Slechte werking contactslot.... iemand dit eerder meegemaakt??

23 feb 2010 11:53 #1 door DeDuke
Fijne AT rijders...... De laatste dagen heb ik wat problemen met mijn contactslot.. Als ik mijn AT op het stuurslot heb gezet, en de volgende dag weer met frisse moed naar mijn werk wil rijden, lukt het me lastig om de sleutel te laten draaien, en dus om de motor van het slot/op het contact te zetten.. Iemand dit eerder meegemaakt? Wat zijn de oplossingsrichtingen????

Dank voor jullie reacties....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2010 12:03 #2 door soundive
Ik had hetzelfde met mijn Transalp. Slot volgespoten met WD40 en werkt weer soepel. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2010 12:23 #3 door Nikotech
Een beetje wiebbelen aan het stuur tijdens het draaien van de sleutel wil ook wel helpen. Soms wil je stuurslot wel een een beetje klemmen namelijk.

Zou grafiet poeder niet beter zijn voor (contact) sloten ?!?!?

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2010 12:56 #4 door DeDuke
Het wiebelen ken ik uiteraard.... maar dat is niet meer voldoende... Moet ik dan toch weer de WD40 uit de kast halen :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2010 19:41 #5 door ninety
Had hetzelfde probleem. Ik heb er op aanraden van de plaatselijke Honda dealer WD40 in gespoten en werkt nu weer perfect. Het koude weer zou er voor iets tussen zitten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2010 00:16 #6 door TWIN_HILL
Jep... same here.... schoonmaken (= oud vet eruit) omdat door de kou vet dik gaat worden waardoor de palletjes in je contactslot moeilijk terug komen als het dikke gedeelte van de sleutel gepasseerd is.
Hierna olie (wat gebruikt word voor schokdempers van radiografische auto's) er in laten lopen en nooit meer problemen gehad. (deze olie heeft geen last van koude of warme temperaturen en heeft altijd dezelfde dikte)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2010 07:54 #7 door Frankvdb
had zelfde probleem, tesamen met slecht elektrisch contact.
Heb ganse contactslot gedemonteerd. Is vrij eenvoudig, enige speciale gereedschap nodig is een Torax-schroevendraaier die hol is in het midden.
Alle kunststof plaatjes zuiver gemaakt en droog gemonteerd. De koperen plaatjes en contacten met zeer fijn staalwol opgepoetst. Werkt terug perfect, nu al twee jaren.

Volspuiten met WD40 is maar een tijdelijke oplossing, het vuil geraakt niet weg uit het huis, nieuw vuil gaat er zich in vastzetten. Grafietpoeder heeft het risico dat het vocht kan vasthouden en daardoor kan gaan vastzitten.

Is beetje pruts- en knutselwerk maar geeft uitstekend resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2010 09:42 #8 door DeDuke
Allen dank voor de reacties.... Ik ga morgenmiddag de WD40 maar weer eens ter hand nemen.... Helemaal demonteren is mogelijk beter, maar dat gaat hem de komende periode even niet worden.... :-) Misschien iets voor de zomer....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2010 09:52 #9 door Oldtimer
Om contacten schoon en vetvrij te krijgen gebruik je contactspray. ( C60) oid.
Het heeft een reinigende werking voor alle vlakken die electrisch contact moeten maken.
Het smerend effect is er wel, maar minimaal. ( Korte termijn oplossing )
Voor langere termijn is idd demonteren en schoonmaken de enige optie.

WD40 is meer een smeer/ oplosmiddel. Ik begrijp eigenlijk niet waarom dit hier wordt aanbevolen voor electrische contacten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2010 23:19 #10 door Bono

Volspuiten met WD40 is maar een tijdelijke oplossing

Het smerend effect is er wel, maar minimaal. ( Korte termijn oplossing )


Ik met het meteen met jullie eens: er zijn wellicht andere en betere middeltjes om een contactslot in te spuiten. En natuurlijk is demontage, reiniging, e.d. een veel grondigere aanpak. En heus, dit wil ik absoluut niet tegenspreken.

Maar wat is dan een tijdelijke oplossing of korte termijn oplossing? Ik heb mijn twin nu 9 jaar. Na een jaartje of twee had ik het probleem dat ik de sleutel niet omgedraaid kreeg. Het enige wat ik op dát moment voorhanden had aan smeermiddelen, was een boterham! En geloof me: halvarine doet het ook! Na deze ervaring ieder jaar het contactslot en slot van de tankdop preventief ingespoten met WD40. In 2008 voor het laatst. In 2010 nog steeds geen troubles.

Ik zie de korte termijn of de tijdelijke oplossing niet.

En misschien denk ik te simpel: als een sleutel niet draait in een slot, gebruik ik een smeermiddel (WD40, slotspray, halvarine, margarine,...). Als er sprake is van slechte contacten zijn dáár weer andere middeltjes voor.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2010 08:36 #11 door Oldtimer
Je hebt helemaal gelijk Han
Daarom staat er ook voor "electrische contacten"  Natuurlijk smeert boter, margarine, slaolie en zelfs mayonaise ook nog wel, maar dit is voor het mechanische deel.
Een contact heeft zoals de naam al zegt een vlak die schoon een verbinding tot stand moet brengen.
Hier kun je beter geen smeermiddelen op doen. Hoe minder weerstand, des te beter is het contact.

Daarvoor is nu juist contactspray uitgevonden. Deze reinigt het contactvlak. Daarnaast lost het enigszins het aangekoekte smeermiddel op, waardoor ook mechanieken weer beter gaan werken. Zoals gezegd is dat maar tijdelijk omdat het geen permanente smering geeft. Het verdampt namelijk en daarna heb je weer hetzelfde probleem ( mechanisch dan ) Hiervoor is WD40 weer beter. Wanneer je in het sleutelgat dus WD40 spuit is dat prima, maar gebruik C60 voor het electrische deel.
Op het forum wordt nogal eens aanbevolen om electrische schakelaars maar vol te spuiten met WD40. Dit is niet de juiste manier.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2010 18:13 #12 door Neet
Wij gebruikte officieel in de electronicawereld white grease (zonder ptfe of siliconen uiteraard) voor de vele slide-contacten. Werkte perfect voor de rest van het apparaat zijn leven. Zou ook in de het contactslot kunnen. Het reinigt, smeert en zorgt voor goed contact. Nu weet ik niet of je WD40 zomaar met white grease mag vergelijken.
Die goeie die we er voor gebruikte is niet meer leverbaar. Andere white grease lijkt me niet geschikt. Zeker niet met ptfe of siliconen toegevoegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 10:41 #13 door Frankvdb
kunnen WD40-club starten... :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 11:22 #14 door Bono
Doe ik wel mee. Ik voel me bepaald niet aangetrokken door siliconen...**...  ;D .

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 13:34 #15 door soundive
Die club is al!  fanclub.wd40.com/   ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 13:36 #16 door Oldtimer
Hahahaha heel mooi Ralf,
Nou moeten we ook een contactspray fanclub starten ( als die er tenminste nog niet is.)

Ga je zaterdag trouwens mee ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 13:38 #17 door soundive
Nee ik sla morgen over. veel plezier!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2010 18:46 #18 door DeDuke
Siliconen.. de beste uitvinding na het wiel  ::) ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.411 seconden