Olie verbruik

30 mei 2023 20:41 #1 door Eric
Olie verbruik werd gestart door Eric
Beste mede transalp leden,

Nu ik 1 jaar eigenaar ben van mijn Africa twin Rd 04 uit 1992 met ongeveer 80000 op de teller (als het klokje niet rond is gegaan). In dit jaar heb ik al heel wat kilometers op mijn grote vriend gereden. En rijd hij echt heerlijk.
Nu lust mijn grote vriend nogal wat olie. Ongeveer 1L/500km. En als ik t gas open komt er nogal een blauwe pluim uit.

Nu heb ik zelf wel wat rond zitten googelen en zag ik dat er middelen bestaan om de motor goed schoon te laten branden. Iemand hiermee ervaring?

Een andere optie is natuurlijk het reviseren. Hoeveel zal dit ongeveer kosten en iemand ervaring met een bedrijf?

Andere ideeën zijn ook altijd welkom

Ik hoor graag van jullie

Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2023 22:19 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Olie verbruik
Da’s een pittig olieverbruik ja :( Dan rij je continue rond met olie bij je denk ik?
Ik vermoed inderdaad ook dat er wel een 1 voor die tellerstand hoort, maar dat zou je misschien ook nog wel aan wat andere dingen kunnen afleiden?

Je zou een top-end revisie kunnen overwegen! Dat betekent dat je het onderblok intact laat, maar de cilinders/zuigers/koppen onder handen neemt. Afhankelijk van de slijtage die je constateert moeten de volgende zaken gedaan/vernieuwd worden:

- cilinders opboren/honen/vervangen
- nieuwe (overmaat) zuigers en/of zuigerveren
- kleppen opnieuw inslijpen en/of nieuwe zittingen & kleppen & geleiders
- nieuwe klephoedjes
- nieuwe nokkenaskettingen & spanners
- nieuwe nokkenassen
- nieuwe pakkingset

Misschien zal niet álles nodig zijn, maar meten = weten.

De kosten? Ehm, je kunt er eigenlijk niets zinnigs over zeggen.
ik was destijds iets van €600,- kwijt, maar ik hoefde nauwelijks wat nieuw te kopen, slechts nokkenaskettingen, zuigerveren & klephoedjes, de rest viel nog (nét) binnen de toleranties, en gezien de kms (weinig dus) die ik wilde gaan maken met dat blok, heb ik er voor gekozen om alles wat niet strikt noodzakelijk was niet te vervangen :)

Als je een béétje handig bent kun je veel zelf hoor. En anders eens bij 1 van de clubdealers vragen :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2023 10:45 #3 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Olie verbruik
Dat is idd wel erg veel, betekent dat er ergens olie lekt en verbrand. Alle pakkingen nog in orde?
Ik heb destijds mijn blok er uit gehaald en compleet laten reviseren, kostte mij €1400 bij Kommer motoren in Barneveld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.064 seconden