met het aandraaien van je as de boel naar binnen en dus stuk.
Dat deel zit ook vaak heel strak in het lager van de tandwielkrans gedrukt, en met al het vuil lijkt het soms dat het 1 geheel is met het lager.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2022 11:05 - 18 juli 2022 11:07 #3 door J
Beantwoord door J in topic Africa Twin 750 - wiellagers - spacer?

robgoesdakar schreef : Volgens mij heb jij op die laatste foto dat deel in je hand.

Als die er niet zou zitten, dan druk je met het aandraaien van je as de boel naar binnen en dus stuk.
Dat deel zit ook vaak heel strak in het lager van de tandwielkrans gedrukt, en met al het vuil lijkt het soms dat het 1 geheel is met het lager.


Dank rob voor uw reactie.
die laatste foto is van een videotje die ik vond op youtube (van iemand anders) die de wiellagers aan het vervangen was.
Die van mij zit er niet in.Interssant dat het dan toch nog een lange tijd goed gegaan is. Zelf nog niet eerder los gehaald namelijk.
Dan ga ik een nieuwe bestellen. Dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden