Onlangs in Zuid-Frankrijk motorpanne gehad.
Het was wel 40°C, en ik had al de hele dag zonder problemen lokale pistes gereden.
Olie was 110° C, blok goed warm dus, en na een korte pauze terug gestart.
Motor had zo'n 30 minuten in de volle zon gestaan op dat moment, met relatief weinig benzine.
Na zo'n 200 m viel de motor ineens stil, vermogen was weg.
Eerste idee van me was dat ik last had van "vapour lock", gezien de warmte. Maar dat was het niet...
Motor terug gestart gekregen, zij het dat ik constant met het gas moest spelen om hem niet te laten afslaan.
Gezien ik "in the middle of nowhere" zat en nog 60 km diende te rijden, verder gereden.
Motor maakte slecht toeren, en meer dan 4000 toeren/minuut zat er niet in...
Ik ging er dus van uit dat de motor maar op 1 cilinder liep....
Onderweg nog de benzine pomp getest --> OK
Onderweg nog de batterij gecontroleerd op loszittende polen --> OK
Spanning was OK, geen alternator probleem (meter gaf 14,1 V aan)
Motor dus laten repatriëren
Terug thuis het volgende getest / vervangen :
a) benzinepomp er tussen uit gehaald --> probleem bleef
b) batterij : OK
c) alle bobines/bougiedoppen nagemeten conform werkplaatshandboek --> OK
d) ineens ook maar de bougies vervangen (2 waren inderdaad "droog" en 2 "nat")
e) klepspeling was ietwat uit de range (0,17 IN en 0,22 UIT) , dus ook maar aangepast ineens naar 0,15 IN en 0,20 OUT
--> mijn idee was dus dat het wel de CDI moest zijn.
--> nieuwe CDI besteld bij cdi-shop.de
De CDI van een RD07 heeft 2 identieke ingangen, waarop telkens 12V boordspanning komt bij het aanzetten van het contact.
Nu merk ik dat mijn rechtse ingang inderdaad 12,8V ingangspanning heeft, maar mijn linkse ingang heeft maar 5,6V ingangsspanning.
De "oude, originele" CDI zal hierop niet meer gelopen hebben.
De nieuwe CDI kan wel met deze lage spanning om, en de motor loopt dan ook goed hiermee.
MAAR : er is dus iets mis met deze amper 5,6 V ingangsspanning, en dat wil ik dus opgelost hebben.
Op 1ste zicht is er nergens een kabel beschadigd.
Ik heb de zekeringen ook doorgemeten, allen OK
Heeft iemand de gouden tip voor me ?
Eeuwige dank hiervoor dan alvast....