Vraag onderhoud en banden

20 feb 2025 22:56 - 20 feb 2025 22:57 #1 door Jabo
Vraag onderhoud en banden werd gestart door Jabo
Hoi allen even geleden alweer dat ik gepost heb.

Ben weer een goed jaar verder en eigenlijk ondanks aardig wat kilometers geen issues gehad.

Nu begint mijn AT toch griezelig dicht bij die magische 100.000 km te komen en wil er als het even kan nog zeker 50.000 bij gaan rijden.

Mijn vraag is dus. Tijd voor een grote beurt, maar wat kan ik het beste (laten) doen ik heb eigenlijk geen echte issues maar wil toch goed voor het beesie zorgen.

Zat zelf te denken aan een top end inspectie. Kleppen stellen carb check, koppeling en uiteraard weer vloeistoffen, Bougies vervangen (had ik al willen doen maar is blijven liggen) nieuwe filters (vorig jaar tandwielen ed gedaan, ketting vervangen nieuwe banden)
Voor nieuwe blokken er op

Reden van de koppeling is eigenlijk omdat 1 de kabel slecht begint te worden voor mijn gevoel (veel slack) en 2 ik heb stationair een ratel in (denk uit de kooi of de veren) dus als de hele meuk open gaat misschien toch meteen maar nieuw koppelings set er in

Ben vandaag een beetje geschrokken van mijn achterband..zit er nu een jaar op en is wel aan vervanging toe (nog 1,5 -2 mm achter voor ik op de slijt indicatoren zit) maar waar ik van schrok is dit:

Is dit normaal voor het type band?!(mitas enduro trail + e07+)

Voorband heeft dit nog niet maar kan ik dit op kort termijn wel verwachten?

Lijkt er haast op dat de banden nu al uitgerdoogd zijn wat mij verbaast want 1 banden zijn een jaar oud en2 rij nooit door/ over oppervlakken die uitdroging kunnen bespoedingen zoals zout e.d.

Wat zijn jullie adviezen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2025 08:54 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Vraag onderhoud en banden
Magische grens van 100k is niets om bang voor te zijn.
Gewoon regulier onderhoud blijven uitvoeren. Dus grote beurt (bougies, filters, vloeistoffen, kleppen controleren)
Carburateur misschien gewoon even naar de afstelling kijken. Verwijderen en inwendig bekijken is in mijn optiek geheel overbodig zolang er geen aanwijsbare zaken zijn die doen vermoeden dat er iets aan de hand is.

Ketting & tandwielen zou ik normaal gelijktijdig vervangen omdat deze toch op elkaar inslijten. Het zijn makkelijk te controleren slijtage onderdelen. Dus indien versleten vervangen.

Geluid bij stationair in neutraal is een bekend geluid, en niets om je zorgen over te maken. De koppelingskooi begint mogelijk iets in te slijten. Maar daar kun je nog vele kilometers mee rijden. Bovendien is vervangen van de koppelingskorf een uitdaging, want ik meen dat ze nieuw niet meer te krijgen zijn. En gebruikt....... die zijn mogelijk ook al ingesleten.

Als de koppelingskabel slecht begint te worden zou ik die eerst vervangen. Mogelijk zijn al je problemen dan uit de wereld.
Als je koppeling slipt, (Bij 100kmph in de 5e versnelling vol gas geven alsof je gaat inhalen... als dan de toeren omhoog schieten, maar de motor niet echt meteen reageert, dan slippen ze) dan zijn je koppelingsplaten aan vervanging toe. In dat geval zou ik meteen alles doen. Gevoerde platen, stalen platen en veren.

Achterband bijna op in een jaar... dat zegt niets. Als jij 20k in een jaar rijdt, dan kan dat wel. Het scheurtje op de foto is er eentje waar je nop ergens een goede ruk gehad heeft en geen droogte scheurtje.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.999 seconden