De typische probleempjes: Ingesleten uitgaande as & rotte velg.

19 jan 2025 09:55 - 19 jan 2025 09:56 #1 door Koeno
2 typische Africa Twin kwaaltjes.


1. De ingesleten as
Mijn as ziet er zo uit:


Als ik het goed begrijp/zie, dan is deze wel degelijk al ingesleten.
Zou deze as het nog een 3 a 4000km volhouden?
Anders zou ik het voorlopig zo laten en tegen volgende winter het motorblok eruithalen en iemand zoeken die het wil reviseren.

Het borgplaatje moet sowieso vervangen worden,
maar vrij veel speling toch?
youtube.com/shorts/1djT2ZuVoVE

youtube.com/shorts/CJmcKlBf060?feature=share


2. rotte velg

weinig aan te doen, best niet meer op rijden gok ik? of proberen te schuren en kijken of er nog ergens hard materiaal zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2025 10:43 #2 door robgoesdakar
Die As gaat het echt nog wel een tijdje vol houden. Ik heb ze al vele malen erger gezien in de zaak, en die reden ook nog vrolijk verder.
Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om een speciaal tandwiel (Super Pinion) te gebruiken aan de voorkant waarmee je de hele vertanding van de as kunt gebruiken. (Heb deze zelf op voorraad liggen in Alphen a/d Rijn).

Velg is altijd even lastig beoordelen op een foto. Aluminium corrosie heeft de gewoonte om erg op te zwellen. Daardoor lijkt het vaak veel erger dan dat het daadwerkelijk is. De corrosie is de witte aanslag die je ziet. Als je deze weg schuurt tot je weer blank aluminium ziet, dan kun je pas goed bepalen of er nog ruim dikte over is om ermee te kunnen rijden. Dan zou je kunnen kiezen om het blanke aluminium goed te behandelen (zullen veel mensen verschillende methodes voor hebben denk ik zo) zodat (hopelijk) corrosie niet opnieuw toe slaat.

De plek bij het ventielgat is natuurlijk de meest gevoelige plek voor corrosie omdat daar makkelijker water naar binnen kan komen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2025 10:52 - 20 jan 2025 10:53 #3 door Koeno
Normaal koop ik altijd volledige kettingsets.
In dit geval, voor die super pinion, heb ik volgende dan nodig:

1. www.nr1motor.nl/tandwiel-borgring-7f20bb...frica-twin-1990.html
2. D.I.D 525VX3 X-ringketting (met kinkschakel, lengte: 124 schakels)
3. www.nr1motor.nl/dc-afam-achtertandwiel-v...frica-twin-1990.html (pitch 525, 46 tanden)
4. super pinion?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2025 11:05 #4 door robgoesdakar
De borgring heb je niet nodig. Alleen een ketting, een achtertandwiel en de Super Pinion. Die Super Pinion komt compleet met borging.
Persoonlijk ga ik liever voor JT tandwiel achter, maar Afam is ook zeker geen verkeerd merk voor wat betreft de tandwielen.

Uiteraard kan ik (even ongegeneerd reclame maken) complete set leveren ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2025 19:15 #5 door Ives
Superpinion hier, maar ik zou lekker langs Rob gaan hiervoor:

kkbike.it/en/pinions/107front-sprocket-f...erpinion-11616t.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2025 13:38 #6 door Koeno
Nog een vraagje:

Volgende rubber is volledig gescheurd, (duur) alternatief gevonden (nog niet besteld).
TUBE,MAIN CONNECT 17257MV1000 -> ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-4...0e14387ec5.sf/en_GB/

Volgende rubbers zijn "misvormd", maar mogelijks nog te gebruiken.
Alleszins ook niet origineel te vinden.
TUBE,FR.CONNECTIN 17258MV1000
TUBE RR,CONN 17259MV1000

Weet iemand van vervangende rubbers die ook passen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2025 11:39 #7 door robgoesdakar
Heel misschien pas die van een transalp.

Maar dit soort 'rubbers' staan nog op mijn lijstje om te bekijken of ze misschien gemaakt kunnen worden. (Heb recent een 3d printer aangeschaft en al een hele waslijst aan dingetjes die ik graag op zou willen pakken om te printen.)
Deze staan dus ook op het lijstje.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2025 13:25 #8 door Koeno
Op het voorwiel zitten plastic covers.
Ik merk net bij montage van het voorwiel dat ik deze vergeten ben.
Zijn die "nodig", hebben die nut? of wordt dat meestal weg gelaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2025 15:30 #9 door robgoesdakar
.... heb je net ook op facebook geantwoord .... :D

Toevallig van de week hier op het forum ook al ergens voorbij zien komen en toen was Ad mij voor met antwoorden, maar ze zijn dus bedoeld om te voorkomen dat een gebroken spaak naar buiten komt en ergens tussen komt, zoals de remklauw.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden