CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning

19 juli 2022 13:55 #1 door Erzberg
CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning werd gestart door Erzberg
Onlangs in Zuid-Frankrijk motorpanne gehad.
Het was wel 40°C, en ik had al de hele dag zonder problemen lokale pistes gereden.
Olie was 110° C, blok goed warm dus, en na een korte pauze terug gestart.
Motor had zo'n 30 minuten in de volle zon gestaan op dat moment, met relatief weinig benzine.

Na zo'n 200 m viel de motor ineens stil, vermogen was weg.
Eerste idee van me was dat ik last had van "vapour lock", gezien de warmte. Maar dat was het niet...

Motor terug gestart gekregen, zij het dat ik constant met het gas moest spelen om hem niet te laten afslaan.
Gezien ik "in the middle of nowhere" zat en nog 60 km diende te rijden, verder gereden.
Motor maakte slecht toeren, en meer dan 4000 toeren/minuut zat er niet in...
Ik ging er dus van uit dat de motor maar op 1 cilinder liep....

Onderweg nog de benzine pomp getest --> OK
Onderweg nog de batterij gecontroleerd op loszittende polen --> OK
Spanning was OK, geen alternator probleem (meter gaf 14,1 V aan)

Motor dus laten repatriëren

Terug thuis het volgende getest / vervangen :

a) benzinepomp er tussen uit gehaald --> probleem bleef
b) batterij : OK
c) alle bobines/bougiedoppen nagemeten conform werkplaatshandboek --> OK
d) ineens ook maar de bougies vervangen (2 waren inderdaad "droog" en 2 "nat")
e) klepspeling was ietwat uit de range (0,17 IN en 0,22 UIT) , dus ook maar aangepast ineens naar 0,15 IN en 0,20 OUT

--> mijn idee was dus dat het wel de CDI moest zijn.

--> nieuwe CDI besteld bij cdi-shop.de

De CDI van een RD07 heeft 2 identieke ingangen, waarop telkens 12V boordspanning komt bij het aanzetten van het contact.

Nu merk ik dat mijn rechtse ingang inderdaad 12,8V ingangspanning heeft, maar mijn linkse ingang heeft maar 5,6V ingangsspanning.
De "oude, originele" CDI zal hierop niet meer gelopen hebben.
De nieuwe CDI kan wel met deze lage spanning om, en de motor loopt dan ook goed hiermee.

MAAR : er is dus iets mis met deze amper 5,6 V ingangsspanning, en dat wil ik dus opgelost hebben.
Op 1ste zicht is er nergens een kabel beschadigd.
Ik heb de zekeringen ook doorgemeten, allen OK

Heeft iemand de gouden tip voor me ?

Eeuwige dank hiervoor dan alvast....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2022 14:48 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Wanneer beide spanningen dezelfde aarde hebben en voeding zou dat niet kunnen.
Vermoed een aardprobleempje.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2022 17:01 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Kijk even goed in het electrisch schema.

Ik heb de CDI ingangen eigenlijk nog nooit gemeten, maar als ik het schema bekijk vermoed ik dat jij de 12 volt ontvangt van de pulse generator.

Massa problemen (zoals oldtimer ook al zegt) liggen vaak ten grondslag aan electronische problemen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2023 12:21 - 26 jan 2023 12:22 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Vandaag heeft Erzberg ruim 3 uur gereden om bij mij in de zaak te komen. (Motor in gesloten aanhanger)

Eerst maar eens een kopje koffie en het probleem nog een keer doorlopen. En dan aan mij de taak om te meten... meten.... meten....

Je kunt eigenlijk niet uitleggen hoe je dit soort problemen daadwerkelijk aan pakt. Het is een heen-en-weer tussen dingen nameten.

Eerst even gecontroleerd of er nog steeds 5 volt gemeten wordt op de probleem kant, en in eerste instantie meet ik helemaal niets. Na wat heen en weer gefriemenl, zijstandaard uit/aan, en plotseling wel gewoon 5 volt. (5,4 , maar hou het voor het gemak in het verhaal op 5).

Electrisch schema erbij, en weerstand meting tussen diverse draden die in het circuit van deze normaal 12 volt aansluiting zitten.
Het circuit loopt langs neutraal schakelaars, remlichten, knipperlichten etc etc. en alles werkt en heeft geen invloed op de meting.

En soms moeten dingen bezinken... zo ook het neutraal lampje.... Als deze uit de fitting is, dan wordt er geen spanning meer gemeten. Steken we deze terug werd het 5 volt....... het is wel een led lampje.....

Nu heb ik een redelijke allergie voor standaard dingen vervangen voor alternatieven en al eerder problemen met led lampjes gehad. Dus een origineel lampje gestoken en zo waar 12 Volt !!!!... Led lampje terug en weer 5 Volt.

Klaarblijkelijk is het led lampje, ondanks dat deze gewoon brand, stuk danwel heeft deze een te hoge weerstand waardoor de spanning die verder door gegeven zou moeten worden weg valt.

Blijft natuurlijk wel erg vaag dat als je neutraal lampje dus niet werkt, de hele motor maar op 1 cilinder gaat lopen !!!!
Wel eentje om te onthouden....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2023 15:02 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Wat een verhaal !
Uit technisch oogpunt bijzonder interessant, dank voor het delen.

Fijn dat de echte oorzaak gevonden is, ik zou het ook opgelost willen hebben als het mijn motor was geweest.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2023 19:05 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Over welke motor hebben we het hier ???.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2023 19:36 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Xrv750 / rd07

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2023 20:35 #8 door Erzberg
Beantwoord door Erzberg in topic CDI krijgt 5,6 V + 12,8 V spanning
Ik wilde net de uiteindelijke oplossing (en mijn ervaring met Rob) delen... maar dat is niet meer nodig, merk ik....

Super goed geholpen, blij dat ik vanuit Belgisch-Limburg naar Alphen aan de Rijn gereden ben!
Fijn dat er nog monteurs zijn zoals Rob !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden