Electra, vaak een garantie voor hoofdbrekers waar het achteraf zo duidelijk en simpel bleek.
Als je het niet direct vindt, niet meteen naar het moeilijkste op zoek gaan. Methodisch blijven werken en meten, en niet te beroerd zijn om terug te gaan naar een eerdere meting. Stap voor stap na gaan wat wel en wat niet klopt.
Niet willen starten begint dan dus al met wat gebeurd er wel/niet. Een keer een vonk is op zich ook niet vreemd.
Probleem is alleen dat op afstand iedereen een heleboel kan roepen en vragen maar dat dit zelden tot de oplossing lijdt omdat je dan dus niet meer methodisch te werk gaat en af gaat op wat de iedereen individueel roept.
Sowieso goed meten (en dat is op zich al lastig genoeg) en bij elke meting afvragen of dit correct gemeten is, en of de waarde is wat het moet zijn of wat je verwacht.
Ter illustratie van de week een klant bij mij op de zaak. Opdracht was, de startmotor vervangen (die hij zelf al had gekocht en aan leverde). Op mijn vraag of het 100% zeker de startmotor was zei hij volmondig JA. Want ze hadden accu, startrelais al zelf vervangen, maar startmotor konden ze niet zelf omdat daarvoor de zijdeksel er af moest (tja, ducati....).
Startmotor vervangen, maar het start probleem bleef.......
Alles duidde op een slechte accu, accu doormeten en leek slecht (hoewel nieuw !). Accu los gehaald en los van alles gemeten direct op de polen, en daar bleek hij wel goed te zijn. (NOTE: niet met een voltmeter gemeten, maar met een accu tester die de start capaciteit kan meten !)
Accu polen en aansluitingen schoon gemaakt. Start probleem bleef wel, maar het gedrag werd nu wel consequent (waar hij eerder af en toe wel wilde starten, maar net niet, was het nu continue wel willen, maar niet doorstarten).
Alle draden door gemeten en alles leek goed. Maar op basis van de het gedrag alle aansluitingen met startmotor los gemaakt, goed schoon gemaakt en opnieuw getest. Ook nu nog steeds problemen, en het enige waar ik nog niet bij was geweest, was de hoofd massa aansluiting. Die los gehaald en schoon gemaakt, en voilà, probleem verholpen. (Weer die $@%%^* massa....... die er van buitenaf goed schoon en niet gecorrodeerd uit zag, maar na losmaken duidelijk vervuild en gecorrodeerd was !)