AT A15 Pitstop

29 jan 2009 20:04 #1 door Geebs
AT A15 Pitstop werd gestart door Geebs
Beste collega's,

Ik volg TCN al een tijdje, maar na de gebeurtenissen van vandaag heb ik gelijk een goede reden om mezelf te registreren en mijn eerste bericht te posten.

Rijd ik via de A15 terug naar huis na weer een zware dag afstudeer stage, merk ik dat mijn AT begint tegen te stribbelen. Het voelde alsof de brandstof op, enkel begon ie te stotteren en te knallen waarna ie stilviel.

Ik snel op de vluchtstrook geparkeerd en een visuele inspectie gehouden, brandstof nog voldoende, voor de zekerheid op reserve gezet, dodemansknop op run, standaard in, geen rare lampjes, check. Ik probeer opnieuw te starten maar tevergeefs, startmotor maakte even aanstalte (geluid als een auto in de winter niet wil starten), waarna het snel stopte in een zacht getik.

Ik balen want ik dacht meteen aan een vastloper of zuigerveer tussen mn zuiger en cilinder. Ik naar mijn stiefvader gebeld om me op te pikken. Terwijl ik met hem aan de telefoon was stond er al een sleepwagen achter me geparkeerd.

Wat bleek, ze hadden me op de cameras al gezien, politie was onderweg en de aardige sleepmeneer kwam me gelijk meenemen om me vervolgens veilig af te zetten bij een wegrestaurantje 200 meter verder. Kosten: "Geen, betaal je wegenbelasting voor" zoals de chauffeur van de sleepwagen zei. TOP, superservice (stond 3 min langs de snelweg voordat sleepwagen er was) en nog gratis ook!. Mij hoor je niet meer klagen over de wegenbelasting.

Afijn, ik nog enkele malen geprobeerd te starten, geen resultaat, startmotor gaat niet rond en tikt alleen. Accu is ondertussen ook redelijk dood.  Ondertussen is mijn stiefvader gearriveerd en proberen we hem aan te duwen in zn 2. Wonder boven wonder start hij meteen en loopt de AT als een zonnetje stationair (PFJOEUW geen vastloper). Hierna geprobeerd rustig naar stiefopa's huis te rijden (dichterbij). Helaas, binnen 400 meter zelfde probleem, sputteren, en uitvallen.

Wat me wel opviel was dat mijn licht het niet deed ondanks dat de AT gewoon reed (hoort het licht het niet altijd te doen ondanks dat je accu leeg is ? ) Ook de tripmeter was gereset, na stilvallen deed de verlichting het weer even zwakjes.

Hoop even opgegeven en ik achter de auto met de sleepkabel naar stiefopa's huis.

Ik zit zelf aan 2 zaken te denken, 1. Brandstofpomp (heb gelukkig reserve onder mijn zadel), verklaart gestotter. ben helaas vergeten te checken of de pomp nog tikte toen ie stationair liep.

Maar wat me waarschijnlijker lijkt is de dynamo, dit zou ook verklaren waarom mijn licht het niet deed terwijl ik reed en waarom ik de tweede keer weer een stukje kon rijden zonder problemen (accu had even tijd bij te komen). En de derde keer een nog kleiner stukje (50 meter). Maar het verklaart niet waarom ie op de snelweg stilviel, terwijl de verlichting het nog deed, en ik erna nog een aantal keren heb kunnen starten op de accu.

Ik vind het maar vreemd en kan niet een duidelijke conclusie trekken, vandaar dat ik jullie om hulp vraag. Wat kan het probleem zijn ? Morgen ga ik in ieder geval heel de dag sleutelen om hopelijk uitsluitsel te krijgen.

Hartelijk dank en kudo's voor de wegverkeersdienst (en aardige sleepchauffeur),

Geebs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2009 20:37 #2 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic AT A15 Pitstop

ik achter de auto met de sleepkabel naar stiefopa's huis.


Wil je dat svp nooit meer doen, buiten het feit dat het hartstikke verboden is, is het levens gevaarlijk. C:-)

Een oplossing voor je probleem heb ik niet, maar probeer de accu met een acculader op te laden.
Als de accu weer vol is kun je misschien de motor weer starten en dan met een multimeter wat metingen doen.

Suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2009 20:49 #3 door kingfish
Beantwoord door kingfish in topic AT A15 Pitstop
Hallo Geebs,

Voordat je begint te sleutelen zou ik inderdaad eerst je accu maar eens nakijken of deze niet spontaan het loodje gelegd heeft.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2009 21:28 #4 door Outdoor Man
Beantwoord door Outdoor Man in topic AT A15 Pitstop
Ik heb hetzelfde al eens gehad en toen was de spanningsregelaar naar z'n malle moer.
Maar zoals kingfish al zei, eerst je accu opladen en dan maar eens gaan meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2009 22:24 #5 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic AT A15 Pitstop
Met een lege accu rijden is geen probleem volgens mij; heb ik van de week ook gedaan (accu deaud) als hij eernmaal loopt kan hij uit de dynamo eten wbt de brandstofpomp en verlichting.
Als je dynamo geen stroom levert, eten je CDI, brandstofpomp en de verlichting de accu leeg, waardoor je brandstofpomp op een gegeven moment het bijltje erbij neer gooit, met als gevolg sputteren en uitval..

Lijkt me het meest logische verhaal, maar meten is weten he.  ;)

Een goed geladen accu heeft een staande spanning van minimaal 12,6 volt, als de motor loopt moet dat ergens om-en-nabij de 14.3 - 14.5 volt zijn zónder verbruikers aan.. bóven de 15 volt loop je de kans dat de boordelektronica beschadigd raakt, en ónder de 13 volt heb je (meestal) een laadprobleem, kan een slechte massa zijn, maar ook een defecte dynamo  :-\

Het kan uiteraard ook een gecombineerd probleem zijn..
Eerst maar eens de accu checken en evt opladen, en daarna laadspanning meten...

suc6  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2009 22:25 #6 door marc Lenssen
Beantwoord door marc Lenssen in topic AT A15 Pitstop
Precies hetzelfde met mijn rd04. Ik heb een regelaar besteld en zit op hete kolen te wachten op dat ding. Kon de accu gewoon weer opladen maar de laad spanning was op of boven de 16 volt.

marc

Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2009 11:57 #7 door Wout
Beantwoord door Wout in topic AT A15 Pitstop
klinkt wel heel erg als een overleden spanningsregelaar. Check even de stekkers tussen de regelaar en je dynamo (gele draden). Als deze gecorrodeerd zijn en lichtelijk gesmolten kan je er wel vanuit gaan dat de regelaar kapot is. Accu opladen en daarna dynamo en regelaar doormeten geeft zekerheid. Succes.
Wout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2009 14:12 #8 door Geebs
Beantwoord door Geebs in topic AT A15 Pitstop
Even een update:

Vandaag even wezen sleutelen en een aantal positieve zaken geconstateerd.

- Oude accu was zo goed als leeg (+-10V) en aan de oplader gehangen
- Alle zekeringen waren intact

Na het monteren van een goede accu kon ik weer starten en liep ie als vanouds, spanning op de polen was 12,5 volt tijdens stationair, en uitgeschakelde motor. (accu komt uit andere motor en is waarschijnlijk niet meer helemaal vol)

Volgens het handboek en de opmerking van Sounddragon moet de spanning over de polen tussen de 14 en 15 volt @ 5000 rpm liggen om de accu bij te laden. Ook dit viel prima binnen de specs (+- 14.2V). Volgens mij kan ik hieruit redelijk concluderen dat de regelaar en dynamo nog intact zijn.

Heb ook voor de zekerheid de killswitch op de koppelingshendel en de zijstandaard gechecked en schoongemaakt (rommelde al een tijdje) en die werkt nu ook weer prima naar behoren.

Vanavond ga ik samen met mn stiefvader de motor weer ophalen en probeer ik naar huis te rijden op de "goede" accu, en neem ik de oude accu mee voor de zekerheid (is dan weer opgeladen) mocht ik weer stilvallen. Als dat goed gegaan is ga ik denk ik maar een uurtje rondjes om het huis rijden om zeker te weten dat de accu bijgeladen wordt.

Hartelijk dank voor de reacties,

Geebs

ps: Sorry RexLex, wist niet dat het verboden was, zal het nooit meer doen  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2009 20:44 - 02 feb 2009 20:47 #9 door roadwarrior
Beantwoord door roadwarrior in topic AT A15 Pitstop
Controleer eens de stekker naar je spanningsregelaar, die kan ook behoorlijk gecorodeerd zijn.Dit was bij mij eens het probleem.
Ton Wijler heeft toen de stekker er tussenuit gehaalt, sindsdien geen probleem meer.

mvg, Roger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2009 22:59 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic AT A15 Pitstop

dat het hartstikke verboden is, is het levens gevaarlijk. C:-)


Verboden..gevaarlijk.. tjeezz zeg

Slepen: sleeptouw rechts onder je onderste kroonplaat langs, en uiteinde alleen maar vastklemmen met je linkerkand aan stuur. In geval van nood: greep op linkerhand verslappen en hij glijdt er zo tussenuit. Brommertje weer van jou.. ;D

Moet wel dunner zijn dan oto-spul, en een los eind hebben (geen sleephaak of zo).

Is niet gevaarlijk. Oto slepen is linker, fijn zonder rembekrachtiging..  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2009 22:32 #11 door Geebs
Beantwoord door Geebs in topic AT A15 Pitstop
Hoera, probleem opgelost, het was inderdaad de stekker van de spanningsregelaar die verkoold/gesmolten en afgebroken was. Heb de boel doorverbonden en alles is weer in orde.

Helaas dat vanmiddag ook gelijk mijn ketting is geknapt, kan ik weer niet rijden... het zit allemaal niet erg mee.

Gelukkig niet op hoge snelheid gebeurd en beperkte schade. Word wachten op de nieuwe kettingset (toevallig vorige week al besteld).

Hartelijk dan voor de reacties, jullie hebben me perfect op weg geholpen

mvg Geebs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2009 17:34 #12 door Wout
Beantwoord door Wout in topic AT A15 Pitstop
Ook negatieve ervaringen kunnen een positieve uitwerking hebben  ;)
Ik heb volgens mij het meeste van de bekende problemen aan mijn Twin nu wel gehad, scheelt toch als je dan hier iemand daar een plezier mee kan doen.
Weet je waardoor de ketting is gebroken (slecht onderhoud, op, slecht gemonteerd)? Succes ermee!
Wout

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden