Beste keus voortandwiel + kettingset

13 aug 2023 18:48 #1 door Boris
Beste keus voortandwiel + kettingset werd gestart door Boris
Ik wil binnenkort mijn ketting en tandwielen vervangen op mijn AT rd07.

Ik las online dat aftermarket voortandwielen de as kapot maken en daarom een originele nodig is, of iets anders.

Ik lees online over origineel (lijkt nu lastig te vinden?), JT tandwiel (goed genoeg?), en ‘een adres’ in Italie. Wie weet wat een goede setup is?

Dacht daarnaast bijv een DID kettingset te bestellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2023 13:53 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Niet alle hoofdassenbij een AT zijn van mindere kwaliteit. Probleem zit meer specifiek in bepaalde bouwjaren waarbij het hardingsproces niet goed was uitgevoerd.
Alle assen kunnen stuk gaan als een slechte kwaliteit voortandwiel wordt gebruikt met een te ruime passing op de spiebanen.
Wat ook speelt is een kwestie van onvoldoende onderhoudt. Zeker als mensen een kettingspray gebruiken hoopt het vuil zich achter de afdichtingsdeksel van het voortandwiel zich op. Dat veroorzaakt bij alle assen slijtage op de spiebanen.
Om die reden gebruik ik dan ook geen kettingsspray maar alleen cardanolie.
Wat velen ook vergeten is om het borgplaatje te vervangen als er een nieuw voortandwiel wordt gemonteerd.
JT-tandwielen zijn als uitgangspunt prima en idem een DID-ketting. Sets slijten meer van onvoldoende smering dan van in de basis slechte kwaliteit van het tandwiel of ketting.

Als je nu al meer dan normale ruimte hebt op de spiebanen zou je kunnen overwegen om een verbreedt voortandwiel te monteren waarmee een deel van de speling wordt verminderd. Zie: www.1stopmotoronderdelen.nl/20-super-pinion
Rob Geelen kan je die leveren zoals je kunt zijn op zijn webshop en of laten monteren in zijn werkplaats.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 aug 2023 21:37 #3 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Bedankt! Weet je toevallig van welke modellen de assen van lage kwaliteit zijn? Ik heb even gezocht en heb het nog niet kunnen vinden.

Zijn verder tandwielen als Esjot of Afam ook goed? Of is JT echt het beste. (Afam en Esjot lijken net wat beter verkrijgbaar te zijn, vooral icm ketting als set)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2023 08:42 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Ik gebruik al meer dan 300.000 km JT tandwielen, weleens een uitstapje gemaakt maar uiteindelijk toch weer verder met JT.
Iedere set is te leveren, neem ff contact op met Rob Geelen voor een goed aanbod.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2023 16:53 #5 door Boris
Beantwoord door Boris in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2023 23:59 #6 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Esjot en AFAM zijn naar mijn ervaring ook prima. Zelf verkies ik JT tandwielen. (JT-kettingen, daar heb ik dan weer 1 slechte ervaring mee gehad - was 2x sneller versleten dan mijn DID-kettingen).

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2023 00:01 #7 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Esjot en AFAM zijn naar mijn ervaring ook prima. Zelf verkies ik JT tandwielen. (JT-kettingen, daar heb ik dan weer 1 slechte ervaring mee gehad - was 2x sneller versleten dan mijn DID-kettingen).

Ben je bezorgd over je uitgaande as, demonteer dan ff je voorste tandwiel, om hem te inspecteren.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2023 08:18 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Beste keus voortandwiel + kettingset
Slijtage van de uitgaande as komt ook door te strak gespannen ketting.

Vorig jaar een buitenlandse motorrijder met een transalp 700. (zijn 2e al). Hij was op reis door europa en had bij mij een Super Pinion besteld en kwam zelf sleutelen om de ketting te monteren.

Toen hij klaar was en ik langs liep zag ik zijn veel te strak gespannen ketting. Wees hem er op en hij was verbaasd..... reed al jaren zo, en ook zijn vorige transalp had een versleten uitgaande as (met nog geen ton op de teller)..... en de van deze was ook al behoorlijk gehavend.

Het zal altijd een combinatie zijn van de diverse factoren, waarbij je er een aantal zelf in de hand hebt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden