XRV 750N start niet

01 okt 2024 19:24 #1 door Eric
XRV 750N start niet werd gestart door Eric
Beste allemaal,

Naar aanleiding van een dagje het electrische circuit door meten deze post.
Afgelopen week starten mijn Africa Twin uit 1992 niet meer. Ik heb er toen even naar gekeken en zag dat de start relais er niet top uit zag. Het de rode stekker was vast gesmolten aan de start relais. Gezien ik dacht dat hier het probleem vandaan kwam heb ik een nieuwe relais en stekker besteld. Vandaag heb ik deze er op gezet alleen was het resultaat niet zoals ik hoopte. Er gebeurde eerst niets.
Even mijn door meet apparaatje er bij gepakt. Accu dood. Net 2 maanden oud en aan de lader echt dood.

Even andere accu er bij gepakt. Bij aansluiten direct vonken uit de groen rode kabel vanuit de start relais (foto 1)
Ik heb het werkplaats handboek erbij gepakt met het stroom schema. Niet mijn sterkste punt. En van alles door gemeten.

Nu heb ik het idee dat mogelijk de diode onder de tank stuk is. Deze lijkt namelijk stroom alle 2 de kanten op door te geven. En zou deze diode eerder genoemde probleem kunnen veroorzaken?

Een andere vraag
Nu staat in mijn elektrische schema nog een diode ingetekend. Deze kan ik echter niet vinden. Wie kan
mij vertellen waar deze zit.

Nu vroeg ik mij af of een (nieuwe) kabelboom misschien probleem op zou kunnen lossen.

Zoals al zichtbaar in mijn verhaal. Loop ik behoorlijk vast. Iemand een idee waar het probleem zit.

Groet,

Eric
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2024 20:18 #2 door alain
Beantwoord door alain in topic XRV 750N start niet
zit er geen diode in de zekeringenbox naast het contactslot?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2024 01:53 - 02 okt 2024 02:00 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XRV 750N start niet
vervelend...

Ten eerste..Je stekker is gesmolten door problemen met de bedrading.
je zult dus zondermeer de bedrading na moeten lopen die naar de stekker gaat en mogelijk gedeeltelijk moeten vernieuwen
( de kern van de draad zal waarschijnlijk zwart zijn ( verbrand) en dit geeft weerstand en dus hitte)

je relais heeft meerdere functies,

de stroom naar je contact sturen en zodra je op de startknop drukt het relais in werking zetten.
als je zonder deze handeling bij het aansluiten van de accu al vonken trekt is er echt iets mis.

je startmotor krijgt zijn stroom rechtstreeks van de accu door dat het startrelais ( schakelaar)deze verbinding maakt doordat je het contact hebt aangezet en op de startknop hebt gedrukt.

gevoelsmatig heb je dus ergens kort sluiting want op die draad die jij noemt mag enkel spanning komen als je de startknop indruk.( en het relais moet horen klikken
ik neem aan dat je de dynamo en de spanningsregelaar gecontroleerd/ doorgemeten hebt om hier storingen uit te sluiten
kleine tip.... je hebt voor het starten van de motor met een volle accu geen dynamo en regelaar nodig..

misschien sluit je hiermee al zaken uit die mogelijk schade hebben opgelopen door deze los te koppelen

ja, een complete kabel boom kan het probleem oplossen maar je kunt ook de pech hebben dat er er ergens in een schakelaar iets mis is.
de diodes hebben overigens op jouw probleem geen invloed
de 2e diode ( die je niet kunt vinden) zit in de kabelboom ingetaped.

Ik maak de opm dat ondanks dat startrelais het zelfde er uit zien de plus en de min niet allemaal op de zelfde locatie zitten ( met sluiting als gevolg)
vergelijk de letters( staan op het relais ) met die van het vervangende relais



ben je dus zeker dat je het juiste start relais hebt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2024 19:41 #4 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic XRV 750N start niet
Been there, done that: alle, echt alle stekkers openmaken en checken op (groene) corrosie. K60 spray erop, paar keer in en uit elkaar klikken, laten drogen en dan pas weer in elkaar klikken.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2024 11:31 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XRV 750N start niet
Electra, vaak een garantie voor hoofdbrekers waar het achteraf zo duidelijk en simpel bleek.

Als je het niet direct vindt, niet meteen naar het moeilijkste op zoek gaan. Methodisch blijven werken en meten, en niet te beroerd zijn om terug te gaan naar een eerdere meting. Stap voor stap na gaan wat wel en wat niet klopt.

Niet willen starten begint dan dus al met wat gebeurd er wel/niet. Een keer een vonk is op zich ook niet vreemd.

Probleem is alleen dat op afstand iedereen een heleboel kan roepen en vragen maar dat dit zelden tot de oplossing lijdt omdat je dan dus niet meer methodisch te werk gaat en af gaat op wat de iedereen individueel roept.

Sowieso goed meten (en dat is op zich al lastig genoeg) en bij elke meting afvragen of dit correct gemeten is, en of de waarde is wat het moet zijn of wat je verwacht.


Ter illustratie van de week een klant bij mij op de zaak. Opdracht was, de startmotor vervangen (die hij zelf al had gekocht en aan leverde). Op mijn vraag of het 100% zeker de startmotor was zei hij volmondig JA. Want ze hadden accu, startrelais al zelf vervangen, maar startmotor konden ze niet zelf omdat daarvoor de zijdeksel er af moest (tja, ducati....).
Startmotor vervangen, maar het start probleem bleef.......
Alles duidde op een slechte accu, accu doormeten en leek slecht (hoewel nieuw !). Accu los gehaald en los van alles gemeten direct op de polen, en daar bleek hij wel goed te zijn. (NOTE: niet met een voltmeter gemeten, maar met een accu tester die de start capaciteit kan meten !)
Accu polen en aansluitingen schoon gemaakt. Start probleem bleef wel, maar het gedrag werd nu wel consequent (waar hij eerder af en toe wel wilde starten, maar net niet, was het nu continue wel willen, maar niet doorstarten).
Alle draden door gemeten en alles leek goed. Maar op basis van de het gedrag alle aansluitingen met startmotor los gemaakt, goed schoon gemaakt en opnieuw getest. Ook nu nog steeds problemen, en het enige waar ik nog niet bij was geweest, was de hoofd massa aansluiting. Die los gehaald en schoon gemaakt, en voilà, probleem verholpen. (Weer die $@%%^* massa....... die er van buitenaf goed schoon en niet gecorrodeerd uit zag, maar na losmaken duidelijk vervuild en gecorrodeerd was !)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden