Windscherm XRV750

17 aug 2022 17:38 #1 door Boris
Windscherm XRV750 werd gestart door Boris
Hallo allemaal,

Ik ben 1,90m en ik ben op zoek naar een groter windscherm op mijn AT vanwege de ruis.

Ik heb een beetje rondgezocht en kwam op deze twee schermen:

MRA vario touring: www.nr1motor.nl/mra-vario-touing-screen-...750-africa-twin.html

Powerbronze screen: www.powerbronze.co.uk/honda-xrv750-afric...-93-95-420-h131.html

Heeft iemand goede ervaring met 1 van de 2, of mogelijk een ander aan te raden scherm?

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2022 09:13 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Windscherm XRV750
Ik ben 1,89m en 20 jaar met XRV's gereden. Lengte zegt niet alles omdat de ene mens een langer bovenlijf heeft dan de ander. Ik heb met vele verschillende schermen gereden en dan is dat niet een rondje om de kerk. Het tweede scherm van powerbronze zou ik zo wie zo niet nemen, zo'n groot scherm zorgt voor alleen maar meer vacuüm achter het scherm met als effect meer wind wervelingen rond je oren en als het ff tegenzietgaat ook het helm fibreren met jou lengte en kan je nog geen kenteken lezen van een tegemoet komende auto.
Het MRA scherm is het beste aftermarket scherm waar ik mee gereden heb maar uiteindelijk is ook dat er weer af gegaan en ben ik terug gegaan naar een MRA scherm dat gelijk is aan het origineel. Dat beviel uiteindelijk nog het beste.

Ik heb in die 20 jaar 6 verschillende schermen gehad dus ja ik heb wel enige ervaring.
Mijn advies, investeer je geld in een goede helm die ook aan de onderzijde goed afsluit. Goede kandidaten als je een klap helm wilt: 1. Shoei Neotec 2. BMW of 3. Schuberth 4 Pro. Van die laatste ben ik niet echt een fan , maar velen wel, omdat een Schuberth echt heel goed uit de doos moet zitten omdat je echt een 'Schuberth hoofd' moet hebben. Ik ken veel mensen met een Schuberth die na een dag rijden hoofdpijn hebben. In het begin van de BMW klaphelmen liet BMW de helmen maken bij Schuberth maar is daar al weer jaren gelden mee gestopt en ik kan ze geen ongelijk geven :sick:
Als het geen klaphelm hoeft te zijn ga dan voor een Shoei. Een klaphelm is zwaarder en geeft per definitie altijd meer ruis. Shoei levert personal fit soms is dat gratis anders een klein bedrag. Dat maakt echt het verschil.
Verder zorg voor goede op maat gemaakte oordoppen en zorg voor een goed zittende jas. Klinkt wellicht raar maar ook dat is van invloed. Een leren jas veroorzaakt meer geluid dan een textiele jas en een te ruim zittende textiele jas produceert weer meer geluid dan een jas met een goede pasvorm.

Dus samengevat:
1. goede maatwerk doppen
2. goed passend stille helm
3. goed zittende jas
3. evt scherm aanpassingen waarbij een groot compleet dicht glad scherm scherm het probleem veelal eerder versterkt dan reduceert.

Ik zeg succes doe er mee wat je wilt maar zelfs op mijn CRF heb ik inmiddels 4 verschillende schermen gehad en rij ik toch weer rond met origineel met een Batzen schuifsysteem maar ik sluit niet uit dat het een lager dan origineel scherm gaat worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2022 10:13 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Windscherm XRV750

V-Twin schreef : Schuberth 4 Pro. Van die laatste ben ik niet echt een fan , maar velen wel, omdat een Schuberth echt heel goed uit de doos moet zitten omdat je echt een 'Schuberth hoofd' moet hebben. Ik ken veel mensen met een Schuberth die na een dag rijden hoofdpijn hebben.


Hoofdpijn door Shubert helm.
Ik kan dit bevestigen. Mijn 2 eerste Shubert's zaten na een tijdje iets losser, en dan kocht ik de volgende net iets kleiner en perfect passend. De hoofdpijn werd veroorzaakt door druk op het voorhoofd. Ik kocht dan dezelfde helm, maar een maatje groter, en gaf de te kleine helm door aan mijn dochter. Het probleem van het losser zitten is opgelost door een klein mutsje te dragen, dat de binnenbekleding van de helm ondertussen proper houdt. Ondertussen alweer een nieuwe Shubert gekocht.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2022 14:34 - 22 aug 2022 14:36 #4 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Windscherm XRV750
De MRA vario bevalt mij heel goed.

Ik heb tijdens rijden gewoon hand eens gedaan op de plek waar MRA komt. Dat scheelde al veel geruis. NB Ik heb ook doppen die zijn aangemeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2022 21:48 #5 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Windscherm XRV750
Dank allemaal voor de tips

Ik ga waarschijnlijk voor zowel een scherm als andere helm.

Ik las naast de hierbovengenoemde Schuberth en Shoei ook goede verhalen over de HJC RPHA 90s.

Ik heb daarnaast ook het idee dat mijn hoofd verlagen / hand erboven wél helpt met geluid, dus ga ook voor een hoger scherm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2022 08:28 #6 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Windscherm XRV750
Voor wat het waard is: vervang niet tegelijkertijd je helm en windscherm. Doe het 1 voor 1, zodat je helder kunt merken welk verschil het veranderen van 1 parameter (helm vs scherm) maakt.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2022 22:56 #7 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Windscherm XRV750
Goeie tip. Wat betreft het MRA scherm zie ik dat je drie types hebt:
- MRA touring (51cm hoog)
- MRA vario touring (46cm hoog - op een of andere manier lager dan MRA touring)
- MRA X Creen (opzetstuk)

Iemand tips welke het best werkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2022 13:09 #8 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Windscherm XRV750
Ik heb een MRA X Creen touring gekocht, maar hij lijkt niet te passen op mijn originele rd07 windscherm. Iemand hetzelfde probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2022 19:34 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Windscherm XRV750
Het RD07 scherm is afwijkend van het RD07A scherm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2023 11:05 #10 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Windscherm XRV750
Ik heb nu wat dingen geprobeerd met betrekking tot de buffeting. Ik heb een Schuberth C3 pro-helm en heb een Givi-achtige spoiler van Amazon bovenop mijn originele scherm.

Dit is nu iets beter, maar nog steeds heb ik zware tonen / noise die het vervelend maken om 80 km / u + te rijden (zelfs met oordoppen). Als ik op mijn pegs ga staan met mijn hoofd in de wind lijkt het beter (in ieder geval minder van het lage gedreun).

Ik overweeg om mijn scherm in te korten om gewoon mijn helm volledig in de wind te hebben (ik las ergens anders dat mensen dit ook hadden gedaan). Iemand ideeën hierover of andere suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2023 11:24 - 16 mei 2023 14:07 #11 door daleynewman
Beantwoord door daleynewman in topic Windscherm XRV750
Hey, jouw probleem herken ik. Ik ben 1,88 en zat ook te onderzoeken wat wel, en meestal niét werk. Ik dénk dat ik 4 à 5 verschillende opties geprobeerd heb waaronder: origineel, Givi (iets langer dan origineel), 2 types MRA vario met fip-up met en zonder spoiler, en ook totaal zonder scherm. Ziets werkte voor mij.

Toen....
Toevallig kwam ik een Kevlaar (rally style?) scherm tegen op Marktplaats. Ik wilde een STEILE scherm om mijn gps en telefoon (ipv Tripmaster) erachter te kunnen monteren. Dat is gelukt en tot mijn grote verbazing zit ik aardig uit de wind en zeker geen last meer van buffeting. Ook heb ik een aluminium dashboard.
Dat maakt ook uit kwa luchtstroming.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2023 14:33 #12 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Windscherm XRV750
Dat scherm is een kevlar/carbon mengsel en wordt gemaakt door Boano in Italië :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2023 20:48 #13 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Windscherm XRV750
Thanks voor deze tip!

Lijkt wel op een ander flip-up scherm zoals bijvoorbeeld de Powerbronze, maar heeft dus een beter effect?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2023 14:02 #14 door daleynewman
Beantwoord door daleynewman in topic Windscherm XRV750
Pff. Moeilijk te zeggen zonder ze naast elkaar te hebben. Maar goed, het is wat steiler dan wat ik allemaal geprobeerd heb, en dat maakt het voor mij op een of ander manier de beste tot nu toe. Wind is ingewikkeld, je ziet het niet.... :(
Niet vergeten, Ik heb ook de dashboard. Dat maakt ook uit kwa luchtstroming.

Je bent welkom om mijn scherm zelf te testen. Ik woon in Velserbroek NH

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden