Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07

19 nov 2022 10:56 #1 door Boris
Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07 werd gestart door Boris
Dag allemaal,

Recentelijk is mijn RD07 erg slecht gaan lopen - plofjes uit de uitlaat, soms een geluid alsof hij een slag mist, wat rook en ook merkte ik dat hij licht aanzuigt bij de uitlaat.

Wat kan dit zijn? Ik dacht zelf aan een kapotte uitlaatklep of een kapotte koppakking

En wat is de beste aanpak? Ik dacht zelf eerst een compressie en lek tester kopen. Vervolgens mogelijk de cilinderkop verwijderen - moet ik hiervoor het blok eraf halen?

Bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2022 12:50 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
op basis van enkel wat plofjes en rook is het lastig diagnose te stellen en dat gene wat jij voorstelt is wel heel radicaal,
als er geen verhoogd ( <1 op 1000 km) olieverbruik is en de klepstelen niet vettig zijn zal lek via de kleppen niet echt aanwezig zijn

een compressie test is handig om een alg indruk te hebben
mogelijk kun je in de cylinder kijken met een camera en de cylinder inwendig beoordelen,

op jouw vraag

de voorste cylinder kun je aanpakken met het blok er nog in echter als het de achterste cylinder betreft is demontage van het motorblok wenselijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 nov 2022 15:15 - 20 nov 2022 15:16 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
Rijdt hij ook beroerd? Als in op halve kracht?
Voelt en klinkt ie als een één cilinder?

Zo ja, dan kan het ook wat anders zijn. Want als je bij de door jou beschreven klachten ook het vermogen mist klinkt het als een defecte brandstofpomp en dat past beter bij de RD07 qua defect.
Het "geluid" wat je beschrijft vind ik i.i.g. wel bij een brandstofpomp passen.

Zou ook de CDI kunnen zijn als het vermogen beperkt is geworden met de klachten. Maar dat komt minder vaak voor.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2022 17:02 #4 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
Dank voor de reacties

Heb vorig weekend de bougies vervangen en de kleppen gesteld. Motor rijdt nu goed maar wel nog met wat plofjes bij deceleratie.

Aankomend weekend is nu het plan compressie en leak down test te doen en luchtfilter vervangen.

Verder mogelijk ook nog:
1. Mbt brandstofpomp - kan het dat deze het dan soms wel en soms niet doet? Als het continu probleem zou zijn is dit in ieder geval uitgesloten
2. Ik overweeg om naast genoemde maatregelen de carburateurs onder handen te nemen indien nog nodig (op het forum lees ik: air cut off valves checken, carbs synchen, choke plunger checken en smeren, ..) - is dit de complete lijst om te checken, en wat zou het meest waarschijnlijke zijn?

Groet en dank alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2022 17:08 #5 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
Overigens met open radiateurdop de motor koud gestart om lekke koppakking te checken. Eerst kwamen er bubbels, maar toen de motor eenmaal een beetje op temperatuur was niet meer (volume koelwater wel toegenomen in radiateur)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2022 06:35 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
meest aannemelijk is een lekkage op je uitlaat systeem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2022 09:23 #7 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
Heb dit ook proberen te checken. Met het koude weer rookt hij redelijk wat, ik zie dan geen rook ontsnappen bij het uitlaatspruitstuk of ergens anders halverwege.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2022 11:56 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
Uitlaat kun je ook gewoon even testen door de achterkant de boel even dicht te houden. Eigenlijk moet ie dan gewoon af slaan ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2022 19:06 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Uitlaat zuigt lucht en rookt RD07
beste,


het is normaal bij koude motor dat deze rookt als een ketter maar dat is dan vooral te wijten aan de condensvorming in het motorblok en de uitlaat

en dat moet er eerst uit....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden